Vraag 29

Dit forum is gesloten.
Maartje

Vraag 29

Bericht door Maartje » 15-05-2016 11:33

Mijn leerling antwoordt hier:
De tegengestelde veronderstelling over veelbelovende debutanten is dat er uitgevers zijn die op zoek gaan naar nieuwe dingen en die ook willen uitproberen.

Wat denken jullie? Goed of fout?

Adrienne

Bericht door Adrienne » 15-05-2016 11:35

We hebben exact tegelijk deze vraag gesteld ;-).. Ik zit ook met dit soort antwoorden in mijn maag.

Maartje

Bericht door Maartje » 15-05-2016 12:16

Ik ben van mening dat we het goed kunnen rekenen. Vind het wel gek dat dit antwoord niet is opgenomen in het correctiemodel. Misschien dat ik juist daardoor ga twijfelen.

Simone1606

Vraag 29

Bericht door Simone1606 » 17-05-2016 16:27

In de tekst staat dat uitgevers altijd op zoek zijn 'en dus zullen ze altijd nieuwe dingen blijven zoeken en uitproberen'. Een aantal van mijn leerlingen noemen dit en trekken vervolgens de conclusie dat debutanten dus een kans maken.
Bij alleen het noemen van het citaat vind ik 'nieuwe dingen' niet concreet, maar leerlingen die de conclusie trekken dat daardoor veelbelovende debutanten een kans maken, verdienen toch ook een punt?

Ik wacht het verslag van Levende Talen wel af, maar hopelijk wordt hier iets mee gedaan

Daphne

Reactie op Simone

Bericht door Daphne » 17-05-2016 16:42

Ik sluit me daarbij aan. Het woord 'Daarnaast' in tekst drie geeft bovendien een opsomming aan. Ik vind ook daarom dat je eigenlijk keuze hebt uit twee antwoordmogelijkheden, namelijk het zoeken naar nieuwe dingen en de liefde voor een boek (even kort door de bocht).

Hopelijk wordt het CV morgen hierop aangepast.

jannetoosterhuis

Reactie op Daphne

Bericht door jannetoosterhuis » 21-05-2016 18:36

Helemaal eens met Daphne: door het 'daarnaast' kan ik het niet over mijn hart verkrijgen geen punt toe te kennen wanneer een leerling het eerste deel van de opsomming gebruikt. Dat is ellendig, want ik houd mij wél graag aan de afspraken in het verslag van de examenbespreking van LT. Het is dus heel fijn wanneer iemand mij er inhoudelijk van kan overtuigen dat ik iets over het hoofd zie.

averwijs

Re: Vraag 29

Bericht door averwijs » 21-05-2016 19:51

Simone1606 schreef:In de tekst staat dat uitgevers altijd op zoek zijn 'en dus zullen ze altijd nieuwe dingen blijven zoeken en uitproberen'. Een aantal van mijn leerlingen noemen dit en trekken vervolgens de conclusie dat debutanten dus een kans maken.
Bij alleen het noemen van het citaat vind ik 'nieuwe dingen' niet concreet, maar leerlingen die de conclusie trekken dat daardoor veelbelovende debutanten een kans maken, verdienen toch ook een punt?

Ik wacht het verslag van Levende Talen wel af, maar hopelijk wordt hier iets mee gedaan

Zijn er mensen die dit antwoord alsnog goed rekenen? Bij mij heeft denk ik 80% van de leerlingen dit citaat opgeschreven.

Herma

vraag 29

Bericht door Herma » 22-05-2016 18:58

Ik vind dit antwoord wel goed, omdat er tweemaal 'altijd' (passie) in voorkomt, naast 'nieuwe dingen' en 'uitproberen', wat echt bij debutanten past.

lukas

Bericht door lukas » 22-05-2016 20:53

Volgens mij moeten we de vraag en het antwoord als volgt begrijpen:

Omdat in de vraag de nadruk wordt gelegd op de 'veelbelovende' debutanten is het antwoord waarin alleen staat dat uitgevers graag nieuwe dingen proberen niet goed.

'Veelbelovende' debutanten zijn debutanten die boeken schrijven waar het boekenhart van uitgevers sneller door gaat kloppen, waar uitgevers verliefd op worden, waar uitgevers voor door roeien en ruiten gaan. Daarom staat alleen dat antwoord in het correctiemodel.

metteke

Bericht door metteke » 23-05-2016 10:28

lukas schreef:Volgens mij moeten we de vraag en het antwoord als volgt begrijpen:

Omdat in de vraag de nadruk wordt gelegd op de 'veelbelovende' debutanten is het antwoord waarin alleen staat dat uitgevers graag nieuwe dingen proberen niet goed.

'Veelbelovende' debutanten zijn debutanten die boeken schrijven waar het boekenhart van uitgevers sneller door gaat kloppen, waar uitgevers verliefd op worden, waar uitgevers voor door roeien en ruiten gaan. Daarom staat alleen dat antwoord in het correctiemodel.
Dat ben ik helemaal met je eens, Lukas! Nieuwe dingen proberen slaat hier niet alleen op boeken van veelbelovende debutanten uitgeven, maar is breder en daarom is het antwoord minder goed.

Plaats reactie