Vraag 6

Dit forum is gesloten.
Koosje Kuijpers

Bericht door Koosje Kuijpers » 16-05-2016 13:25

Adrienne schreef:Wat doen jullie bij bolletje 2 met een antwoord als:

'De tweede manier is woorden gebruiken waardoor de omliggende woorden hun betekenis verliezen.'
Ik heb dat wel goed gerekend, want ik zie dat als het dedconcretiseren van de taal.

OKrings

Bericht door OKrings » 16-05-2016 15:29

Een van mijn leerlingen schrijft het volgende antwoord op (tweede bolletje):
'De tweede vorm is over een ander onderwerp praten dat zo weinig mogelijk betekenis heeft.'

Een onderwerp is geen equivalent van taal, maar tegelijkertijd heeft deze leerling natuurlijk wel begrepen waar het over gaat. Wat vinden jullie?

Koosje Kuijpers

Bericht door Koosje Kuijpers » 16-05-2016 15:36

OKrings schreef:Een van mijn leerlingen schrijft het volgende antwoord op (tweede bolletje):
'De tweede vorm is over een ander onderwerp praten dat zo weinig mogelijk betekenis heeft.'

Een onderwerp is geen equivalent van taal, maar tegelijkertijd heeft deze leerling natuurlijk wel begrepen waar het over gaat. Wat vinden jullie?
Ik heb dat fout gerekend, een onderwerp met weinig betekenis is toch echt iets anders dan taal met zo weinig mogelijk betekenis.

OKrings

Bericht door OKrings » 16-05-2016 15:39

Prima, doe ik dat ook. Dank voor de vlugge reactie.

Anke van Herk

Re: nav OKrings

Bericht door Anke van Herk » 17-05-2016 00:02

mpijpers schreef:Bedankt voor de heldere uitleg. Ik heb even een kwartiertje genomen om je te begrijpen en ik begon je gelijk te geven, maar nu ik er zó naar gekeken heb: Is die beeldspraak hier niet bedoeld als deel van deconcretisering, wat beeldspraak natuurlijk bij uitstek is?
Zou dan de vraag: Welke twee vormen worden besproken? niet de juiste vraag zijn geweest?
(Ik kan niet naar de Levende Talenbespreking, ben wel benieuwd naar een discussie hierover en stel het nakijken van deze vraag nog even uit)
Ja Michel (I presume), ik vond deze vraag en het beoogde antwoord, in combinatie met de structuur van de tekst, ook heel ongelukkig! De eerste vorm die in het correctievoorschrift wordt genoemd wordt in de tekst gepresenteerd als een algemene introductie op het verschijnsel 'verzwijgingen met woorden' (gemarkeerd door 'komen deze allemaal neer op het volgende'). Pas vanaf alinea 10 volgt een opsomming van verschillende vormen van verzwijgen met woorden. En dan kom je inderdaad niet verder dan twee: een verzameling woorden of klanken gekozen om zo weinig mogelijk betekenis te bevatten en het 'alternatief', beeldspraak.

Margreeth Krommendijk

Bericht door Margreeth Krommendijk » 17-05-2016 21:56

Herma schreef:Ik zit braaf foute formuleringen aan te strepen, maar zie nu dat de eerste zin van alinea 10 eigenlijk wel heel raar in elkaar zit: "Soms is onderwerp D echter een verzameling woorden of klanken gekozen om zo weinig mogelijk betekenis te bevatten."
Hoe langer ik ernaar kijk, hoe minder ik hiervan begrijp. Moet hier niet een komma staan na 'klanken'? En dan nog: Een onderwerp dat bestaat uit klanken die gekozen zijn om zo weinig mogelijk betekenis te bevatten? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Misschien is het gewoon te laat en snap ik morgen wel wat hier staat. Of ik vind hier een tekstje met uitleg. :D
Ik zou sowieso bij deze vraag geen formuleringen aanstrepen :wink: . Bij deze vraag hoef je niet in volledige zinnen te antwoorden, toch?

Helaas heb ik geen tekstje met uitleg voor je. Je hebt wel gelijk dat het een bijzonder geformuleerde zin is.

Anique

Bericht door Anique » 18-05-2016 09:21

Bij bolletje 1: het vermijden van het eigenlijke antwoord. Kan ik dit wel of niet goed rekenen?

OKrings

Bericht door OKrings » 18-05-2016 14:21

Anique schreef:Bij bolletje 1: het vermijden van het eigenlijke antwoord. Kan ik dit wel of niet goed rekenen?
Dag Anique, helaas. Ik ben dit antwoord ook meermaals tegengekomen, maar het gaat verder dan slechts vermijden. Je doet namelijk alsof je er wel over spreekt, zonder dat echt te doen. Dat gaat verder dan een antwoord vermijden, denk ik.

Hanneke

Bericht door Hanneke » 19-05-2016 12:26

Wat zouden jullie doen bij het volgende antwoord (bolletje 1):
'De eerste verwijzing berust op andere informatie geven dan wordt gevraagd'.

Zit daar genoeg 'suggestie wekken' in?

Hanneke

Bericht door Hanneke » 19-05-2016 12:32

En bij bolletje 2: 'woorden gebruiken zoals 'sociaal', zodat je de omliggende betekenis ontneemt'.

In de tekst staat: Woorden als 'sociaal' worden in dit verband vaak gebruikt, maar ook de uitdrukking 'het zou hem sieren als...' ontneemt de omliggende woorden hun betekenis.

Dus dan is het antwoord niet goed, omdat het ontnemen van de betekenis gekoppeld wordt aan de genoemde uitdrukking en niet aan de genoemde losse woorden?

Plaats reactie