Pagina 1 van 1

Vraag 21

Geplaatst: 13-05-2019 20:31
door Sarike
Veel leerlingen geven bij vraag 21 stelliger antwoord dan het correctievoorschrift:

Hoe meer regels, hoe minder kunst er is.

De verhouding tussen de Kunst en Regels is dat hoe meer regels et komen, hoe meer de Kunst verloren gaat.

Wat vinden jullie?

Geplaatst: 14-05-2019 01:02
door Yke Schotanus
Dit zijn goede parafrases van 'gehinderd' en 'negatief effect'.

Geplaatst: 15-05-2019 08:18
door kabo265
Ik heb een leerling die schrijft 'Regels jagen mensen met passie en toewijding weg uit de kunst.'

Kan ik dit zien als een negatief effect op werkzaamheden, wat vinden jullie?

Geplaatst: 15-05-2019 09:15
door HansD
kabo265 schreef:Ik heb een leerling die schrijft 'Regels jagen mensen met passie en toewijding weg uit de kunst.'

Kan ik dit zien als een negatief effect op werkzaamheden, wat vinden jullie?
De kunst raakt dan wel in het gedrang.

Ik heb er een beetje moeite mee dat het woordje 'de' ontbreekt in de laatste antwoordvariant. Nu lijkt het alsof het gaat om een cultuuruiting, terwijl het gaat over kunde.

Geplaatst: 15-05-2019 20:18
door Ivar Gierveld
HansD schreef:
kabo265 schreef:Ik heb een leerling die schrijft 'Regels jagen mensen met passie en toewijding weg uit de kunst.'

Kan ik dit zien als een negatief effect op werkzaamheden, wat vinden jullie?
De kunst raakt dan wel in het gedrang.

Ik heb er een beetje moeite mee dat het woordje 'de' ontbreekt in de laatste antwoordvariant. Nu lijkt het alsof het gaat om een cultuuruiting, terwijl het gaat over kunde.
Ik heb eigenlijk een beetje de neiging slechts 1 punt toe te kennen als leerlingen spreken over kunst (kleine letter) ipv werk dat ervaringskennis vereist. Kunst is immers nogal een vreemd woord als het niet expliciet in de context van de titel staat. Met hoofdletter dus.

Geplaatst: 15-05-2019 21:57
door Herma
Ivar Gierveld schreef: Ik heb eigenlijk een beetje de neiging slechts 1 punt toe te kennen
Kan/mag dat bij deze vraag wel: 1 punt toekennen? Ik dacht dat je bij deze vraag alles of niets scoort.

Geplaatst: 16-05-2019 11:56
door Joke
Herma schreef:
Ivar Gierveld schreef: Ik heb eigenlijk een beetje de neiging slechts 1 punt toe te kennen
Kan/mag dat bij deze vraag wel: 1 punt toekennen? Ik dacht dat je bij deze vraag alles of niets scoort.
Goede vraag! In WOLF kun je kiezen voor 0 / 1 / 2 / N. Dat zou dus suggereren dat 1 punt geven een optie is? Maar als ik naar het correctiemodel kijk, zou ik zeggen dat je alleen 0 of 2 kunt kiezen.

Geplaatst: 16-05-2019 11:57
door Joke
Ivar Gierveld schreef:
HansD schreef:
kabo265 schreef: Ik heb eigenlijk een beetje de neiging slechts 1 punt toe te kennen als leerlingen spreken over kunst (kleine letter) ipv werk dat ervaringskennis vereist. Kunst is immers nogal een vreemd woord als het niet expliciet in de context van de titel staat. Met hoofdletter dus.
Levende Talen zegt: "Het is ook goed te rekenen als 'kunst' met een kleine letter geschreven is [...]" en het CV heeft zelf bij de laatste antwoordoptie ook 'kunst' met een kleine k. Goed rekenen dus.

Geplaatst: 20-05-2019 22:55
door cefas
Zouden jullie deze goed vinden?

De kunst en de regels staan tegenover elkaar.

Geplaatst: 21-05-2019 08:58
door Christine Brackmann
cefas schreef:Zouden jullie deze goed vinden?

De kunst en de regels staan tegenover elkaar.
Ik kwam deze ook een keer tegen en heb geen punten gegeven. De essentie van de tekst is dat de regels de Kunst beperken/belemmeren. Over de relatie andersom wordt niets gezegd. Dat de Kunst de regels zou belemmeren is niet aan de orde in de tekst.