vraag 24

HansD

Bericht door HansD » 15-05-2019 13:47

Wat is eigenlijk het belangrijkste verschil tussen 24-2 en 24-4?

Bij de aanvulling op het tweede bolletje: "Dat komt doordat de regels door ondeskundigen worden opgesteld."
Bij bolletje vier: "Dat komt doordat ervaringsdeskundigen hun werk moeten uitvoeren en (laten) beoordelen volgens maatstaven die door ondeskundigen zijn opgesteld.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 15-05-2019 15:00

HansD schreef:Ik neem aan dat we het geen probleem vinden als wetmatigheid 1 wetmatigheid 2 wordt genoemd (en andersom)...
Geen probleem.

Tinka K.

Bericht door Tinka K. » 15-05-2019 16:39

HansD schreef:Wat is eigenlijk het belangrijkste verschil tussen 24-2 en 24-4?

Bij de aanvulling op het tweede bolletje: "Dat komt doordat de regels door ondeskundigen worden opgesteld."
Bij bolletje vier: "Dat komt doordat ervaringsdeskundigen hun werk moeten uitvoeren en (laten) beoordelen volgens maatstaven die door ondeskundigen zijn opgesteld.
Dat bedoel ik! In mijn ogen is die aanvulling een aanvulling bij b4, niet bij b2. Of het tweede bolletje van de 2e wetmatigheid moet bedoeld worden, maar dat lijkt me niet.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 16-05-2019 15:46

Alternatief voor bolletje 2: Dit komt doordat de ervaringskennis niet in een boekje is op te schrijven en er dus volop ruimte is om regels te specificeren.

Dit lijkt mij een goed alternatief (zie r. 62-64: "Dat is lastig te zeggen - en dus is er volop ruimte voor regels die dat specificeren."

Wat vinden jullie?

moniquevankruining

Bericht door moniquevankruining » 16-05-2019 16:30

Christine Brackmann schreef:Alternatief voor bolletje 2: Dit komt doordat de ervaringskennis niet in een boekje is op te schrijven en er dus volop ruimte is om regels te specificeren.

Dit lijkt mij een goed alternatief (zie r. 62-64: "Dat is lastig te zeggen - en dus is er volop ruimte voor regels die dat specificeren."

Wat vinden jullie?
Dat lijkt mij ook goed. Het sluit ook mooi aan op bolletje 1.

moniquevankruining

Bericht door moniquevankruining » 16-05-2019 16:38

Christine Brackmann schreef:Alternatief voor bolletje 2: Dit komt doordat de ervaringskennis niet in een boekje is op te schrijven en er dus volop ruimte is om regels te specificeren.

Wat vinden jullie?
Dat lijkt mij ook goed. Het sluit ook mooi aan op bolletje 1.

HansD

Bericht door HansD » 16-05-2019 20:14

Even opletten dat het woord 'nodig' bij bolletje 3 niet nodig is. (Zie r. 69-71.)

M.A.

Re: vraag 24

Bericht door M.A. » 17-05-2019 13:47

M.A. schreef:
Sylvia schreef:
Tinka K. schreef:Uit het cv begrijp ik dat de/een oorzaak van de eerste wetmatigheid (de regels groeien het snelst waar ze de meeste schade aanrichten) dus ook kan zijn 'doordat de regels door ondeskundigen worden opgesteld' (toevoeging: bij het 2e bolletje is ook goed....)

In mijn hoofd is dit echter een oorzaak bij de 2e wetmatigheid, waar het dan impliceert dat regels opgesteld door ondeskundigen niet goed voor het vak zijn/schade toebrengen.

Ligt dit aan mijn hoofd?
Ik denk er ook zo over. Dit is meer een parafrase van 'maatstaven die door ondeskundigen zijn opgesteld'.

Ik ben het eens met jullie en ga het CvTE mailen. Ik houd jullie op de hoogte.
Reactie van CvTE: We kunnen niet meegaan met uw voorstel om 'Dat komt doordat de regels door ondeskundigen worden opgesteld', goed te keuren als antwoord bij bolletje 4. De tweede Wet waarnaar gevraagd wordt, betreft immers het domein van beroepen waar de regels het meest schadelijk zijn. Het antwoord op bolletje 4 zou om die reden minstens woorden zoals ‘ervaringsdeskundigen’ of ‘werk waarvoor tacit knowledge nodig is’ moeten omvatten. In het door u voorgestelde antwoord ligt de nadruk op de ondeskundigen en dat vinden we te indirect.

HansD

Re: vraag 24

Bericht door HansD » 17-05-2019 14:03

M.A. schreef:
M.A. schreef:
Sylvia schreef: Ik denk er ook zo over. Dit is meer een parafrase van 'maatstaven die door ondeskundigen zijn opgesteld'.

Ik ben het eens met jullie en ga het CvTE mailen. Ik houd jullie op de hoogte.
Reactie van CvTE: We kunnen niet meegaan met uw voorstel om 'Dat komt doordat de regels door ondeskundigen worden opgesteld', goed te keuren als antwoord bij bolletje 4. De tweede Wet waarnaar gevraagd wordt, betreft immers het domein van beroepen waar de regels het meest schadelijk zijn. Het antwoord op bolletje 4 zou om die reden minstens woorden zoals ‘ervaringsdeskundigen’ of ‘werk waarvoor tacit knowledge nodig is’ moeten omvatten. In het door u voorgestelde antwoord ligt de nadruk op de ondeskundigen en dat vinden we te indirect.
Eigenlijk had dus in het cv het volgende moeten staan:
Dat komt doordat ervaringsdeskundigen hun werk moeten uitvoeren en (laten) beoordelen volgens verkeerde maatstaven (die door ondeskundigen zijn opgesteld) / Doordat ervaringsdeskundigen veel tijd moeten besteden aan de regels van buitenstaanders, hebben zij minder tijd om hun werk goed uit te voeren.

dekuun

Bericht door dekuun » 17-05-2019 16:04

Als bij bolletje 4, laatste antwoordmogelijkheid: "veel tijd moeten besteden aan regels van buitenstaanders" het 'van buitenstaanders' ontbreekt. Is dit dan fout. Zijn 'die buitenstaanders' nodig voor het juiste antwoord?

Plaats reactie