Vraag 28

Dit forum is gesloten.
M. Dumont
Berichten: 77
Lid geworden op: 14-05-2016 13:00

Vraag 28

Bericht door M. Dumont » 14-05-2016 15:18

Een leerling antwoordt:
"Het zijn allebei verzonnen woorden."

Ik vind het moeilijk om er geen punt voor te geven.

(Het is natuurlijk wat knullig geformuleerd, maar wat als er 'nieuw gevormde woorden' had gestaan?)

Herma
Berichten: 334
Lid geworden op: 11-04-2016 23:00

Bericht door Herma » 14-05-2016 20:48

Misschien goedkeuren op grond van regel 3.3 van de Algemene regels?
Of een mail sturen naar examenloket@duo.nl en daar de vraag voorleggen.

Geert Nauta
Berichten: 16
Lid geworden op: 14-05-2016 07:21

Bericht door Geert Nauta » 15-05-2016 09:29

Herma schreef:Misschien goedkeuren op grond van regel 3.3 van de Algemene regels?
Of een mail sturen naar examenloket@duo.nl en daar de vraag voorleggen.
:wink:

Vd Veen
Berichten: 37
Lid geworden op: 14-05-2016 13:28

vraag 28

Bericht door Vd Veen » 15-05-2016 14:58

Ik lees hier graag de reactie die je ontvangt naar aanleiding van je mail naar het examenloket.

Een van mijn leerlingen antwoordt:
"Het zijn geen echt bestaande woorden maar verzonnen om de problemen wat makkelijker te verwoorden".

Marjo
Berichten: 48
Lid geworden op: 15-05-2016 11:16

Bericht door Marjo » 16-05-2016 21:20

Bij twee van mijn leerlingen komt ook het antwoord voor dat het verzonnen woorden zijn.

Gezien de vraag is het een alleszins redelijk antwoord.

Geertje
Berichten: 18
Lid geworden op: 17-05-2016 16:42

Vraag 28

Bericht door Geertje » 17-05-2016 16:47

Er is wat mij betreft een verschil tussen een woord en een begrip. Begrip = woord + betekenis. Woord=alleen de aanduiding. Er wordt gevraagd naar een begrip. Ik reken het dus fout als leerlingen antwoorden dat het beide nieuwe/geen echte woorden zijn.

Ben Salemans
Berichten: 218
Lid geworden op: 24-04-2016 23:46

Re: Vraag 28

Bericht door Ben Salemans » 17-05-2016 18:27

M. Dumont schreef:Een leerling antwoordt:
"Het zijn allebei verzonnen woorden."

Ik vind het moeilijk om er geen punt voor te geven.

(Het is natuurlijk wat knullig geformuleerd, maar wat als er 'nieuw gevormde woorden' had gestaan?)
Ik vind het antwoord, dat inderdaad knullig geformuleerd is, fout. Het is wel leuk bedacht. In de opdracht wordt gevraagd wat de overeenkomst is tussen de begrippen (niet woorden!) 'spaghettimethode' en 'bestselleritis'. Het antwoord wijkt te zeer af van (de geest van) het Correctievoorschrift, lijkt me. Als een leerling antwoordt dat er in beide woorden drie keer de letter e staat, moeten we dat ook als een fout antwoord beoordelen. Ook al klopt het antwoord wel...

Arjan Domhof
Berichten: 28
Lid geworden op: 14-05-2016 18:00

Bericht door Arjan Domhof » 17-05-2016 18:42

Ik vind dit echt een fout antwoord. Zo kun je allerlei overeenkomsten aanwijzen. 90% van mijn leerlingen geeft gewoon het goede antwoord.

DerwentChristmas
Berichten: 3
Lid geworden op: 15-05-2016 10:48

Bericht door DerwentChristmas » 17-05-2016 20:38

Arjan Domhof schreef:Ik vind dit echt een fout antwoord. Zo kun je allerlei overeenkomsten aanwijzen. 90% van mijn leerlingen geeft gewoon het goede antwoord.
Bij mij gaan de leerlingen vooral in op het succes van een kleine groep auteurs. "Bij beide begrippen is het effect dat een klein aantal boeken succes heeft in de markt."

Dat antwoord vind ik goed, maar het correctiemodel gaat vooral uit van een actieve houding van de uitgevers (de jacht/het zoeken). Mijn leerlingen noemen dat aspect nauwelijks. Daarom geef ik maar geen punten. Ik vermoed dat jij dat wel hebt gedaan?

Jacobi de Wildt
Berichten: 17
Lid geworden op: 14-05-2016 10:25

Bericht door Jacobi de Wildt » 17-05-2016 21:35

Mijn leerlingen geven vaak de relatie tussen beide begrippen aan in plaats van de overeenkomst: ‘de spaghettimethode komt voort uit bestselleritis’ en dergelijke antwoorden. Dat is wel juist, maar niet het antwoord op de vraag helaas. Maar wat doe je met ‘Dat aan de bestseller het meest geld verdiend wordt’?

Plaats reactie