Pagina 1 van 2

Vraag 28

Geplaatst: 14-05-2016 15:18
door M. Dumont
Een leerling antwoordt:
"Het zijn allebei verzonnen woorden."

Ik vind het moeilijk om er geen punt voor te geven.

(Het is natuurlijk wat knullig geformuleerd, maar wat als er 'nieuw gevormde woorden' had gestaan?)

Geplaatst: 14-05-2016 20:48
door Herma
Misschien goedkeuren op grond van regel 3.3 van de Algemene regels?
Of een mail sturen naar examenloket@duo.nl en daar de vraag voorleggen.

Geplaatst: 15-05-2016 09:29
door Geert Nauta
Herma schreef:Misschien goedkeuren op grond van regel 3.3 van de Algemene regels?
Of een mail sturen naar examenloket@duo.nl en daar de vraag voorleggen.
:wink:

vraag 28

Geplaatst: 15-05-2016 14:58
door Vd Veen
Ik lees hier graag de reactie die je ontvangt naar aanleiding van je mail naar het examenloket.

Een van mijn leerlingen antwoordt:
"Het zijn geen echt bestaande woorden maar verzonnen om de problemen wat makkelijker te verwoorden".

Geplaatst: 16-05-2016 21:20
door Marjo
Bij twee van mijn leerlingen komt ook het antwoord voor dat het verzonnen woorden zijn.

Gezien de vraag is het een alleszins redelijk antwoord.

Vraag 28

Geplaatst: 17-05-2016 16:47
door Geertje
Er is wat mij betreft een verschil tussen een woord en een begrip. Begrip = woord + betekenis. Woord=alleen de aanduiding. Er wordt gevraagd naar een begrip. Ik reken het dus fout als leerlingen antwoorden dat het beide nieuwe/geen echte woorden zijn.

Re: Vraag 28

Geplaatst: 17-05-2016 18:27
door Ben Salemans
M. Dumont schreef:Een leerling antwoordt:
"Het zijn allebei verzonnen woorden."

Ik vind het moeilijk om er geen punt voor te geven.

(Het is natuurlijk wat knullig geformuleerd, maar wat als er 'nieuw gevormde woorden' had gestaan?)
Ik vind het antwoord, dat inderdaad knullig geformuleerd is, fout. Het is wel leuk bedacht. In de opdracht wordt gevraagd wat de overeenkomst is tussen de begrippen (niet woorden!) 'spaghettimethode' en 'bestselleritis'. Het antwoord wijkt te zeer af van (de geest van) het Correctievoorschrift, lijkt me. Als een leerling antwoordt dat er in beide woorden drie keer de letter e staat, moeten we dat ook als een fout antwoord beoordelen. Ook al klopt het antwoord wel...

Geplaatst: 17-05-2016 18:42
door Arjan Domhof
Ik vind dit echt een fout antwoord. Zo kun je allerlei overeenkomsten aanwijzen. 90% van mijn leerlingen geeft gewoon het goede antwoord.

Geplaatst: 17-05-2016 20:38
door DerwentChristmas
Arjan Domhof schreef:Ik vind dit echt een fout antwoord. Zo kun je allerlei overeenkomsten aanwijzen. 90% van mijn leerlingen geeft gewoon het goede antwoord.
Bij mij gaan de leerlingen vooral in op het succes van een kleine groep auteurs. "Bij beide begrippen is het effect dat een klein aantal boeken succes heeft in de markt."

Dat antwoord vind ik goed, maar het correctiemodel gaat vooral uit van een actieve houding van de uitgevers (de jacht/het zoeken). Mijn leerlingen noemen dat aspect nauwelijks. Daarom geef ik maar geen punten. Ik vermoed dat jij dat wel hebt gedaan?

Geplaatst: 17-05-2016 21:35
door Jacobi de Wildt
Mijn leerlingen geven vaak de relatie tussen beide begrippen aan in plaats van de overeenkomst: ‘de spaghettimethode komt voort uit bestselleritis’ en dergelijke antwoorden. Dat is wel juist, maar niet het antwoord op de vraag helaas. Maar wat doe je met ‘Dat aan de bestseller het meest geld verdiend wordt’?