Vraag 12

Dit forum is gesloten.
bim

Vraag 12

Bericht door bim » 14-05-2016 22:07

Een aantal leerlingen antwoordt voor het eerste bolletje; de waarheid vermijden stelt ons op ons gemak - dekt dit voldoende 'is bedoeld om de omgang te vergemakkelijken'?

Geert Nauta

Re: Vraag 12

Bericht door Geert Nauta » 15-05-2016 09:28

bim schreef:Een aantal leerlingen antwoordt voor het eerste bolletje; de waarheid vermijden stelt ons op ons gemak - dekt dit voldoende 'is bedoeld om de omgang te vergemakkelijken'?
Ik heb het niet goed gerekend. Uit de tekst en uit het cv komt impliciet naar voren dat er sprake is van (sociale) interactie. Maar ik twijfel wel.

AlbD

Bericht door AlbD » 15-05-2016 12:42

bim schreef:Een aantal leerlingen antwoordt voor het eerste bolletje; de waarheid vermijden stelt ons op ons gemak - dekt dit voldoende 'is bedoeld om de omgang te vergemakkelijken'?
Ja goede vraag, dat antwoord ben ik ook vaak tegengekomen. Leerlingen hebben daar uitstekend gekeken naar het begin van alinea 15, maar volgens het antwoordmodel moeten we ineens meer de sociale interactie betrekken op waarheidsvermijdingen terwijl in alinea 15 toch ook meerdere individuele voordelen genoemd worden...

Ik heb het antwoord steeds fout gerekend, maar ik hoop dat iemand nog met goede argumenten kan komen waarom het tóch goed kan zijn :)

Hanneke Gerits

Vraag 12

Bericht door Hanneke Gerits » 15-05-2016 13:51

Ik reken " stelt ons op ons gemak" fout, omdat het het sociale aspect ontbreekt. Maar ik sta open voor een tegenargument :?

Renee82

Bericht door Renee82 » 15-05-2016 15:14

"Stelt ons op ons gemak" reken ik ook fout. Ik vind ook dat het sociale aspect ontbreekt. "omgang tussen mensen" of "maatschappij" ontbreekt.

metteke

Bericht door metteke » 15-05-2016 16:44

Maar als je je op je gemak voelt, is de omgang toch makkelijker? Kijk naar het voorbeeld van de persoon die eerlijk antwoord op de vraag 'hoe gaat het met je'. De waarheid maakt dat de vraagsteller zich ongemakkelijk voelt en dus dat de omgang tussen deze twee mensen moeilijk(er) is.

Maar misschien draaf ik nu te ver door! :lol:

metteke

Bericht door metteke » 15-05-2016 19:23

In hoeverre is in het tweede bolletje het woord 'eigen' een must? Is het ook goed als een leerling zegt 'het voordeel van oneerlijkheid is dat het winst kan opleveren'?
Als ik naar het tekstfragment kijk, dan wordt er in de tekst geen nadruk gelegd op 'eigen', waardoor ik geneigd ben te denken dat het geen kernwoord is in het antwoord. Zie onderstaand citaat uit het tekstfragment:

"We wegen in het algemeen niet de pakkans af tegen onze mogelijke winst. We zijn gespitst op 'voordeeltjes', maar..."

bim

Bericht door bim » 15-05-2016 20:10

metteke schreef:Maar als je je op je gemak voelt, is de omgang toch makkelijker? Kijk naar het voorbeeld van de persoon die eerlijk antwoord op de vraag 'hoe gaat het met je'. De waarheid maakt dat de vraagsteller zich ongemakkelijk voelt en dus dat de omgang tussen deze twee mensen moeilijk(er) is.

Maar misschien draaf ik nu te ver door! :lol:
Zo redeneer ik ook!

linda de ruiter

Vraag 12

Bericht door linda de ruiter » 16-05-2016 09:39

metteke schreef:In hoeverre is in het tweede bolletje het woord 'eigen' een must? Is het ook goed als een leerling zegt 'het voordeel van oneerlijkheid is dat het winst kan opleveren'?
Als ik naar het tekstfragment kijk, dan wordt er in de tekst geen nadruk gelegd op 'eigen', waardoor ik geneigd ben te denken dat het geen kernwoord is in het antwoord. Zie onderstaand citaat uit het tekstfragment:

"We wegen in het algemeen niet de pakkans af tegen onze mogelijke winst. We zijn gespitst op 'voordeeltjes', maar..."
In de tekst wordt inderdaad geen nadruk gelegd op 'eigen', uit het correctievoorschrift blijkt echter dat de leerling een duidelijk onderscheid moet maken tussen de maatschappij/interactie (eerste bolletje) en het individu (tweede bolletje).

fjsmink

Bericht door fjsmink » 16-05-2016 10:31

AlbD schreef:
Ja goede vraag, dat antwoord ben ik ook vaak tegengekomen. Leerlingen hebben daar uitstekend gekeken naar het begin van alinea 15, maar volgens het antwoordmodel moeten we ineens meer de sociale interactie betrekken op waarheidsvermijdingen terwijl in alinea 15 toch ook meerdere individuele voordelen genoemd worden...

Ik heb het antwoord steeds fout gerekend, maar ik hoop dat iemand nog met goede argumenten kan komen waarom het tóch goed kan zijn :)
Misschien is dit een goed argument: in het antwoordmodel staat dat bij het eerste bolletje ook juist is 'met de waarheid vermijden kun je onder verantwoordelijkheden uitkomen'. Dit is toch ook een individueel voordeel?

Plaats reactie