Vraag 6

Dit forum is gesloten.
metteke
Berichten: 218
Lid geworden op: 14-05-2016 12:59

Re: Vraag 6

Bericht door metteke » 15-05-2016 11:49

Hilda Tjepkema schreef:Wat doen jullie met antwoorden als (bij bolletje 1):
-iets zeggen wat feitelijk juist is maar niet relevant is..
of
-De waarheid spreken maar het exacte antwoord niet vertellen?
Bij die eerste variant mis ik de misleiding. Veel van mijn leerlingen zeggen ook zoiets dergelijks ('over een ander onderwerp beginnen' hoor ik bijvoorbeeld ook.) In de tweede variant kun je die misleiding wat meer zien, vind ik. Dus ik ben geneigd daar wel een punt aan toe te kennen...?

Geert Nauta
Berichten: 16
Lid geworden op: 14-05-2016 07:21

Re: Vraag 6

Bericht door Geert Nauta » 15-05-2016 12:54

metteke schreef:
Hilda Tjepkema schreef:Wat doen jullie met antwoorden als (bij bolletje 1):
-iets zeggen wat feitelijk juist is maar niet relevant is..
of
-De waarheid spreken maar het exacte antwoord niet vertellen?
Bij die eerste variant mis ik de misleiding. Veel van mijn leerlingen zeggen ook zoiets dergelijks ('over een ander onderwerp beginnen' hoor ik bijvoorbeeld ook.) In de tweede variant kun je die misleiding wat meer zien, vind ik. Dus ik ben geneigd daar wel een punt aan toe te kennen...?
Mee eens, Metteke. Ik geef bij de tweede variant wel een punt om bovengenoemde reden.

Geert Nauta
Berichten: 16
Lid geworden op: 14-05-2016 07:21

Bericht door Geert Nauta » 15-05-2016 13:04

Ik kom een aantal keren tegen als antwoord op het tweede bolletje: 'Het ontnemen van de betekenis van omliggende woorden als "sociaal", "eerlijk" of "verantwoordelijk".

Het is onhandig gekozen, maar is het een afdoende parafrase?

vanzwamm
Berichten: 16
Lid geworden op: 09-05-2016 18:51

Bericht door vanzwamm » 15-05-2016 19:24

Wat als een leerling alleen zegt 'over een ander onderwerp praten', is dat een punt waard? Ik twijfel.

metteke
Berichten: 218
Lid geworden op: 14-05-2016 12:59

Bericht door metteke » 15-05-2016 19:38

vanzwamm schreef:Wat als een leerling alleen zegt 'over een ander onderwerp praten', is dat een punt waard? Ik twijfel.
Kom ik ook veel tegen. Ik mis daarin het gedeelte van de suggestie wekken, oftewel van de bewuste misleiding van de gesprekspartner. Ik heb het daarom niet goed gerekend.

Esmée Hegge
Berichten: 26
Lid geworden op: 15-05-2016 22:04

Bericht door Esmée Hegge » 15-05-2016 22:21

metteke schreef:
vanzwamm schreef:Wat als een leerling alleen zegt 'over een ander onderwerp praten', is dat een punt waard? Ik twijfel.
Kom ik ook veel tegen. Ik mis daarin het gedeelte van de suggestie wekken, oftewel van de bewuste misleiding van de gesprekspartner. Ik heb het daarom niet goed gerekend.
En 'eromheen draaien' dan?

Herma
Berichten: 334
Lid geworden op: 11-04-2016 23:00

Bericht door Herma » 16-05-2016 00:07

Geert Nauta schreef:
Ik kom een aantal keren tegen als antwoord op het tweede bolletje: 'Het ontnemen van de betekenis van omliggende woorden als "sociaal", "eerlijk" of "verantwoordelijk".

Het is onhandig gekozen, maar is het een afdoende parafrase?
Nee, lijkt mij niet goed. Het ontnemen van de betekenis van omliggende woorden is een variant van taal met zo zo weinig mogelijk betekenis gebruiken. Bovendien zijn de woorden "sociaal", "eerlijk" of "verantwoordelijk" zelf de betekenisloze woorden, niet de omliggende.

Herma
Berichten: 334
Lid geworden op: 11-04-2016 23:00

Bericht door Herma » 16-05-2016 00:37

Ik zit braaf foute formuleringen aan te strepen, maar zie nu dat de eerste zin van alinea 10 eigenlijk wel heel raar in elkaar zit: "Soms is onderwerp D echter een verzameling woorden of klanken gekozen om zo weinig mogelijk betekenis te bevatten."
Hoe langer ik ernaar kijk, hoe minder ik hiervan begrijp. Moet hier niet een komma staan na 'klanken'? En dan nog: Een onderwerp dat bestaat uit klanken die gekozen zijn om zo weinig mogelijk betekenis te bevatten? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Misschien is het gewoon te laat en snap ik morgen wel wat hier staat. Of ik vind hier een tekstje met uitleg. :D

Adrienne
Berichten: 10
Lid geworden op: 14-05-2016 14:44

Bericht door Adrienne » 16-05-2016 13:05

Wat doen jullie bij bolletje 2 met een antwoord als:

'De tweede manier is woorden gebruiken waardoor de omliggende woorden hun betekenis verliezen.'

Herma
Berichten: 334
Lid geworden op: 11-04-2016 23:00

Bericht door Herma » 16-05-2016 13:11

Reken ik niet goed. Zie mijn reactie op Geert Nauta hierboven.

Plaats reactie