Taalfout bij overgang vraag / antwoord

Dit forum is gesloten.
Plaats reactie
lukas

Taalfout bij overgang vraag / antwoord

Bericht door lukas » 23-05-2016 20:18

Collega's,

Bij vraag 4 (die ik als voorbeeld gebruik) moeten leerlingen twee redenen noemen waarom het vertellen van de waarheid volgens de tekst ongewenst zou zijn. Leerlingen moeten die vraag in een of meer volledige zinnen beantwoorden.

Ik heb mijn leerlingen geleerd de vraag te herhalen voor ze het antwoord geven en achter de vraag een streepje te zetten, maar op dit punt gaat het soms mis.

Een voorbeeld:

De twee redenen waarom het vertellen van de waarheid ongewenst zou zijn, zijn / 1. Volgens de tekst zijn waarheden stugge obstakels die het leven van een ieder overmatig bemoeilijken. 2. Volgens de tekst zou met alleen maar ongecensureerde waarheden het functioneren van een gemeenschap onmogelijk zijn.

Wat doen jullie in dit soort gevallen? In de twee zinnen waaruit het eigenlijke antwoord bestaat, staat geen fout, maar in de overgang van vraag naar antwoord gaat wel iets mis.

Ben benieuwd!

D.G.

Bericht door D.G. » 23-05-2016 20:52

Ik heb hetzelfde en heb hen dat ook geleerd. Dat ga ik niet fout rekenen, want niemand zou dat gedaan hebben als ik dat niet geleerd had en als ik dat verdraaide document van 22 april gekregen zou hebben!

lukas

Bericht door lukas » 23-05-2016 21:12

Aha, dat verdraaide document van 22 april. Daarin staat:

"Hoe beoordelen we de herhaling van de vraag in een antwoord op een open
samenvattingsvraag?
Een samenvattingsvraag geldt als een gewone open vraag. Voor een samenvattingsvraag geldt daarom vakspecifieke correctieregel 3: als (een deel van) een vraag wordt herhaald, worden de woorden tot aan
het eigenlijke antwoord (conform het beoordelingsmodel) niet meegeteld."

Als ik dat antwoord goed begrijp, tellen spel- en formuleerfouten in het herhalen van de vraag niet mee. Ook hoef ik de overgang in het voorbeeld (zie mijn eerste bericht) niet fout te rekenen.

Deze fout in de werkwoordspelling trouwens ook niet:

"Deze punten worden volgens de tekst als 'niet goed' beschouwt omdat / er van een zwak punt verwacht wordt dat het past binnen onze morele kaders, en dat doen deze punten niet."

michellevandijk

Bericht door michellevandijk » 23-05-2016 22:32

meetellen is iets anders dan meebeoordelen???

Het gaat om het meetellen voor het maximum aantal woorden.

M. Dumont

Bericht door M. Dumont » 24-05-2016 00:13

Als kandidaten spelfouten maken in citaten / overgeschreven tekst, tellen deze ook als fouten.

M. Dumont

Bericht door M. Dumont » 24-05-2016 00:26

Om op je eerste vraag in te gaan: wat is het doel va het streepje? De corrector helpen om te zien dat de vraag herhaald wordt? Ok. Dat staat verder los van de formulering, dunkt me.

Wat hier als fout kan gelden, is dat de delen van de opsomming met een hoofdletter beginnen. Ik zou er als tweede corrector niet zo over vallen. Voor mij telt dat het antwoord in principe een goed lopende zin is, ondanks de geleding.

Overigens hoef je qua aftrek niet naar interpunctiefouten te kijken, dus dat biedt - in het algemeen - ruimte om 'vergeten' leestekens op te voeren, die een bepaalde zinsbouw of op het eerste gezicht vreemd hoofdlettergebruik kunnen verklaren. Voor deze vergeten leestekens hoef je immers niets af te trekken.

Plaats reactie