vraag 4

Dit forum is gesloten.
metteke

Bericht door metteke » 14-05-2016 14:42

AlbD schreef:Meerdere leerlingen antwoorden bij mij:
'Waarheden zijn ongemakkelijke, stugge obstakels die het even van een ieder overmatig bemoeilijken'

In mijn ogen is dat hetzelfde als het antwoordmodel: 'Het altijd vertellen van de waarheid maakt het leven moeilijker.'

Wat vinden jullie?
Dat ben ik met je eens! (Komt letterlijk uit de tekst...)

bim

Bericht door bim » 14-05-2016 17:36

Renee82 schreef:En als een leerling alleen antwoord dat waarheden ongemakkelijke, stugge obstakels zijn. Is dit voldoende als antwoord voor bolletje 1?
Ik twijfel, want ik vind eigenlijk dat de leerling "in het leven zijn" erbij moet zetten om meer in de buurt te komen van bolletje 1.
Wat mij betreft moet in het antwoord staan dat de obstakels het leven bemoeilijken of id.

Geert Nauta

Bericht door Geert Nauta » 15-05-2016 12:11

metteke schreef:Is het woord 'altijd' vereist in de formulering 'het [altijd] geven van de waarheid is ongewenst, omdat...'?

[edit:]
Als ik naar de tekst kijk, dan staat die nadruk op altijd pas bij de tweede reden genoemd: "Met louter ongecensureerde waarheden ook geen indirecte democratie..."

Dat maakt dat ik denk dat 'altijd' geen vereiste is voor een volledig goed antwoord.

[edit 2:]
In de vraag staat 'Geef de twee algemene redenen waarom volgens de tekst het vertellen van de waarheid ongewenst zou zijn'. Het woord 'altijd' mag daarom in het antwoord ontbreken. Toch?
Mee eens.

E. Gerrits

Bericht door E. Gerrits » 15-05-2016 13:17

Het vertellen van de waarheid is ongewenst omdat:
Waarheden zijn ongemakkelijke stugge obstakels die het leven van een ieder overmatig bemoeilijken. Ook zou het functioneren van elke complexe gemeenschap onmogelijk zijn als iedereen de waarheid zou vertellen.

Het eerste gedeelte is het herhalen van de vraag, maar wat moet ik met die dubbele punt? Daarnaast begint de leerling met een nieuwe zin. Formuleerfout?

E. Gerrits

Bericht door E. Gerrits » 15-05-2016 13:30

Leerling: Alleen de waarheid vertellen zou belangrijke aspecten van onze samenleving uit elkaar doen vallen--> het functioneren van een gemeenschap zou onmogelijk zijn. Of is dit te ver gezocht?

mpmboumans

Bericht door mpmboumans » 15-05-2016 13:46

E. Gerrits schreef:Het vertellen van de waarheid is ongewenst omdat:
Waarheden zijn ongemakkelijke stugge obstakels die het leven van een ieder overmatig bemoeilijken. Ook zou het functioneren van elke complexe gemeenschap onmogelijk zijn als iedereen de waarheid zou vertellen.

Het eerste gedeelte is het herhalen van de vraag, maar wat moet ik met die dubbele punt? Daarnaast begint de leerling met een nieuwe zin. Formuleerfout?
In feite twee fouten. 1 de woordvolgorde na omdat klopt niet; 2 Waarheden moet met een kleine letter.
Het onjuist gebruik van de dubbele punt niet aanrekenen, omdat interpunctiefouten niet meetellen in de beoordeling.

Mverhaaren

Bericht door Mverhaaren » 15-05-2016 15:56

metteke schreef:Antwoord van een leerling:
"Het vertellen van de waarheid is ongewenst, omdat men antwoorden verwacht die passen binnen de morele kaders. Ook bemoeilijken waarheden het leven van de mens. Met louter ongecensureerde waarheden zou het functioneren van een complexe gemeenschap onmogelijk zijn."

De eerste zin van het antwoord is natuurlijk fout, maar het vervolg is eigenlijk goed voor twee punten. Beschouwen jullie dit als een antwoord dat bestaat uit meer delen dan gevraagd wordt, waarbij je dus alleen naar de eerste twee delen mag kijken?
Ja, er worden twee redenen gevraagd. Deze leerling geeft er drie. Je moet dan de eerste twee nakijken. Een daarvan is fout, dus: slechts één punt.

metteke

Bericht door metteke » 15-05-2016 15:58

E. Gerrits schreef:Leerling: Alleen de waarheid vertellen zou belangrijke aspecten van onze samenleving uit elkaar doen vallen--> het functioneren van een gemeenschap zou onmogelijk zijn. Of is dit te ver gezocht?
Ja, te ver gezocht, vind ik.

D.G.

Bericht door D.G. » 16-05-2016 10:58

E. Gerrits schreef:Het vertellen van de waarheid is ongewenst omdat

Je mag de vraag herhalen zonder dat dit meetelt, dus gewoon alleen naar het antwoord kijken dat begint met Waarheden...

E. Gerrits

Bericht door E. Gerrits » 16-05-2016 11:08

D.G. schreef:
E. Gerrits schreef:Het vertellen van de waarheid is ongewenst omdat:

Je mag de vraag herhalen zonder dat dit meetelt, dus gewoon alleen naar het antwoord kijken dat begint met Waarheden...
Ik ga het proberen met die redenering erbij.

Plaats reactie