Tijdvak 2 vraag 33

Dit forum is gesloten.
Plaats reactie
Herma
Berichten: 334
Lid geworden op: 11-04-2016 23:00

Tijdvak 2 vraag 33

Bericht door Herma » 22-06-2016 02:14

Vreemd dat hier alleen het gedeelte na de dubbele punt genoemd wordt in het antwoordmodel. Het stuk daarvoor geeft toch prima aan wat het doel van die bedrijven is? Zie ook de brief van Hans Peetsold.

metteke
Berichten: 218
Lid geworden op: 14-05-2016 12:59

Bericht door metteke » 22-06-2016 10:23

Herma, de vraag is niet het zinsgedeelte te citeren waarin het doel genoemd wordt, maar het zinsgedeelte te citeren waarin het doel het best wordt uitgelegd. Dat is m.i. toch echt het geval na de dubbele punt. Voor de dubbele punt wordt inderdaad het doel genoemd, maar daar wordt niet naar gevraagd...

Joos
Berichten: 129
Lid geworden op: 17-05-2016 13:25

Bericht door Joos » 22-06-2016 14:30

Metteke heeft hier wel een punt. ..

Herma
Berichten: 334
Lid geworden op: 11-04-2016 23:00

Bericht door Herma » 22-06-2016 22:59

Metteke schreef:"Herma, de vraag is niet het zinsgedeelte te citeren waarin het doel genoemd wordt, maar het zinsgedeelte te citeren waarin het doel het best wordt uitgelegd. Dat is m.i. toch echt het geval na de dubbele punt. Voor de dubbele punt wordt inderdaad het doel genoemd, maar daar wordt niet naar gevraagd..."

Ik denk dat dit ook de gedachtegang van de examenmakers was, maar in de inleiding wordt verwezen naar tekst 3 en gezegd dat in tekst 4 uitgelegd wordt wat het doel van de bedrijven is. Vervolgens de vraag waar dat het beste gebeurt. Dan vind ik dat het uitleggen van dat doel ook goed gebeurt in het eerste deel van die zin.
Kortom, de inleiding stuurt je naar het benoemen van het doel. Zonder die inleiding en alleen de vraag: "Waar wordt uitgelegd wat het doel van van de bedrijven is?" kom ik wel bij het cv-antwoord.
Het voornemen om hiervan een overkoepelde vraag te maken, heeft de vraagstelling vertroebeld, denk ik.

Joos
Berichten: 129
Lid geworden op: 17-05-2016 13:25

Bericht door Joos » 23-06-2016 10:09

Ik begrijp je punt, Herma. We zijn eigenlijk meer bezig op een niveau voor vwo dan voor havo. In de inleiding op de vraag staat het woordje 'wel' waardoor de nadruk komt te liggen op de tegenstelling tussen de beide doelen.
Aan de andere kant verwijst 'het best' naar het zinsgedeelte achter de dubbele punt. Met name voor deze herkansers is dit allemaal wel erg fijnbesnaard.

mcouzijn
Berichten: 19
Lid geworden op: 13-05-2016 12:44

Bericht door mcouzijn » 24-06-2016 14:34

Joos schreef:Ik begrijp je punt, Herma. We zijn eigenlijk meer bezig op een niveau voor vwo dan voor havo. In de inleiding op de vraag staat het woordje 'wel' waardoor de nadruk komt te liggen op de tegenstelling tussen de beide doelen.
Aan de andere kant verwijst 'het best' naar het zinsgedeelte achter de dubbele punt. Met name voor deze herkansers is dit allemaal wel erg fijnbesnaard.
Ik ben het roerend met jullie eens. De prangende vraag blijft: hoe het andere antwoord (het zinsgedeelte voor de dubbele punt) te beoordelen? Ik vind dat de leerling een punt verdient. In de eerste termijn zouden daar via de LT-examenbesprekingen wellicht ook de handen voor op elkaar komen. Een dergelijk reparatiemechanisme ontbreekt in de tweede termijn, terwijl het er voor deze leerlingen (herkansers) meer om spant.

Ik ben zelf ernstig in de verleiding het gedeelte voor de dubbele punt goed te rekenen. Maar niet zonder collegiale consultatie. Graag hoor ik van jullie hoe je hier hebt gehandeld.

Met groet,

Michel

Herma
Berichten: 334
Lid geworden op: 11-04-2016 23:00

Bericht door Herma » 24-06-2016 14:38

Michel schreef:
Ik ben zelf ernstig in de verleiding het gedeelte voor de dubbele punt goed te rekenen. Maar niet zonder collegiale consultatie. Graag hoor ik van jullie hoe je hier hebt gehandeld.
Ik heb het punt toegekend en 3.3 in de kantlijn gezet. Ik ga daarover graag met mijn tweede corrector in gesprek/discussie.

Nikkyschipper
Berichten: 47
Lid geworden op: 14-05-2016 11:01

Bericht door Nikkyschipper » 26-06-2016 21:46

Herma schreef:Michel schreef:
Ik ben zelf ernstig in de verleiding het gedeelte voor de dubbele punt goed te rekenen. Maar niet zonder collegiale consultatie. Graag hoor ik van jullie hoe je hier hebt gehandeld.
Ik heb het punt toegekend en 3.3 in de kantlijn gezet. Ik ga daarover graag met mijn tweede corrector in gesprek/discussie.
Als ik deze opmerkingen lees, wil ik ook dit punt toekennen! Mijn eerste corrector heeft aangegeven dat een leerlinge net dat punt nodig heeft om te slagen! Ik zie hier een opening.....vinden jullie dat ik dat punt mag toekennen? Ik heb ook de neiging om dit punt wel toe te kennen. Graag jullie mening!!
:oops:

Herma
Berichten: 334
Lid geworden op: 11-04-2016 23:00

Bericht door Herma » 26-06-2016 22:02

NikkySchipper schreef:
Mijn eerste corrector heeft aangegeven dat een leerlinge net dat punt nodig heeft om te slagen! Ik zie hier een opening.....vinden jullie dat ik dat punt mag toekennen? Ik heb ook de neiging om dit punt wel toe te kennen. Graag jullie mening!!
Het mag duidelijk zijn, dat ik dat punt zou toekennen, maar je zult dat zelf moeten beargumenteren. Het zal overigens niet zo moeilijk zijn de eerste corrector daarvan te overtuigen nu hij/zij zelf heeft aangegeven dat deze leerling slechts 1 punt extra nodig heeft.

Nikkyschipper
Berichten: 47
Lid geworden op: 14-05-2016 11:01

Bericht door Nikkyschipper » 26-06-2016 22:11

Herma schreef:NikkySchipper schreef:
Mijn eerste corrector heeft aangegeven dat een leerlinge net dat punt nodig heeft om te slagen! Ik zie hier een opening.....vinden jullie dat ik dat punt mag toekennen? Ik heb ook de neiging om dit punt wel toe te kennen. Graag jullie mening!!
Het mag duidelijk zijn, dat ik dat punt zou toekennen, maar je zult dat zelf moeten beargumenteren. Het zal overigens niet zo moeilijk zijn de eerste corrector daarvan te overtuigen nu hij/zij zelf heeft aangegeven dat deze leerling slechts 1 punt extra nodig heeft.
Herma ik vind je wederom zeer scherp en analytisch....ik ga het maar doen:) en pak jouw argumentatie erbij :)

Plaats reactie