vraag 18

Dit forum is gesloten.
Herma

Bericht door Herma » 16-05-2016 15:31

D.G. schreef:
Bij een cirkelredenering vraag je om een argument, maar hier wordt niet om een argument gevraagd. De vraag is op welke manieren literaire fictie het slechtoffer wordt. Ik ben het wel met Herma eens dat het onduidelijk is waar 'trend' naar verwijst. In dit geval blijkt het dan de vorige alinea te zijn, maar het zou net zo goed de spaghettimethode kunnen zijn.
Het klopt dat cirkelredenering niet past bij de vraag naar de twee manieren waarop literaire fictie slachtoffer wordt. Ik (en wellicht ook de leerlingen) heb moeite met dat woord 'manieren' in deze vraag. Is het een manier dat er minder titels verschijnen en is het een manier dat veelbelovende debutanten niet zo snel een kans krijgen? Vandaar dat we teruggingen naar de inleiding op de vraag waar staat dat literair fictie het slachtoffer wordt van 'deze trend', dat we vervolgens gingen zoeken naar 'deze trend' en uitkwamen bij 'minder titels uitbrengen'. Maar dan is het antwoord 'minder titels uitbrengen' onwaarschijnlijk, flauw, te voor de hand liggend, een cirkelredenering o.i.d.
M.i. was de vraag duidelijker en mooier(!) geweest als die luidde: "Beredeneer hoe/waarom literaire fictie slachtoffer zou kunnen worden van de bezuinigingen door de uitgevers."

E. Gerrits

Bericht door E. Gerrits » 17-05-2016 20:08

Wat is het verschil tussen er worden minder titels uitgebracht en er worden minder boeken uitgebracht. Ik wil het laatste graag goed rekenen.In het antwoordmodel wordt ook niet literaire titels genoemd, ook al wordt er wel literaire boeken genoemd.

Ik vind het nogal een verschil. Titels (algemeen) en literaire boeken (specifiek).

Wat vinden jullie?

Herma

Bericht door Herma » 17-05-2016 20:56

E. Gerrits schreef:
Wat is het verschil tussen er worden minder titels uitgebracht en er worden minder boeken uitgebracht. Ik wil het laatste graag goed rekenen.In het antwoordmodel wordt ook niet literaire titels genoemd, ook al wordt er wel literaire boeken genoemd.

Ik vind het nogal een verschil. Titels (algemeen) en literaire boeken (specifiek).

Wat vinden jullie?
Het antwoordmodel moet je te allen tijde volgen. Volgens het cv is er geen verschil tussen titels en boeken en moet je beide gewoon goedkeuren. Dat ik het niet eens ben met het antwoordmodel en vooral niet met de vraag doet daar niets aan af.

Herma

Bericht door Herma » 17-05-2016 21:57

Naar aanleiding van enkele antwoorden van mijn leerlingen zie ik nu pas nog iets vreemds in de tekst. In regel r.70-77 staat dat uitgevers minder titels uitbrengen omdat "iedereen vindt dat er te veel matige boeken verschijnen, die het zicht ontnemen op het hoogstaande en belangrijke werk."
Met dat 'hoogstaande en belangrijke werk' wordt volgens de leerlingen literaire fictie bedoeld. Die zouden dan juist nog wel uitgegeven worden. Mogelijk is dat een andere reden waarom veel leerlingen op deze vraag zo 'slecht' scoren op het eerste bolletje.

Herma

Bericht door Herma » 21-05-2016 22:49

Andere kwestie bij dit antwoordmodel: Kan iemand mij uitleggen waarom 'stoppen met de spaghettimethode' geen punten oplevert?
Bij het cv van vraag 17 wordt 'minder titels op de markt brengen' en 'stoppen met de spaghettimethode' als gelijkwaardig beschouwd. Waarom dan ook niet bij antwoord 18? Die twee worden immers ook in de tekst als verschijnsel van een en hetzelfde gepresenteerd, zie regel 77-81: Meulenhoff brengt een derde minder titels uit en andere uitgevers lijken ook het mes te zetten in de spaghettimethode.

Joos

Bericht door Joos » 22-05-2016 10:23

Herma schreef:Andere kwestie bij dit antwoordmodel: Kan iemand mij uitleggen waarom 'stoppen met de spaghettimethode' geen punten oplevert?
Bij het cv van vraag 17 wordt 'minder titels op de markt brengen' en 'stoppen met de spaghettimethode' als gelijkwaardig beschouwd. Waarom dan ook niet bij antwoord 18? Die twee worden immers ook in de tekst als verschijnsel van een en hetzelfde gepresenteerd, zie regel 77-81: Meulenhoff brengt een derde minder titels uit en andere uitgevers lijken ook het mes te zetten in de spaghettimethode.
Herma, ik ben het geheel eens met je argumentatie bij vraag 18, in het bijzonder met bovenstaande quote. 'Uitgevers stoppen met de spaghettimethode' is ook goed te rekenen.

Joos

Bericht door Joos » 22-05-2016 10:58

Even een paar trends waarnaar wellicht wordt verwezen:
- 'Of een megaseller of bijna niets'
- de teruglopende omzetten
- uitgevers beknibbelen op de kosten
- minder nieuwe titels op de markt
- er verschijnen te veel matige boeken die het zicht ontnemen op het hoogstaande en belangrijke werk
- het mes zetten in de spaghettimethode
- de spaghettimethode

Goede vraag voor het examen: welke van deze mogelijkheden valt/vallen af en om welke reden? (Misschien meer vwo-niveau?)

Joos

Bericht door Joos » 22-05-2016 11:01

CV:
'Een manier waarop literaire fictie het slachtoffer wordt van de trend dat er minder nieuwe titels op de markt verschijnen is dat er minder titels verschijnen.'

Herma

vraag 18

Bericht door Herma » 22-05-2016 14:31

Joos schreef:
CV:
'Een manier waarop literaire fictie het slachtoffer wordt van de trend dat er minder nieuwe titels op de markt verschijnen is dat er minder titels verschijnen.'
Precies, zo lees ik het antwoord van het cv ook!

Herma

vraag 18

Bericht door Herma » 22-05-2016 15:26

Joos schreef:
Herma schreef:
Andere kwestie bij dit antwoordmodel: Kan iemand mij uitleggen waarom 'stoppen met de spaghettimethode' geen punten oplevert?

Herma, ik ben het geheel eens met je argumentatie bij vraag 18, in het bijzonder met bovenstaande quote. 'Uitgevers stoppen met de spaghettimethode' is ook goed te rekenen.
Maar Joos, als we dit antwoord (stoppen met de spaghettimethode) goedkeuren gaan we wel heel erg tegen het cv in, want daarin staat expliciet dat dit antwoord geen scorepunten krijgt. Een tweede corrector zal zich daarop (terecht?) beroepen.
Ik vrees dat de examenmakers hier hadden willen schrijven dat dit antwoord juist ook goedgekeurd moet worden. Ik zie in ieder geval niet waarom het fout is. Hoe zien anderen dit?
Als dit antwoord volgens ons ook goed is, moet er zo snel mogelijk een mail naar het CvTE zodat zij een Aanvulling op het cv kunnen versturen.

Plaats reactie