Vraag 21

Plaats reactie
Sarike
Berichten: 3
Lid geworden op: 13-05-2019 20:28

Vraag 21

Bericht door Sarike » 13-05-2019 20:31

Veel leerlingen geven bij vraag 21 stelliger antwoord dan het correctievoorschrift:

Hoe meer regels, hoe minder kunst er is.

De verhouding tussen de Kunst en Regels is dat hoe meer regels et komen, hoe meer de Kunst verloren gaat.

Wat vinden jullie?

Yke Schotanus
Berichten: 267
Lid geworden op: 13-05-2016 13:45

Bericht door Yke Schotanus » 14-05-2019 01:02

Dit zijn goede parafrases van 'gehinderd' en 'negatief effect'.

kabo265
Berichten: 15
Lid geworden op: 08-05-2017 21:48

Bericht door kabo265 » 15-05-2019 08:18

Ik heb een leerling die schrijft 'Regels jagen mensen met passie en toewijding weg uit de kunst.'

Kan ik dit zien als een negatief effect op werkzaamheden, wat vinden jullie?

HansD
Berichten: 143
Lid geworden op: 11-05-2017 09:53

Bericht door HansD » 15-05-2019 09:15

kabo265 schreef:Ik heb een leerling die schrijft 'Regels jagen mensen met passie en toewijding weg uit de kunst.'

Kan ik dit zien als een negatief effect op werkzaamheden, wat vinden jullie?
De kunst raakt dan wel in het gedrang.

Ik heb er een beetje moeite mee dat het woordje 'de' ontbreekt in de laatste antwoordvariant. Nu lijkt het alsof het gaat om een cultuuruiting, terwijl het gaat over kunde.

Ivar Gierveld
Berichten: 47
Lid geworden op: 23-05-2018 21:06

Bericht door Ivar Gierveld » 15-05-2019 20:18

HansD schreef:
kabo265 schreef:Ik heb een leerling die schrijft 'Regels jagen mensen met passie en toewijding weg uit de kunst.'

Kan ik dit zien als een negatief effect op werkzaamheden, wat vinden jullie?
De kunst raakt dan wel in het gedrang.

Ik heb er een beetje moeite mee dat het woordje 'de' ontbreekt in de laatste antwoordvariant. Nu lijkt het alsof het gaat om een cultuuruiting, terwijl het gaat over kunde.
Ik heb eigenlijk een beetje de neiging slechts 1 punt toe te kennen als leerlingen spreken over kunst (kleine letter) ipv werk dat ervaringskennis vereist. Kunst is immers nogal een vreemd woord als het niet expliciet in de context van de titel staat. Met hoofdletter dus.

Herma
Berichten: 334
Lid geworden op: 11-04-2016 23:00

Bericht door Herma » 15-05-2019 21:57

Ivar Gierveld schreef: Ik heb eigenlijk een beetje de neiging slechts 1 punt toe te kennen
Kan/mag dat bij deze vraag wel: 1 punt toekennen? Ik dacht dat je bij deze vraag alles of niets scoort.

Joke
Berichten: 4
Lid geworden op: 16-05-2019 11:44

Bericht door Joke » 16-05-2019 11:56

Herma schreef:
Ivar Gierveld schreef: Ik heb eigenlijk een beetje de neiging slechts 1 punt toe te kennen
Kan/mag dat bij deze vraag wel: 1 punt toekennen? Ik dacht dat je bij deze vraag alles of niets scoort.
Goede vraag! In WOLF kun je kiezen voor 0 / 1 / 2 / N. Dat zou dus suggereren dat 1 punt geven een optie is? Maar als ik naar het correctiemodel kijk, zou ik zeggen dat je alleen 0 of 2 kunt kiezen.

Joke
Berichten: 4
Lid geworden op: 16-05-2019 11:44

Bericht door Joke » 16-05-2019 11:57

Ivar Gierveld schreef:
HansD schreef:
kabo265 schreef: Ik heb eigenlijk een beetje de neiging slechts 1 punt toe te kennen als leerlingen spreken over kunst (kleine letter) ipv werk dat ervaringskennis vereist. Kunst is immers nogal een vreemd woord als het niet expliciet in de context van de titel staat. Met hoofdletter dus.
Levende Talen zegt: "Het is ook goed te rekenen als 'kunst' met een kleine letter geschreven is [...]" en het CV heeft zelf bij de laatste antwoordoptie ook 'kunst' met een kleine k. Goed rekenen dus.

cefas
Berichten: 19
Lid geworden op: 22-05-2016 14:26

Bericht door cefas » 20-05-2019 22:55

Zouden jullie deze goed vinden?

De kunst en de regels staan tegenover elkaar.

Christine Brackmann
Berichten: 280
Lid geworden op: 12-05-2016 22:42

Bericht door Christine Brackmann » 21-05-2019 08:58

cefas schreef:Zouden jullie deze goed vinden?

De kunst en de regels staan tegenover elkaar.
Ik kwam deze ook een keer tegen en heb geen punten gegeven. De essentie van de tekst is dat de regels de Kunst beperken/belemmeren. Over de relatie andersom wordt niets gezegd. Dat de Kunst de regels zou belemmeren is niet aan de orde in de tekst.

Plaats reactie