Vraag 21

Dit forum is gesloten.
Plaats reactie
AlbD
Berichten: 25
Lid geworden op: 14-05-2016 12:51

Vraag 21

Bericht door AlbD » 15-05-2016 15:29

Leerlingen beginnen hun samenvatting met:

'De meest genoemde bedreigingen zijn...'. Daarin ontbreekt het stukje 'voor de boekenbranche'.

Deze samenvatting is echter een deelsamenvatting en zal als zodanig nooit 'los' gelezen worden (dus het argument: iemand snapt dan niet dat het over de boekenbranche gaat, zal in dit geval niet opgaan want dat snapt diegene wel nadat hij alinea 1 en 2 van de tekst heeft gelezen).

Toch twijfel ik of ik hier de volledige punt voor mag geven. Wat doen jullie?

AlbD
Berichten: 25
Lid geworden op: 14-05-2016 12:51

Re: Vraag 21

Bericht door AlbD » 15-05-2016 15:47

En nog een veelvoorkomende zin:

"Uitgevers zullen altijd op zoek zijn en dus zullen ze altijd nieuwe dingen blijven zoeken en uitproberen."

Kan deze zin goed worden gerekend in de plaats van het laatste bolletje (uitgevers blijven toch boeken uitgeven waar hun hart sneller van gaat kloppen)?

Ik vind van wel, omdat het een duidelijke kernachtige zin in die alinea is en de boodschap hetzelfde is (boeken blijven uitgegeven worden).

Hanneke Gerits
Berichten: 13
Lid geworden op: 15-05-2016 09:32

Vraag 21

Bericht door Hanneke Gerits » 15-05-2016 15:54

Eens. Ik reken beide antwoorden goed.

vanzwamm
Berichten: 16
Lid geworden op: 09-05-2016 18:51

Bericht door vanzwamm » 15-05-2016 19:16

Leerlingen schrijven bij mij vaak het volgende:
Voor de boekenbranche worden vooral de digitalisering, de ontlezing
en de bestselleritis als bedreigend gezien. Digitalisering is juist eerder verkoopbevorderend dan nadelig.

Mag ik het deel 'juist eerder' zien als een tegenstelling aanduidend element?

Esmée Hegge
Berichten: 26
Lid geworden op: 15-05-2016 22:04

Vraag 21

Bericht door Esmée Hegge » 15-05-2016 22:35

En wat te doen met dit begin:
'Digitalisering, de ontlezing en de bestselleritis zijn GEEN bedreiging voor het boekenvak.'
Ik vind dit goed voor bolletje 1 en 2, omdat bij deze samenvatting is uitgegaan van de mening van de schrijver (zoals in de volgende alinea's van de tekst) en de samenvatting daardoor begint met de stelling die kan worden afgeleid uit alinea 3. Het lijkt mij niet eerlijk als deze leerling de punt voor 'maar' niet krijgt!

metteke
Berichten: 218
Lid geworden op: 14-05-2016 12:59

Bericht door metteke » 16-05-2016 08:47

vanzwamm schreef:Leerlingen schrijven bij mij vaak het volgende:
Voor de boekenbranche worden vooral de digitalisering, de ontlezing
en de bestselleritis als bedreigend gezien. Digitalisering is juist eerder verkoopbevorderend dan nadelig.

Mag ik het deel 'juist eerder' zien als een tegenstelling aanduidend element?
Ik vind van wel!

D.G.
Berichten: 137
Lid geworden op: 14-05-2016 11:52

Bericht door D.G. » 16-05-2016 17:42

Zo heb ik ook gerekend inderdaad. Dit geeft voldoende tegenstelling aan.

jeannenoelle
Berichten: 11
Lid geworden op: 15-05-2016 13:15

Bericht door jeannenoelle » 17-05-2016 12:25

Ik heb leerlingen die bij deze vraag puntsgewijs de bedreigingen aflopen. Dus in plaats van ze eerst alledrie te noemen, beginnen ze met "Ten eerste is er de bedreiging van de digitalisering......."

Joos
Berichten: 129
Lid geworden op: 17-05-2016 13:25

Bericht door Joos » 22-05-2016 13:13

Tegenstellend element (bolletje 2) zit dus ook in 'eerder (dan)' (bolletje 3). Zie verslag LT.

michellevandijk
Berichten: 25
Lid geworden op: 17-05-2016 10:09

Bericht door michellevandijk » 22-05-2016 21:58

1. Sommige leerlingen hebben de ik-vorm van de auteur gebruikt in hun tekst. Iets wat ik vroeger nog expliciet benoemde bij lessen samenvatten (niet doen!). Maar maakt het nu iets uit? Bijv. tweede en derde bolletje: 'Hierin verschil ik van mening. Digitalisering is volgens mij eerder verkoopbevorderend dan nadelig.'

2. Digitalisering zorgt voor meer lezers / zorgt ervoor dat er meer gelezen wordt - is fout, toch? Het moet expliciet gaan om verkoop?

Plaats reactie