alternatief vraag 24

Dit forum is gesloten.
Gijs Ornée

alternatief vraag 24

Bericht door Gijs Ornée » 20-05-2016 23:01

Ben ik nou de enige die "Ook als dat meer wordt, is het e-book een verspreidingsmiddel, net als een paperback of een luisterboek" (regel 61-64) een goed antwoord vind? Het lijkt mij een duidelijk voorbeeld van verkoop bevorderende digitalisering. Op basis van Algemene regel 3.3 (ik beschouw dit als een open vraag) mag ik hier toch een punt voor toekennen?

Herma

Bericht door Herma » 20-05-2016 23:49

Behoort dit wel tot de belangrijkste argumenten dat digitalisering verkoopbevorderend is?

Gijs Ornée

Bericht door Gijs Ornée » 21-05-2016 01:57

Ik weet niet of het tot de belangrijkste hoort, maar het is er wel een. Ik vind hem eigenlijk belangrijker dan die 'In Amerika...', want dat is meer een toelichting of een uitwerking bij het vorige bolletje.

Herma

Bericht door Herma » 21-05-2016 13:26

Ik ben het met je eens, Gijs. Zou je dit aan het CvTE willen voorstellen, zodat zij een officiële aanvulling op het cv kunnen versturen (examenlijn@hetcvte.nl)? Want een tweede corrector zal zo'n alternatief antwoord voor een 'gesloten' open vraag niet licht accepteren.

Gijs Ornée

Bericht door Gijs Ornée » 21-05-2016 13:52

bericht aan het CvTE is verstuurd :-)

Herma

Bericht door Herma » 21-05-2016 13:54

Ik ben benieuwd naar het antwoord. Laat ons dat hier a.u.b. weten.

Joos

Re: alternatief vraag 24

Bericht door Joos » 21-05-2016 14:05

Gijs Ornée schreef:Ben ik nou de enige die "Ook als dat meer wordt, is het e-book een verspreidingsmiddel, net als een paperback of een luisterboek" (regel 61-64) een goed antwoord vind? Het lijkt mij een duidelijk voorbeeld van verkoop bevorderende digitalisering. Op basis van Algemene regel 3.3 (ik beschouw dit als een open vraag) mag ik hier toch een punt voor toekennen?
Mee eens. Dank voor versturen naar CVTE.
In feite is dan de daaropvolgende zin een goed alternatief voor de door jou genoemde zin. ("Het maakt voor mij niets uit in welke vorm mensen boeken lezen, als ze maar lezen.")

Gijs Ornée

Bericht door Gijs Ornée » 21-05-2016 14:13

Daar is iets voor te zeggen, maar ik vind het eerste stukje "Het maakt voor mij niets uit..." niet de verkoopbevordering aanduiden.

Gijs Ornée

Bericht door Gijs Ornée » 26-05-2016 00:48

Antwoord van CvTE en mijn reactie daarop:

In het vervolg van alinea 4 staan drie zinnen die de belangrijkste argumentatie bij dit standpunt bevatten.
"Ook als dat meer wordt, is het e-book een verspreidingsmiddel, net als een paperback of een luisterboek" (regels 61-64) is geen argument bij het standpunt. Het standpunt is dat digitalisering verkoopbevorderend is. Om tot de argumentatie te komen dat e-books verkoopbevorderend zijn, is aanvullende argumentatie nodig die te vinden is in r 41-44, en r 47-52, en r 52-54.

Helaas moet ik constateren dat de vakdeskundigen een belangrijk argument om ook de zin 'Ook als...een luisterboek' goed te keuren over het hoofd zien. Het betreft het gebruik van het opsommende signaalwoord 'Ook' aan het begin van die zin. Daarmee geeft de schrijver aan dat als het percentage van de verkoop van e-books meer gaat worden, deze net als paperbacks en luisterboeken een verspreidingsmiddel gaan worden, hetgeen impliceert dat de omzet zal stijgen. Het signaalwoord 'Ook' koppelt dit argument aan de andere drie argumenten zoals die in het cv staan. Er staan dus geen drie, maar vier argumenten in deze alinea die onderbouwen dat digitalisering de verkoop van boeken zal gaan bevorderen. In de tekst zijn alle argumenten trouwens met opsommende signaalwoorden met elkaar verbonden. Na het eerste argument volgt het tweede argument met 'Bovendien', het derde met 'daarnaast' en het vierde dus met 'Ook.'
Ik vermoed dat de vakdeskundigen het woord 'verkoopbevorderend' betrekken op het papieren boek, maar in dat geval zouden het eerste en derde argument niet kloppen. Die gaan niet over de verkoop van papieren boeken.
U zult begrijpen dat ik het citaat 'Ook als...een luisterboek' niet anders dan goed kan rekenen als zijnde één van de drie gevraagde citaten bij vraag 24. ik hoop dat ik met de vakinhoudelijke argumenten die ik in het bovenstaande heb gegeven daarover duidelijkheid heb verschaft.

Met vriendelijke groet,

Gijs Ornée

Herma

Bericht door Herma » 27-05-2016 21:43

Ook ik heb "Ook als dat meer wordt, is het e-book een verspreidingsmiddel, net als een paperback of een luisterboek," met een beroep op regel 3.3 goedgekeurd om de volgende reden.
Als je naar het oorspronkelijke artikel kijkt http://www.volkskrant.nl/economie/-eind ... ~a3383701/ zie je dat de examenmakers het woordje 'daarnaast' zelf hebben toegevoegd zodat het lijkt of daar een nieuw argument volgt. Maar die zin is in het oorspronkelijke artikel duidelijk een toelichting bij het tweede argument. Het derde argument, in het oorspronkelijke artikel een nieuwe alinea, is daar ook duidelijk, na de dubbele punt: "het e-boek is een verspreidingsmiddel, net als een paperback of een luisterboek." Dit hebben wij en veel leerlingen dus haarfijn 'aangevoeld', ondanks dat de examenmakers de tekst naar hun hand hebben willen zetten!
Volgens de examentekst staan er nu dus inderdaad vier argumenten. Het vierde argument, dat zelfs sterker is dan het zgn. derde argument, moet dan ook zeker goedgekeurd worden, gezien de vraagstelling:"Noem de belangrijkste argumentatie."

Plaats reactie