vraag 20

HansD

vraag 20

Bericht door HansD » 14-05-2019 22:56

Het addertje onder het gras (bij deze wel heel gemakkelijke vraag) is dat er geen komma staat tussen 'verzorgenden' en 'wetenschappers'...

laanf000

vraag 20

Bericht door laanf000 » 15-05-2019 09:49

Hoe beoordelen jullie het volgende antwoord: " 'konstigen', verzorgenden en wetenschappers, onderwijzers, verzekeraars. "

Of dit: " 'konstigen', onderwijzers, verzorgenden en wetenschappers, verzekeraars"

Tellen alleen de eerste vier genoemde groepen?

HansD

Re: vraag 20

Bericht door HansD » 15-05-2019 09:53

laanf000 schreef:Hoe beoordelen jullie het volgende antwoord: " 'konstigen', verzorgenden en wetenschappers, onderwijzers, verzekeraars. "

Of dit: " 'konstigen', onderwijzers, verzorgenden en wetenschappers, verzekeraars"

Ik kom dit soort antwoorden ook regelmatig tegen. Deze kandidaten zien 'verzorgenden en wetenschappers' kennelijk als één groep (hoe merkwaardig ik dat ook vind). Ik beoordeel dat dan ook maar zo.
Oftewel: 1 punt voor beide antwoorden.

Elka

Bericht door Elka » 15-05-2019 10:37

HansD schreef:
laanf000 schreef:Hoe beoordelen jullie het volgende antwoord: " 'konstigen', verzorgenden en wetenschappers, onderwijzers, verzekeraars. "

Ik kom dit soort antwoorden ook regelmatig tegen. Deze kandidaten zien 'verzorgenden en wetenschappers' kennelijk als één groep (hoe merkwaardig ik dat ook vind). Ik beoordeel dat dan ook maar zo.
Ik zou voor dit antwoord alle punten geven en het laatste woord (verzekeraars) negeren omdat dat het vijfde woord is en er slechts vier woorden worden gevraagd.

HansD

Bericht door HansD » 15-05-2019 10:42

Elka schreef:
HansD schreef:

Ik zou voor dit antwoord alle punten geven en het laatste woord (verzekeraars) negeren omdat dat het vijfde woord is en er slechts vier woorden worden gevraagd.
Ik vind dat je daarmee geen recht doet aan het gegeven antwoord. Er zijn toch duidelijk vier groepen genoemd?

laanf000

Bericht door laanf000 » 15-05-2019 10:42

Elka, zo heb ik het ook beoordeeld.[/quote]

Elka

Bericht door Elka » 15-05-2019 11:28

HansD schreef:
Elka schreef:
HansD schreef: Ik kom dit soort antwoorden ook regelmatig tegen. Deze kandidaten zien 'verzorgenden en wetenschappers' kennelijk als één groep (hoe merkwaardig ik dat ook vind). Ik beoordeel dat dan ook maar zo.
Ik vind dat je daarmee geen recht doet aan het gegeven antwoord. Er zijn toch duidelijk vier groepen genoemd?
Ik denk dat ik je niet begrijp. Ik geef wel alle punten. Daarmee doe ik toch recht aan het antwoord? Of juist niet?

Herma

Bericht door Herma » 15-05-2019 12:28

HansD schreef:

Ik vind dat de examenmakers dit addertje niet onder het gras hadden moeten verstoppen. Het schept onzekerheid. Wellicht hebben deze leerlingen daarom voor de zekerheid een vijfde groep toegevoegd in de wetenschap dat slechts de eerste vier tellen.

HansD

Bericht door HansD » 15-05-2019 13:29

Elka schreef:
HansD schreef:
Elka schreef: Ik zou voor dit antwoord alle punten geven en het laatste woord (verzekeraars) negeren omdat dat het vijfde woord is en er slechts vier woorden worden gevraagd.
Ik denk dat ik je niet begrijp. Ik geef wel alle punten. Daarmee doe ik toch recht aan het antwoord? Of juist niet?
Ik denk dat het niet terecht is om hier twee punten voor te geven. De leerlingen die dit hebben gedaan, beschouwen 'verzorgenden en wetenschappers' als één groep en voegen nog eentje toe omdat ze anders niet aan vier groepen toekomen. Als wij dat honoreren met twee punten maskeren we eigenlijk de denkfout van deze leerlingen.
Of ben ik dan te streng?

Elka

Bericht door Elka » 15-05-2019 13:54

"Ik denk dat het niet terecht is om hier twee punten voor te geven. De leerlingen die dit hebben gedaan, beschouwen 'verzorgenden en wetenschappers' als één groep en voegen nog eentje toe omdat ze anders niet aan vier groepen toekomen. Als wij dat honoreren met twee punten maskeren we eigenlijk de denkfout van deze leerlingen.
Of ben ik dan te streng?"

Aha, duidelijk, dank voor je reactie. Het zou heel goed kunnen dat de leerlingen die combinatie als één groep beschouwd hebben, maar we kunnen niet in hun hoofden kijken, alleen maar op papier. Misschien hadden ze zich vergist en dachten ze dat ze vijf groepen moesten noemen. Het is onwaarschijnlijk, maar het kan. Met dat in gedachten vind ik 2 punten te verantwoorden (mits verzorgenden en wetenschappers niet de vierde en vijfde groep zijn).

Verder had de opmaak van de vraag duidelijker gekund en dat probleem leg ik liever niet bij de leerlingen neer. [/quote]

Plaats reactie