Vraag 10

Dit forum is gesloten.
Vd Veen

Vraag 10

Bericht door Vd Veen » 15-05-2016 21:15

Ik ben het eens met Tjepkema, maar ...

Geven jullie 1 of 2 punten voor het volgende antwoord?

"Mensen zijn maar een beetje oneerlijk, omdat men een antwoord verwacht dat past binnen onze morele kaders."

of

"De verklaring is dat een beetje oneerlijk binnen onze morele kaders valt."

metteke

Re: Vraag 10

Bericht door metteke » 15-05-2016 21:24

Vd Veen schreef:Ik ben het eens met Tjepkema, maar ...

"Mensen zijn maar een beetje oneerlijk, omdat men een antwoord verwacht dat past binnen onze morele kaders."

of

Volgens mij heb ik dergelijke antwoorden volledig goed gerekend. Alleen 'men verwacht een antwoord dat binnen onze morele kaders past' heb ik 1 punt toegekend.

mpmboumans

Bericht door mpmboumans » 15-05-2016 21:34

Ik reken Men verwacht een antwoord dat past binnen de morele kaders wel goed, maar om een heel andere reden.

Vraag 11 is een soortelijke vraag, maar het antwoord dat gegeven valt niet zozeer af te leiden uit de tekst, maar is in feite een parafrase van de tekst.
Vergelijk: (...) maar we willen ook graag tegenover onszelf kunnen volhouden dat we goede mensen zijn. met We willen eigenlijk graag goede mensen zijn/ graag denken dat we goede mensen zijn.

M.a.w. van afleiding is in het antwoordmodel bij vraag 11 geen sprake (veel van mijn leerlingen nemen de tekst letterlijk over); er is sprake van een bijna woordelijke weergave van de tekst zelf.

Dan ben ik niet roomser dan de Paus bij vraag 10....

Esmée Hegge

Bericht door Esmée Hegge » 15-05-2016 22:14

Geert Nauta schreef:Leerlingen geven als antwoord: 'Men verwacht een antwoord dat past binnen de morele kaders.' Leerlingen gebruiken m.a.w. een citaat uit de tekst. In dit antwoord zijn de morele grenzen m.i. wel verwoord, maar is 'bedrog', 'liegen' of 'de onwaarheid spreken' een noodzakelijke toevoeging? 1 of 2 punten?
Ik vind het goed voor 1 punt. Punt vanwege het willen aansluiten bij morele kaders, geen tweede punt vanwege 'een antwoord'.

D.G.

Bericht door D.G. » 16-05-2016 12:55

Waar vind je überhaupt het antwoord op deze vraag in alinea 1 t/m 3? Ik zie niets in die drie alinea's dat in de buurt van het antwoord uit het correctiemodel komt. De eerste zin van alinea 2 zegt niets over het algemeen, deze verwijst slechts naar het voorbeeld uit alinea 1.

Graag bespreken!

Marjo

Bericht door Marjo » 16-05-2016 12:57

metteke schreef:
Vd Veen schreef:Ik ben het eens met Tjepkema, maar ...

of

Volgens mij heb ik dergelijke antwoorden volledig goed gerekend. Alleen 'men verwacht een antwoord dat binnen onze morele kaders past' heb ik 1 punt toegekend.
Het tweede antwoord is twee punten waard, omdat 'een beetje oneerlijk' overeenkomt met de woorden uit het antwoordmodel. Het woord 'antwoord' komt daar niet mee overeen. Daarom geen twee, maar één punt.

D.G.

Bericht door D.G. » 16-05-2016 13:14

Daarbij het fragment gaat over oneerlijk gedrag en niet over liegen, waar het in alinea 1-3 wel over gaat!

E. Gerrits

Bericht door E. Gerrits » 16-05-2016 15:14

Antwoord: Er wordt wel een beetje gekeken naar morele kaders en dus wordt er vaak voor de minst oneerlijke optie gekozen.

Ik ben geneigd om dit goed te rekenen.

Marriët

Bericht door Marriët » 16-05-2016 20:39

Hilda Tjepkema schreef:
Geert Nauta schreef:Leerlingen geven als antwoord: 'Men verwacht een antwoord dat past binnen de morele kaders.' Leerlingen gebruiken m.a.w. een citaat uit de tekst. In dit antwoord zijn de morele grenzen m.i. wel verwoord, maar is 'bedrog', 'liegen' of 'de onwaarheid spreken' een noodzakelijke toevoeging? 1 of 2 punten?
Ik zou zeggen 1 punt voor het deel 'morele kaders', maar antwoord is niet hetzelfde als bedrog/liegen/ de onwaarheid spreken.
Het juiste antwoord volgens het CV bestaat uit twee delen (dus ook twee punten) en er staat maar één van de beide delen in het citaat.
In het antwoordmodel staat weliswaar 'bedrog/ liegen/ de onwaarheid spreken', maar in het tekstfragment vallen deze termen onder 'oneerlijkheid'. Deze term (oneerlijk) staat in de vraag, dus ik vraag me af in hoeverre het noodzakelijk is om in het antwoord opnieuw 'oneerlijk zijn' of een van de termen uit het antwoordmodel op te nemen.
Ik ben dus geneigd om een antwoord als 'mensen verwachten van elkaar dat ze binnen onze morele kaders blijven' goed te rekenen.

Het citaat uit de tekst zou ik ook 1 punt geven, vanwege het woord 'antwoord'.

Margreeth Krommendijk

Bericht door Margreeth Krommendijk » 18-05-2016 10:10

E. Gerrits schreef:Antwoord: Er wordt wel een beetje gekeken naar morele kaders en dus wordt er vaak voor de minst oneerlijke optie gekozen.

Ik ben geneigd om dit goed te rekenen.
Ik zou alleen voor het eerste deel een punt geven. Het liegen komt in het antwoord namelijk niet voor en daar gaat het in de alinea's van tekst 1 wel over.

Plaats reactie