Vraag 32

Christine Brackmann

Vraag 32

Bericht door Christine Brackmann » 14-05-2019 09:37

Bij zin 2:Daarom wordt alleen informatie gegeven aan de consument die de consument aanspoort het product te kopen.

Vinden we dit een voldoende alternatief? Er staat niet expliciet dat er geen informatie over de totstandkoming van de prijs wordt gegeven, tegelijkertijd levert deze zin op zich een samenvatting van de 'problematische verhouding consumenten-supermarkt' op.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 14-05-2019 09:50

VERPLAATST NAAR VRAAG 36
Ik vond dit een interessante variant: "De consument kan vd supermarkten verlangen dat ze meer informatie geven overde productie van voedsel zodat consumenten zich kunnen afvragen wat een eerlijke prijs hun waard is." Dit sluit mooi aan bij het doel en slot van de tekst.

KRO

Bericht door KRO » 14-05-2019 10:10

Christine Brackmann schreef:Ik vond dit een interessante variant: "De consument kan vd supermarkten verlangen dat ze meer informatie geven overde productie van voedsel zodat consumenten zich kunnen afvragen wat een eerlijke prijs hun waard is." Dit sluit mooi aan bij het doel en slot van de tekst.
Dit antwoord hoort bij vraag 36 toch?

Het antwoord uit je eerste post vind ik te vrij. Het is uiteraard waar, maar de leerling baseert zich hierbij niet (expliciet) op de tekst.

Ik kom veel leerlingen tegen die iets schrijven in de trant van "De supermarktketens willen zoveel mogelijk winst maken/zo veel mogelijk verdienen." Is dat een voldoende alternatief van "zo veel mogelijk verkopen"?

Yke Schotanus

Bericht door Yke Schotanus » 14-05-2019 10:29

EErst de winst:
Ja, ik vind 'ze willen zo veel mogelijk winst maken/ verdienen' een goed alternatief. Zeer goed zelfs. Het gaat hen namelijk om een combinatie van een lage prijs tegenover de klant, veel verkopen en een lage inkoopsprijs. Die combinatie heet winst of verdienste(als we de overige kosten even buiten beschouwing laten). Hoe dan ook: wie over lage prijzen of over verkopen begint blijft eigenlijk steken in een detail, wie over winst begint probeert iets overkoepelends te zeggen.

Yke Schotanus

Bericht door Yke Schotanus » 14-05-2019 10:55

EEn paar antwoorden:

... willen hun prijzen verlagen.
Dit lijkt mij een aanvaardbaar alternatief van zo goedkoop mogelijk in de markt zetten. Te meer daar 'zo veel mogelijk verkopen' ook maar een deeldoel is. (Zie vorig bericht).

... willen zo vrolijk en vriendelijk mogelijk adverteren
... vertellen ze niet hoe hun prijzen tot stand komen.
Dit syllogisme is af te leiden uit de tekst en leidt volgens mij tot de conclusie eronder en moet dus goed gerekend worden. Kan dat binnen het antwoordmodel of moet er een brief naar het CvTE dat het woord 'goedkoop' veranderd moet worden in 'gunstig'?

... willen producten aansmeren zonder te vertellen dat de boer is uitgeknepen
Wat vinden jullie hiervan?

... willen een zo laag mogelijke inkoopsprijs/willen tot het uiterste gaan om een lage inkoopsprijs te bereiken/willen geen rekening houden met boeren/producenten als het gaat om een zo laag mogelijke inkoopsprijs
Dit soort antwoorden vind ik goed omdat andere deelantwoorden ook goed gerekend zijn, maar niet als ze alleen ingaan op concrete situaties of methoden; dus niet: de supermarkten willen de boeren onder druk zetten

Antwoorden die zich beperken tot koffie, of tot groente en fruit, of tot een ander concreet product vind ik niet goed.

Ben Salemans

Bericht door Ben Salemans » 14-05-2019 19:13

Yke Schotanus schreef:... willen hun prijzen verlagen.
Dit lijkt mij een aanvaardbaar alternatief van zo goedkoop mogelijk in de markt zetten.
Vind jij "willen zo laag mogelijk prijzen" of "willen een zo laag mogelijke prijs" acceptabel?

HansD

Bericht door HansD » 15-05-2019 19:27

Ben Salemans schreef:
Yke Schotanus schreef:... willen hun prijzen verlagen.
Dit lijkt mij een aanvaardbaar alternatief van zo goedkoop mogelijk in de markt zetten.
Vind jij "willen zo laag mogelijk prijzen" of "willen een zo laag mogelijke prijs" acceptabel?
Dat is toch 'goedkoop in de markt zetten'?

HansD

Bericht door HansD » 15-05-2019 20:04

Yke Schotanus schreef:EEn paar antwoorden:

... willen hun prijzen verlagen.
Dit lijkt mij een aanvaardbaar alternatief van zo goedkoop mogelijk in de markt zetten. Te meer daar 'zo veel mogelijk verkopen' ook maar een deeldoel is. (Zie vorig bericht).

... willen zo vrolijk en vriendelijk mogelijk adverteren
... vertellen ze niet hoe hun prijzen tot stand komen.
Dit syllogisme is af te leiden uit de tekst en leidt volgens mij tot de conclusie eronder en moet dus goed gerekend worden. Kan dat binnen het antwoordmodel of moet er een brief naar het CvTE dat het woord 'goedkoop' veranderd moet worden in 'gunstig'?

... willen producten aansmeren zonder te vertellen dat de boer is uitgeknepen
Wat vinden jullie hiervan?

... willen een zo laag mogelijke inkoopsprijs/willen tot het uiterste gaan om een lage inkoopsprijs te bereiken/willen geen rekening houden met boeren/producenten als het gaat om een zo laag mogelijke inkoopsprijs
Dit soort antwoorden vind ik goed omdat andere deelantwoorden ook goed gerekend zijn, maar niet als ze alleen ingaan op concrete situaties of methoden; dus niet: de supermarkten willen de boeren onder druk zetten

Antwoorden die zich beperken tot koffie, of tot groente en fruit, of tot een ander concreet product vind ik niet goed.
Bij zin 2: "Daarom knijpen ze boeren uit, zonder er iets over te zeggen tegen hun klanten."

Ik vind dit eigenlijk wat te specifiek. En jullie?

Ivar Gierveld

vraag 32

Bericht door Ivar Gierveld » 16-05-2019 21:17

Bij zin 1 gaat het specifiek over het goedkoop in de markt zetten. Richting consunent. 'Goedkoop inkopen' doet er niet toe wat dat betreft en is fout.

Toch?

HansD

Re: vraag 32

Bericht door HansD » 16-05-2019 21:23

Ivar Gierveld schreef:Bij zin 1 gaat het specifiek over het goedkoop in de markt zetten. Richting consunent. 'Goedkoop inkopen' doet er niet toe wat dat betreft en is fout.

Toch?
Inderdaad.

Plaats reactie