Vraag 13

Dit forum is gesloten.
Hanneke

Bericht door Hanneke » 19-05-2016 16:46

Mee eens Gijs, dat antwoord kom ik ook vaak tegen. Zo wordt het verwoord in de slotalinea, dus dat lijkt me in de richting van een hoofgedachte gaan. Ik reken 1 punt (omdat het woord 'maatschappij´ ontbreekt. 'Mechanistisch functioneel' betekent toch hetzelfde als 'te laten functioneren'? Het is in elk geval een duidelijker omschrijving dan 'smeermiddel', wat mij betreft.

Herma

Bericht door Herma » 19-05-2016 21:03

Gijs Ornee schreef:
Ik heb een leerling die antwoordt: ja, want waarheidsvermijdingen stellen ons op ons gemak en ze zijn mechanistisch functioneel.
Ik heb de neiging daar gewoon twee punten voor te geven, het staat tenslotte letterlijk zo in de tekst. Ben ik te soepel?
Maar dan is de vraag of onder verantwoordelijkheden uit komen gerechtvaardigd is.

michellevandijk

Bericht door michellevandijk » 21-05-2016 08:32

Ik zie in LT-verslag dat 'rechtvaardig' fout gerekend moet worden. Maar alleen 'ja' of zelfs een impliciet 'ja' is wel een punt waard.

Dus de leerling die een andere woordkeuze heeft die wel duidelijk positief bevestigend is (dus het impliciete 'ja' is er!), maar dit nuanceverschil tussen de twee woorden niet heeft aangevoeld (een nuanceverschil dat een gemiddelde academicus ook niet uit kan leggen), mist een punt. Belachelijk!

Aniek

Bericht door Aniek » 21-05-2016 10:00

michellevandijk schreef:Ik zie in LT-verslag dat 'rechtvaardig' fout gerekend moet worden. Maar alleen 'ja' of zelfs een impliciet 'ja' is wel een punt waard.

Dus de leerling die een andere woordkeuze heeft die wel duidelijk positief bevestigend is (dus het impliciete 'ja' is er!), maar dit nuanceverschil tussen de twee woorden niet heeft aangevoeld (een nuanceverschil dat een gemiddelde academicus ook niet uit kan leggen), mist een punt. Belachelijk!
Ik heb hier ook moeite mee. Zoals ik het in het LT-verslag lees, zou bij gebruik van het woord 'rechtvaardig' het punt voor het eerste bolletje helemaal niet toegekend mogen worden. Dus zowel 'ja, het is rechtvaardig' als 'het is rechtvaardig' 0 punten.

Of vinden jullie dat 'ja, het is rechtvaardig' wel het punt voor het eerste bolletje mag krijgen? Er zit tenslotte 'ja' in. Maar dan voelt het ook weer oneerlijk om 'het is rechtvaardig' geen punt te geven.

Hoe doen jullie dit?

Herma

vraag 13

Bericht door Herma » 21-05-2016 12:52

michellevandijk schreef:
Ik zie in LT-verslag dat 'rechtvaardig' fout gerekend moet worden. Maar alleen 'ja' of zelfs een impliciet 'ja' is wel een punt waard.

Ik heb hier ook moeite mee. Zoals ik het in het LT-verslag lees, zou bij gebruik van het woord 'rechtvaardig' het punt voor het eerste bolletje helemaal niet toegekend mogen worden. Dus zowel 'ja, het is rechtvaardig' als 'het is rechtvaardig' 0 punten.

Of vinden jullie dat 'ja, het is rechtvaardig' wel het punt voor het eerste bolletje mag krijgen? Er zit tenslotte 'ja' in. Maar dan voelt het ook weer oneerlijk om 'het is rechtvaardig' geen punt te geven.

Hoe doen jullie dit?
Ik was bij de examenbespreking in Utrecht en heb het als volgt begrepen:
LT zet een slash (/) na 'Ja' en haalt de haakjes weg: dat betekent dat voor alleen 'ja' al 1 punt gegeven kan worden. Als het antwoord geen 'ja' bevat en begint met "Het is gerechtvaardigd..." kun je daar ook 1 punt voor geven. Als het antwoord geen 'ja' bevat en begint met "Het is rechtvaardig..." mag je er geen punt voor geven.
Dus voor "Ja, het is rechtvaardig..." mag je 1 punt geven voor 'ja'.

Herma

vraag 13

Bericht door Herma » 21-05-2016 13:11

Michellevandijk schreef:

Je hebt een punt, Michelle! Het lijkt erop dat het verslag zichzelf hier tegenspreekt. Immers, onder bolletje twee - goed - mag voor het tweede voorbeeldantwoord:Onwaarheden zijn volgens de tekst essentieel. Hierdoor functioneert onze complexe gemeenschap. 2 punten gegeven worden, omdat hier een impliciet 'ja' staat. Daaruit volgt dat voor elk impliciet 'ja' een punt gegeven mag worden voor het eerste bolletje. Dus ook als dat impliciete 'ja' blijkt ondanks dat er 'rechtvaardig' staat i.p.v. 'gerechtvaardigd'.

Nikkyschipper

Bericht door Nikkyschipper » 22-05-2016 15:27

Aniek schreef:
michellevandijk schreef:Ik zie in LT-verslag dat 'rechtvaardig' fout gerekend moet worden. Maar alleen 'ja' of zelfs een impliciet 'ja' is wel een punt waard.

Hoe doen jullie dit?
Ja dit reken ik ook goed, ik heb ook een leerling die eerst ja schrijft en dan het woord rechtvaardig gebruikt. Ik vind het eerste ja expliciet genoeg en geef daarom 1 punt!

Nikkyschipper

Bericht door Nikkyschipper » 22-05-2016 15:44

Wat te doen met een leerling die eerst een fout antwoord geeft en dan een goed antwoord geeft?
Het is rechtvaardig om onwaarheden te vertellen omdat deze stellen ons op ons gemak en ze laten onze gemeenschap functioneren.

Fout want rechtvaardig dus eerste bolletje geen punt.
Tweede bolletje heb ik nu ook geen punt gerekend want het eerste gedeelte van de zin is fout, het tweede gedeelte van de zin is goed.

Of ben ik nu te streng en toch 1 punt rekenen voor het tweede gedeelte van de zin?

Herma

vraag 13

Bericht door Herma » 22-05-2016 15:51

Omdat het hier om een antwoord gaat met deelscores moet je die onderdelen als op zich staand beoordelen. Het antwoord van het tweede bolletje is gegeven, dus verdient dat 1 punt.

Je zou overigens kunnen overwegen om ook voor bolletje 1 een punt te geven omdat het impliciete 'ja' er wel in zit. Zie mijn eerdere post hierover.

Nikkyschipper

Re: vraag 13

Bericht door Nikkyschipper » 22-05-2016 16:50

Herma schreef:Omdat het hier om een antwoord gaat met deelscores moet je die onderdelen als op zich staand beoordelen. Het antwoord van het tweede bolletje is gegeven, dus verdient dat 1 punt.

Je zou overigens kunnen overwegen om ook voor bolletje 1 een punt te geven omdat het impliciete 'ja' er wel in zit. Zie mijn eerdere post hierover.
Dank je wel, Herma, ik ga de leerling nu toch 2 punten geven en denk in het voordeel van mijn leerling.

Plaats reactie