Hoofdletters

Plaats reactie
Marente

Hoofdletters

Bericht door Marente » 16-05-2019 19:47

Ik twijfel wat te doen met zinnen die niet met een hoofdletter beginnen als niet om een antwoord in (volledige) zinnen wordt gevraagd. Gewoon toch fout rekenen? Met name bij de vragen waarbij schema’s moeten worden ingevuld, laten nogal wat leerlingen de hoofdletters achterwege, ook wanneer ze (min of meer per toeval) een hele zin hebben opgeschreven.

Tinka K.

Re: Hoofdletters

Bericht door Tinka K. » 16-05-2019 20:14

Marente schreef:Ik twijfel wat te doen met zinnen die niet met een hoofdletter beginnen als niet om een antwoord in (volledige) zinnen wordt gevraagd. Gewoon toch fout rekenen? Met name bij de vragen waarbij schema’s moeten worden ingevuld, laten nogal wat leerlingen de hoofdletters achterwege, ook wanneer ze (min of meer per toeval) een hele zin hebben opgeschreven.
Als het antwoord geen volledige zin hoeft te zijn, hoeft er ook geen hoofdletter aan het begin te staan. We weten namelijk niet of dat de hele zin is, zelfs al lijkt het zo. Leerling kan er nog wel een bijzin voor hebben bedacht en die vervolgens niet hebben opgeschreven.

Liesbeth Lichtendahl

Hoofdletters

Bericht door Liesbeth Lichtendahl » 23-05-2019 09:32

Ik heb een mail gestuurd aan het Examenloket met de vraag hoe er moet worden omgegaan met hoofdletters/kleine letters in vraag 12, 19, 23 en 25. Hieronder het antwoord dat ik gisteren kreeg.
==============================================================================================

Kenmerk: 20109

Geachte mevrouw Lichtendahl,

Dank voor uw mail. Wij hebben deze voorgelegd aan de vakdeskundigen en ontvingen de volgende reactie:

Bij de vragen 12, 19 en 23 is telegramstijl toegestaan zoals u al aangeeft. Leerlingen hoeven immers niet de antwoorden in hele zinnen. Hiervoor geldt dus vakspecifieke regel 2 niet. Uit uw vraag maken wij op dat leerlingen zich echter gedeeltelijk bedienen van telegramstijl en hun antwoorden ook vaak met een hoofdletter beginnen. Omdat telegramstijl beknoptheid tot doel heeft en geen opzichzelfstaande stijl is die een gesloten definitie kent, hoeven bij deze vragen antwoorden die met een hoofdletter beginnen niet fout gerekend worden.

Het antwoord dat leerlingen geven bij vraag 25, moet worden gezien in de context. In dit geval bestaat die context uit het schema in het opgavenboekje en daarin staat een woordgroep die door hen gezien kan worden als het begin van een zin. Als leerlingen op een grammaticaal correcte wijze met hun antwoord voortborduren op de woorden die in de kop van het schema staan opgenomen, produceren ze op die manier dus wel een hele zin, alleen is het begin ervan al gegeven in het opgavenboekje. In dit geval is het wegvallen van de hoofdletter aan het begin van de zin hen niet aan te rekenen.

Plaats reactie