Pagina 1 van 5

Vraag 12

Geplaatst: 13-05-2019 19:37
door Arjan Domhof
Sommige van mijn leerlingen zeggen bij 1a: 'klanten lokken met emoties'. Ik twijfel of ik het goed moet rekenen, acht het wel verdedigbaar. Wat denken jullie?

Re: Vraag 12

Geplaatst: 13-05-2019 20:20
door RobP
Arjan Domhof schreef:Sommige van mijn leerlingen zeggen bij 1a: 'klanten lokken met emoties'. Ik twijfel of ik het goed moet rekenen, acht het wel verdedigbaar. Wat denken jullie?
Kom ik ook vaak tegen, ik ben ook benieuwd.

Bij 2b zie ik vaak, in plaats van niet-enkelvoudige emoties: enkelvoudige emoties wantrouwen. Is dat goed genoeg?

Geplaatst: 13-05-2019 20:32
door RobP
...en bij 1a: 'emotionalisering' zónder 'snelle berichtgeving'?

Geplaatst: 14-05-2019 01:00
door Yke Schotanus
Ik ben verbaasd over de hoeveelheid emotie in het antwoordmodel bij 1a. Hierdoor twijfel ik. Ik had verwacht dat het puur over snelheid moest gaan. Ik vind ook nog steeds dat dat erbij moet. Het verschil zit hem niet in emotionalisering. Schutte vindt het zelfs onwenselijk om die terug te dringen. Het gaat bij 1b om vertraging. Daar kan alleen snelheid tegenover staan.

Vraag 12.3b

Geplaatst: 14-05-2019 11:52
door M.Kusters
ik heb leerlingen die bij 12.3b antwoorden: "De groei van het inlevingsvermogen".
Ik zie in alinea 14 staan dat ons inlevingsvermogen aanzienlijk groeit als we meer informatie over anderen krijgen. Daar hebben we tijd voor nodig. Alinea 15 opent daarna met 'dus' in de eerste zin.
Ik zie daarin dat er bij lezers een gewenst effect wordt bereikt (door meer tijd te besteden aan 'vertraagde journalistiek')
Ik geloof dus dat het antwoord van mijn leerlingen ook goed is, ook al vermeldt het CV deze mogelijkheid niet. Wat vinden jullie?

Geplaatst: 14-05-2019 12:05
door Nienke Nagelmaeker
RobP schreef:...en bij 1a: 'emotionalisering' zónder 'snelle berichtgeving'?
Dit antwoord lijkt me gezien de tekst en de vraag onjuist/onvolledig- er staat volgens mij niet dat de huidige situatie 'emotionalisering is' en dat we daar in de gewenste situatie vanaf moeten. Volgens mij zegt de schrijfster zelfs niet dat de emotionalisering slecht is, maar zegt ze wel dat de berichtgeving nu gericht is op snelheid en dat die berichtgeving wat doordachter en dus minder snel zou moeten zijn.

Geplaatst: 14-05-2019 12:10
door Nienke Nagelmaeker
Yke Schotanus schreef:Ik ben verbaasd over de hoeveelheid emotie in het antwoordmodel bij 1a. Hierdoor twijfel ik. Ik had verwacht dat het puur over snelheid moest gaan. Ik vind ook nog steeds dat dat erbij moet. Het verschil zit hem niet in emotionalisering. Schutte vindt het zelfs onwenselijk om die terug te dringen. Het gaat bij 1b om vertraging. Daar kan alleen snelheid tegenover staan.
Hier ben ik het mee eens, ik zou alle antwoorden die gaan over de hoge snelheid waarmee de media willen handelen goed willen keuren- ook omdat er gevraagd wordt naar 'kenmerken van de werkwijze' en dat de snelheid een duidelijk kenmerk is, bovendien staat bij 1a (waar 'als eerste' weer heel specifiek is) het gedeelte over de primaire emoties tussen haakjes. Dat geeft wat mij betreft voldoende aan dat dat niet de essentie is van het juiste antwoord.

Re: Vraag 12.3b

Geplaatst: 14-05-2019 13:21
door M.A.
M.Kusters schreef:ik heb leerlingen die bij 12.3b antwoorden: "De groei van het inlevingsvermogen".
Ik zie in alinea 14 staan dat ons inlevingsvermogen aanzienlijk groeit als we meer informatie over anderen krijgen. Daar hebben we tijd voor nodig. Alinea 15 opent daarna met 'dus' in de eerste zin.
Ik zie daarin dat er bij lezers een gewenst effect wordt bereikt (door meer tijd te besteden aan 'vertraagde journalistiek')
Ik geloof dus dat het antwoord van mijn leerlingen ook goed is, ook al vermeldt het CV deze mogelijkheid niet. Wat vinden jullie?
Dat was ook mijn redenering en ik heb dit antwoord met (zowel bovenstaande als onderstaande) argumentatie inmiddels ook aan het CvTE voorgelegd.

Bovendien geeft het CV bij vraag 7 als mogelijke antwoorden bij het tweede streepje: 'emoties zetten aan tot empathie / maatschappelijke betrokkenheid / verhogen het inlevingsvermogen', terwijl bij vraag 12.3b die laatste dus niet benoemd wordt in het CV.

Re: Vraag 12.3b

Geplaatst: 14-05-2019 13:42
door HansD
M.Kusters schreef:ik heb leerlingen die bij 12.3b antwoorden: "De groei van het inlevingsvermogen".
Ik zie in alinea 14 staan dat ons inlevingsvermogen aanzienlijk groeit als we meer informatie over anderen krijgen. Daar hebben we tijd voor nodig. Alinea 15 opent daarna met 'dus' in de eerste zin.
Ik zie daarin dat er bij lezers een gewenst effect wordt bereikt (door meer tijd te besteden aan 'vertraagde journalistiek')
Ik geloof dus dat het antwoord van mijn leerlingen ook goed is, ook al vermeldt het CV deze mogelijkheid niet. Wat vinden jullie?
Ik zie überhaupt (nog) niet in waarom "De groei van het inlevingsvermogen" niet goed is. In mijn beleving betekent empathie gewoon inlevingsvermogen. Van Dale zegt: "het zich inleven in de belevingswereld van anderen, het zich kunnen verplaatsen in de gevoelens of de gedachtegang van een ander". Waarin zit dan het zeer subtiele verschil?
Volgens mij rekenen we dit, met het cv in de hand, gewoon goed.

Re: Vraag 12

Geplaatst: 14-05-2019 13:42
door Marente
Arjan Domhof schreef:Sommige van mijn leerlingen zeggen bij 1a: 'klanten lokken met emoties'. Ik twijfel of ik het goed moet rekenen, acht het wel verdedigbaar. Wat denken jullie?
Ik worstel met hetzelfde. Ik denk dat ik het toch maar goed reken, aangezien het klopt met de strekking van de tekst.