Tijdvak 2 vraag 28

Dit forum is gesloten.
Plaats reactie
Herma

Tijdvak 2 vraag 28

Bericht door Herma » 22-06-2016 02:09

Vraag is om drie voorbeelden van taalgebruik te geven waaruit het oordeel over de afspraken tussen bedrijfsleven en overheid duidelijk doorklinkt. Dat blijkt toch ook uit: "De overheid moet zelf bepalen of statiegeld nog zinvol is..." en uit: "Het lijkt veel logischer om naast het inzamelen van afval de statiegeldfles gewoon te laten bestaan."?

fjsmink

Bericht door fjsmink » 22-06-2016 10:17

Met name 'De overheid moet zelf bepalen of..' vind ik zeer vergelijkbaar met 'Juist de overheid moet de regie hebben...' Waar het om gaat is dat de overheid bepaalt en niet het bedrijfsleven, en dat staat in beide zinnen. Helaas hebben mijn leerlingen dit niet geantwoord, maar ik zou het goed rekenen.

Joos

Bericht door Joos » 22-06-2016 14:28

Zie hier ook de argumentatie in de brief van Hans Peetsold. Mee eens. Vraagstelling is zo ruim dat meer antwoorden goed te rekenen zijn.

Rutger

Bericht door Rutger » 22-06-2016 19:34

'Het lijkt me logischer....' Een van mijn leerlingen heeft dit antwoord en ik vind het volstrekt goed inderdaad: dit antwoord drukt oordeel uit, meer duidelijker nog dan een modelantwoord als 'lijken schatplichtig te zijn aan'. De overheid wil A, maar B vindt de auteur beter.
Zijn jullie het met deze lezing eens? Of is er iets tegenin te brengen?

Rutger

Bericht door Rutger » 22-06-2016 19:58

'Het lijkt me logischer....' Een van mijn leerlingen heeft dit antwoord en ik vind het volstrekt goed inderdaad, Herma: dit antwoord drukt oordeel uit, meer zlefs aan modelantwoord als 'lijken schatplichtig te zijn aan'. De overheid wil nl. A, maar B vindt de auteur beter.
Zijn jullie het met deze lezing eens?

Nikk

Bericht door Nikk » 22-06-2016 20:42

Rutger schreef:'Het lijkt me logischer....' Een van mijn leerlingen heeft dit antwoord en ik vind het volstrekt goed inderdaad, Herma: dit antwoord drukt oordeel uit, meer zlefs aan modelantwoord als 'lijken schatplichtig te zijn aan'. De overheid wil nl. A, maar B vindt de auteur beter.
Kom ik ook tegen: ik reken het goed.
Ik heb een leerling die 'schatplichtig' en 'douceurtje' schrijft, in de vraag staat: woord- of zinsgebruik... Goed rekenen?

MwDuin

Bericht door MwDuin » 23-06-2016 10:28

Nikk schreef:
Rutger schreef:'Het lijkt me logischer....' Een van mijn leerlingen heeft dit antwoord en ik vind het volstrekt goed inderdaad, Herma: dit antwoord drukt oordeel uit, meer zlefs aan modelantwoord als 'lijken schatplichtig te zijn aan'. De overheid wil nl. A, maar B vindt de auteur beter.
Kom ik ook tegen: ik reken het goed.
Ik heb een leerling die 'schatplichtig' en 'douceurtje' schrijft, in de vraag staat: woord- of zinsgebruik... Goed rekenen?
'douceurtje' zou ik goed rekenen, 'schatplichtig' alleen in combinatie met 'lijken'. Alleen 'logischer' heb ik ook niet goed gerekend.

Plaats reactie