Vraag 34

Dit forum is gesloten.
metteke

Bericht door metteke » 16-05-2016 15:49

Mag ik 'Het beschermen van mensen tegen het ongezond eten en overconsumeren.' beschouwen als alternatief voor 'het bevorderen van gezondheid/vitaliteit'?

mpijpers

Bericht door mpijpers » 16-05-2016 16:11

@Metteke:
Het antwoordmodel geeft aan als correct: het bevorderen van vitaliteit. Ik vind dat best een synoniem van zorgen dat mensen kunnen werken tot aan hun pensioen.
Mag ik 'Het beschermen van mensen tegen het ongezond eten en overconsumeren.' beschouwen als alternatief voor 'het bevorderen van gezondheid/vitaliteit'?
Zou ik zeker goedrekenen.

@AOosterhout: goedrekenen.

Volgens mij worden al deze antwoorden genoemd in het antwoordmodel.

mpmboumans

Bericht door mpmboumans » 16-05-2016 20:52

Beste collega’s,
Ik heb wat moeite met het correctiemodel bij deze vraag. Weliswaar niet met het gedeelte na de schuine streep (het bevorderen van gezondheid/vitaliteit), maar wel met het eerste gedeelte: het beïnvloeden van het eet- en/of drinkgedrag (van mensen).
De schrijver hanteert zelf deze zinsnede in regel 3 en 4 en hij adstrueert zijn opmerking met twee voorbeelden. Het voorbeeld van Paul de Krom heeft betrekking op het eetgedrag (van medewerkers) en het voorbeeld van burgemeester Bloomberg heeft betrekking op het drinkgedrag (van burgers). Van een gemeenschappelijk doel is bij beide voorbeelden echter geen sprake wanneer in het antwoordmodel gesproken wordt over eet- en drinkgedrag/eet- of drinkgedrag. Bloomberg eet niet en De Krom drinkt niet! De woordcombinatie en/of suggereert dat er iets gemeenschappelijks is, maar niet eten en/of drinken. M.a.w. de samenstellers hadden hier zoiets moeten formuleren als voeding/consumptie (zoals een enkele ll. van mijn keurig formuleert).
Mijn buurman rijdt in een Renault en ik in een Skoda. Gemeenschappelijk is het rijden in een auto, niet in een Renault en/of Skoda.

maria

Bericht door maria » 21-05-2016 15:04

Veel van mijn leerlingen geven precies het antwoord van het correctie voorschrift maar noemen dan 'werknemers' ipv 'mensen'. Ik reken dit tot nu toe fout, of ben ik dan te streng?

mpmboumans

Bericht door mpmboumans » 21-05-2016 17:20

maria schreef:Veel van mijn leerlingen geven precies het antwoord van het correctievoorschrift maar noemen dan 'werknemers' ipv 'mensen'. Ik reken dit tot nu toe fout, of ben ik dan te streng?
Volgens het verslag van Levende Talen zou je dit fout moeten rekenen, ben ik bang...

maria

Bericht door maria » 21-05-2016 18:14

mpmboumans schreef:
maria schreef:Veel van mijn leerlingen geven precies het antwoord van het correctievoorschrift maar noemen dan 'werknemers' ipv 'mensen'. Ik reken dit tot nu toe fout, of ben ik dan te streng?
Volgens het verslag van Levende Talen zou je dit fout moeten rekenen, ben ik bang...
Ik vrees het ook ja, helaas.

Plaats reactie