Vraag 6

Dit forum is gesloten.
mpijpers

Vraag 6

Bericht door mpijpers » 14-05-2016 09:13

Kan iemand mij ervan overtuigen om "sleutelen aan betekenissen" als derde mechanisme fout te rekenen.
Omdat er in de tekst staat:
Het derde mechanisme, het sleutelen aan betekenissen, is het mooist. heb ik daar grote moeite mee.

Het antwoord beeldspraak gebruiken zie ik als een deel van dat derde mechanisme en vind ik veel minder dan sleutelen aan betekenissen.

Ik snap dat vraag 7 ertoe zou kunnen leiden dat je dat andersom ziet, maar de schrijver van deze tekst presenteert de beeldspraakvoorbeelden volgens mij echt als onderdeel van sleutelen aan betekenissen.

OKrings

Re: Vraag 6

Bericht door OKrings » 14-05-2016 10:33

Er wordt gevraagd naar de drie vormen van 'verzwijgingen die bestaan uit woorden'. 'Sleutelen aan betekenissen' is niet een van deze vormen, maar wordt in de tekst gepresenteerd als een apart mechanisme (zie eerste zin alinea 8, r. 101-106).

Vanaf regel 126 worden de verzwijgingen die bestaan uit woorden geïntroduceerd. De regel waarnaar jij verwijst - 'het derde mechanisme, het sleutelen aan betekenissen, is het mooist' - gaat niet meer over de verzwijgingen die bestaan uit woorden, maar vormt een nieuw (en laatste van de drie) mechanisme.

Eigenlijk moet je twee zaken uit elkaar houden: de mechanismen en de vormen waarin die mechanismen gepresenteerd worden.

mpijpers

nav OKrings

Bericht door mpijpers » 14-05-2016 11:52

Bedankt voor de heldere uitleg. Ik heb even een kwartiertje genomen om je te begrijpen en ik begon je gelijk te geven, maar nu ik er zó naar gekeken heb: Is die beeldspraak hier niet bedoeld als deel van deconcretisering, wat beeldspraak natuurlijk bij uitstek is?
Zou dan de vraag: Welke twee vormen worden besproken? niet de juiste vraag zijn geweest?
(Ik kan niet naar de Levende Talenbespreking, ben wel benieuwd naar een discussie hierover en stel het nakijken van deze vraag nog even uit)

AlbD

Bericht door AlbD » 14-05-2016 14:43

Het antwoordmodel geeft als tweede puntje:
'taal met zo weinig mogelijk betekenis gebruiken'

Veel van mijn leerlingen hebben letterlijk uit de tekst overgenomen:
‘Een verzameling woorden of klanken kiezen om zo weinig mogelijk betekenis te bevatten'

Zouden jullie dat goed rekenen of zou het woordje 'taal' er verplicht bij moeten staan?

metteke

Bericht door metteke » 14-05-2016 16:49

AlbD schreef:Het antwoordmodel geeft als tweede puntje:

‘Een verzameling woorden of klanken kiezen om zo weinig mogelijk betekenis te bevatten'

Zouden jullie dat goed rekenen of zou het woordje 'taal' er verplicht bij moeten staan?
Een verzameling woorden is toch taal? Ik zou het goed vinden.

maria

Bericht door maria » 14-05-2016 17:09

metteke schreef:
AlbD schreef:Het antwoordmodel geeft als tweede puntje:

Een verzameling woorden is toch taal? Ik zou het goed vinden.
Ik heb dat ook goed geteld.

metteke

Bericht door metteke » 14-05-2016 17:10

Is 'Er wordt niet direct antwoord gegeven op de gestelde vraag' een alternatief voor het eerste bolletje?

AlbD

Bericht door AlbD » 14-05-2016 17:20

metteke schreef:Is 'Er wordt niet direct antwoord gegeven op de gestelde vraag' een alternatief voor het eerste bolletje?
Lastig, maar ik denk het niet. Het moet gaan om die suggestie vermoed ik...

bim

Re: Vraag 6

Bericht door bim » 14-05-2016 17:41

OKrings schreef:Er wordt gevraagd naar de drie vormen van 'verzwijgingen die bestaan uit woorden'. 'Sleutelen aan betekenissen' is niet een van deze vormen, maar wordt in de tekst gepresenteerd als een apart mechanisme (zie eerste zin alinea 8, r. 101-106).

Vanaf regel 126 worden de verzwijgingen die bestaan uit woorden geïntroduceerd. De regel waarnaar jij verwijst - 'het derde mechanisme, het sleutelen aan betekenissen, is het mooist' - gaat niet meer over de verzwijgingen die bestaan uit woorden, maar vormt een nieuw (en laatste van de drie) mechanisme.

Eigenlijk moet je twee zaken uit elkaar houden: de mechanismen en de vormen waarin die mechanismen gepresenteerd worden.
Mee eens. Maar wel ontzettend misleidend!!! :? :(

Hilda Tjepkema

Vraag 6

Bericht door Hilda Tjepkema » 15-05-2016 11:26

Wat doen jullie met antwoorden als (bij bolletje 1):
-iets zeggen wat feitelijk juist is maar niet relevant is..
of
-De waarheid spreken maar het exacte antwoord niet vertellen?

Plaats reactie