Vraag 10

Dit forum is gesloten.
Geert Nauta

Vraag 10

Bericht door Geert Nauta » 14-05-2016 11:52

Leerlingen geven als antwoord: 'Men verwacht een antwoord dat past binnen de morele kaders.' Leerlingen gebruiken m.a.w. een citaat uit de tekst. In dit antwoord zijn de morele grenzen m.i. wel verwoord, maar is 'bedrog', 'liegen' of 'de onwaarheid spreken' een noodzakelijke toevoeging? 1 of 2 punten?

Renee82

Re: Vraag 10

Bericht door Renee82 » 14-05-2016 15:16

Geert Nauta schreef:Leerlingen geven als antwoord: 'Men verwacht een antwoord dat past binnen de morele kaders.' Leerlingen gebruiken m.a.w. een citaat uit de tekst. In dit antwoord zijn de morele grenzen m.i. wel verwoord, maar is 'bedrog', 'liegen' of 'de onwaarheid spreken' een noodzakelijke toevoeging? 1 of 2 punten?
Mijn leerlingen antwoorden ook op deze manier. Ik vind dat we best 1 punt mogen toekennen aan het antwoord: 'Men verwacht een antwoord dat past binnen de morele kaders.'

AlbD

Bericht door AlbD » 14-05-2016 18:06

Renee82 schreef:
Geert Nauta schreef:Leerlingen geven als antwoord: 'Men verwacht een antwoord dat past binnen de morele kaders.' Leerlingen gebruiken m.a.w. een citaat uit de tekst. In dit antwoord zijn de morele grenzen m.i. wel verwoord, maar is 'bedrog', 'liegen' of 'de onwaarheid spreken' een noodzakelijke toevoeging? 1 of 2 punten?
Mijn leerlingen antwoorden ook op deze manier. Ik vind dat we best 1 punt mogen toekennen aan het antwoord: 'Men verwacht een antwoord dat past binnen de morele kaders.'
1 punt of 2 punten? 'Morele' is hierin het kernwoord en in de tekst wordt daarna duidelijk dat het in dat kader acceptabel kan zijn om onwaarheden te spreken...

M. Dumont

Bericht door M. Dumont » 14-05-2016 22:36

Veel leerlingen citeren hier inderdaad de eerste zin van alinea 2 van de hoofdtekst. Dat lijkt me hier echter geen antwoord op de vraag, ondanks het feit dat het woord 'morele' in de zin voorkomt, wat hierboven als argument wordt aangevoerd.

Deze zin verwijst naar het specifieke voorbeeld van het sollicitatiegesprek en is geen antwoord op de veel algemenere vraag 10. (Een mooi voorbeeld van hetgeen bij vraag 6 aan de orde was!)

Dit levert dus helaas geen punten op.

Geert Nauta

Bericht door Geert Nauta » 15-05-2016 09:21

M. Dumont schreef:Veel leerlingen citeren hier inderdaad de eerste zin van alinea 2 van de hoofdtekst. Dat lijkt me hier echter geen antwoord op de vraag, ondanks het feit dat het woord 'morele' in de zin voorkomt, wat hierboven als argument wordt aangevoerd.

Deze zin verwijst naar het specifieke voorbeeld van het sollicitatiegesprek en is geen antwoord op de veel algemenere vraag 10. (Een mooi voorbeeld van hetgeen bij vraag 6 aan de orde was!)

Dit levert dus helaas geen punten op.
Dat het naar een specifiek voorbeeld verwijst, zegt niets over het algemeen geldende karakter ervan. Ik zou zeggen: twee punten. Ik begrijp het onderscheid tussen het cv en bovengenoemd antwoord van leerlingen, maar vind het wel heel veel gevraagd voor leerlingen, ook omdat er niet naar een veralgemenisering wordt gevraagd

DerwentChristmas

Bericht door DerwentChristmas » 15-05-2016 10:54

In de vraag staat "Welke verklaring kan worden AFGELEID...' Het citaat geven als antwoord is dus niet correct. Het is natuurlijk wel duidelijk dat de leerlingen die zin moeten gebruiken om een verklaring uit af te leiden.

Manon Vogel

Bericht door Manon Vogel » 15-05-2016 11:02

Volgens mij kunnen we dit antwoord goedkeuren. Kaders zijn grenzen. De zin is een prima parafrase van het antwoordmodel. Dat het in de tekst gebruikt wordt bij een voorbeeld doet m.i. niet ter zake.

DerwentChristmas

Bericht door DerwentChristmas » 15-05-2016 11:28

Manon Vogel schreef:Volgens mij kunnen we dit antwoord goedkeuren. Kaders zijn grenzen. De zin is een prima parafrase van het antwoordmodel. Dat het in de tekst gebruikt wordt bij een voorbeeld doet m.i. niet ter zake.
Leerlingen moeten een verklaring noemen voor de oneerlijkheid die in het tekstfragment wordt beschreven. Volgens mij heeft het stukje 'men verwacht een antwoord' niets te maken met de oneerlijkheid uit het tekstfragment, dat sluit dus niet aan en daarom reken ik het antwoord niet goed. In de vraag staat bovendien: 'kan worden afgeleid'.

Geert Nauta

Bericht door Geert Nauta » 15-05-2016 11:49

[Leerlingen moeten een verklaring noemen voor de oneerlijkheid die in het tekstfragment wordt beschreven. Volgens mij heeft het stukje 'men verwacht een antwoord' niets te maken met de oneerlijkheid uit het tekstfragment, dat sluit dus niet aan en daarom reken ik het antwoord niet goed. In de vraag staat bovendien: 'kan worden afgeleid'.[/quote]

Afleiden sluit citeren niet uit, mijns inziens.

Hilda Tjepkema

Bericht door Hilda Tjepkema » 15-05-2016 12:22

Ik zou zeggen 1 punt voor het deel 'morele kaders', maar antwoord is niet hetzelfde als bedrog/liegen/ de onwaarheid spreken.
Het juiste antwoord volgens het CV bestaat uit twee delen (dus ook twee punten) en er staat maar één van de beide delen in het citaat.

Plaats reactie