Pagina 3 van 5

Geplaatst: 14-05-2019 17:10
door Herma
Misschien een overbodige opmerking, maar toch: let op! Bij deze vraag is 3a al ingevuld (versterking van de polarisatie). Veel leerlingen nemen dit over. Ik zette tijdens het nakijken krulletjes in alle cellen die goed ingevuld waren, telde na afloop de krulletjes en noteerde dat aantal als scorepunt bij deze vraag. Pas toen ik bij een leerling zes krulletjes telde, kwam ik erachter dat ik cel 3a niet mee mocht tellen.

Geplaatst: 14-05-2019 17:17
door Sarike
Sylvia schreef:Media vertellen in real time is volgens mij hetzelfde als snelle berichtgeving. Wat vinden jullie?
Eens. Ik vind dit een voorbeeld van snelle berichtgeving. Primaire gevoelens overheersen staat tussen haakjes, dus volgens mij laat een leerling die iets zegt over te snelle berichtgeving ook goed de vuige situatie zien.

Sylvia schreef: We kunnen geen afstand nemen van de gebeurtenissen komt overeen met weinig ruimte voor reflectie. Wat vinden jullie?
Deze vind ik wat lastiger. Afstand nemen van de gebeurtenis staat boor mij niet direct gelijk aan reflecteren.

Geplaatst: 14-05-2019 17:52
door Herma
Wat doen we met antwoorden bij 2a en 2b waarbij wel enkelvoudige emoties respectievelijk complexe emoties genoemd worden, maar die geformuleerd worden als een oordeel, respectievelijk advies i.p.v. een kenmerk. Er wordt immers gevraag naar de aard van de emoties.
Bijvoorbeeld bij 2a: "Journalisten zijn te sterk gericht op enkelvoudige emoties." En bij 2b:"Journalisten moeten meer aandacht hebben voor complexe emoties."

Geplaatst: 14-05-2019 18:56
door HansD
Herma schreef:Wat doen we met antwoorden bij 2a en 2b waarbij wel enkelvoudige emoties respectievelijk complexe emoties genoemd worden, maar die geformuleerd worden als een oordeel, respectievelijk advies i.p.v. een kenmerk. Er wordt immers gevraag naar de aard van de emoties.
Bijvoorbeeld bij 2a: "Journalisten zijn te sterk gericht op enkelvoudige emoties." En bij 2b:"Journalisten moeten meer aandacht hebben voor complexe emoties."
Ik vind dit soort antwoorden geen probleem. Bij 2a wordt dan nog steeds de aard van de emoties in de huidige situatie beschreven. Bij 2b wordt gewoon gevraagd naar de gewenste situatie en die staat keurig in het antwoord.

Geplaatst: 15-05-2019 09:53
door Ivar Gierveld
HansD schreef:
Mirjam schreef:Meerdere leerlingen hebben als antwoord bij 1b "De media laten zien wat er in de hoofden van mensen omgaat." Is dat een alternatief antwoord waaruit de 'meer reflectie' voldoende blijkt?
Ik vind dat niet goed. Het "laten zien wat er in de hoofden van mensen omgaat" gaat over empathie (alinea 13) en niet over het bij jezelf te rade gaan. De reflectie komt pas terug in alinea 14 als het gaat over tijd en bezinning.
En bovendien: 1a gaat over tijd (alleen emotie is pertinent fout) dus 1b moet ook over tijd gaan (zoals reflectie). Om die reden keur ik 'nuance' of 'genuanceerd nieuws' ook af.

Geplaatst: 15-05-2019 14:12
door Maaike
Is 'meer tijd en ruimte nemen' een voldoende alternatief voor 'meer reflectie/vertraging' bij 1b? Ik kom het bij meer leerlingen tegen.

Geplaatst: 15-05-2019 14:14
door HansD
Maaike schreef:Is 'meer tijd en ruimte nemen' een voldoende alternatief voor 'meer reflectie/vertraging' bij 1b? Ik kom het bij meer leerlingen tegen.
Dat is toch een vorm van vertragen?

Geplaatst: 16-05-2019 18:34
door Tinka K.
Is bij 1B 'niet de snelste willen zijn' voldoende voor 'vertraging'?

Geplaatst: 16-05-2019 19:31
door Cold Ceessie
HansD schreef:
Maaike schreef:Is 'meer tijd en ruimte nemen' een voldoende alternatief voor 'meer reflectie/vertraging' bij 1b? Ik kom het bij meer leerlingen tegen.
Dat is toch een vorm van vertragen?
Mee eens!

Geplaatst: 16-05-2019 19:31
door Cold Ceessie
Tinka K. schreef:Is bij 1B 'niet de snelste willen zijn' voldoende voor 'vertraging'?
Mee eens!