Vraag 12

Arjan Domhof

Vraag 12

Bericht door Arjan Domhof » 13-05-2019 19:37

Sommige van mijn leerlingen zeggen bij 1a: 'klanten lokken met emoties'. Ik twijfel of ik het goed moet rekenen, acht het wel verdedigbaar. Wat denken jullie?

RobP

Re: Vraag 12

Bericht door RobP » 13-05-2019 20:20

Arjan Domhof schreef:Sommige van mijn leerlingen zeggen bij 1a: 'klanten lokken met emoties'. Ik twijfel of ik het goed moet rekenen, acht het wel verdedigbaar. Wat denken jullie?
Kom ik ook vaak tegen, ik ben ook benieuwd.

Bij 2b zie ik vaak, in plaats van niet-enkelvoudige emoties: enkelvoudige emoties wantrouwen. Is dat goed genoeg?

RobP

Bericht door RobP » 13-05-2019 20:32

...en bij 1a: 'emotionalisering' zónder 'snelle berichtgeving'?

Yke Schotanus

Bericht door Yke Schotanus » 14-05-2019 01:00

Ik ben verbaasd over de hoeveelheid emotie in het antwoordmodel bij 1a. Hierdoor twijfel ik. Ik had verwacht dat het puur over snelheid moest gaan. Ik vind ook nog steeds dat dat erbij moet. Het verschil zit hem niet in emotionalisering. Schutte vindt het zelfs onwenselijk om die terug te dringen. Het gaat bij 1b om vertraging. Daar kan alleen snelheid tegenover staan.

M.Kusters

Vraag 12.3b

Bericht door M.Kusters » 14-05-2019 11:52

ik heb leerlingen die bij 12.3b antwoorden: "De groei van het inlevingsvermogen".
Ik zie in alinea 14 staan dat ons inlevingsvermogen aanzienlijk groeit als we meer informatie over anderen krijgen. Daar hebben we tijd voor nodig. Alinea 15 opent daarna met 'dus' in de eerste zin.
Ik zie daarin dat er bij lezers een gewenst effect wordt bereikt (door meer tijd te besteden aan 'vertraagde journalistiek')
Ik geloof dus dat het antwoord van mijn leerlingen ook goed is, ook al vermeldt het CV deze mogelijkheid niet. Wat vinden jullie?
"Studeren" ; de activiteit van het simultaan Whatsappen, Instagrammen, Facebooken, Netflix kijken en muziek luisteren in de buurt van een geopend studieboek.

Nienke Nagelmaeker

Bericht door Nienke Nagelmaeker » 14-05-2019 12:05

RobP schreef:...en bij 1a: 'emotionalisering' zónder 'snelle berichtgeving'?
Dit antwoord lijkt me gezien de tekst en de vraag onjuist/onvolledig- er staat volgens mij niet dat de huidige situatie 'emotionalisering is' en dat we daar in de gewenste situatie vanaf moeten. Volgens mij zegt de schrijfster zelfs niet dat de emotionalisering slecht is, maar zegt ze wel dat de berichtgeving nu gericht is op snelheid en dat die berichtgeving wat doordachter en dus minder snel zou moeten zijn.

Nienke Nagelmaeker

Bericht door Nienke Nagelmaeker » 14-05-2019 12:10

Yke Schotanus schreef:Ik ben verbaasd over de hoeveelheid emotie in het antwoordmodel bij 1a. Hierdoor twijfel ik. Ik had verwacht dat het puur over snelheid moest gaan. Ik vind ook nog steeds dat dat erbij moet. Het verschil zit hem niet in emotionalisering. Schutte vindt het zelfs onwenselijk om die terug te dringen. Het gaat bij 1b om vertraging. Daar kan alleen snelheid tegenover staan.
Hier ben ik het mee eens, ik zou alle antwoorden die gaan over de hoge snelheid waarmee de media willen handelen goed willen keuren- ook omdat er gevraagd wordt naar 'kenmerken van de werkwijze' en dat de snelheid een duidelijk kenmerk is, bovendien staat bij 1a (waar 'als eerste' weer heel specifiek is) het gedeelte over de primaire emoties tussen haakjes. Dat geeft wat mij betreft voldoende aan dat dat niet de essentie is van het juiste antwoord.

M.A.

Re: Vraag 12.3b

Bericht door M.A. » 14-05-2019 13:21

M.Kusters schreef:ik heb leerlingen die bij 12.3b antwoorden: "De groei van het inlevingsvermogen".
Ik zie in alinea 14 staan dat ons inlevingsvermogen aanzienlijk groeit als we meer informatie over anderen krijgen. Daar hebben we tijd voor nodig. Alinea 15 opent daarna met 'dus' in de eerste zin.
Ik zie daarin dat er bij lezers een gewenst effect wordt bereikt (door meer tijd te besteden aan 'vertraagde journalistiek')
Ik geloof dus dat het antwoord van mijn leerlingen ook goed is, ook al vermeldt het CV deze mogelijkheid niet. Wat vinden jullie?
Dat was ook mijn redenering en ik heb dit antwoord met (zowel bovenstaande als onderstaande) argumentatie inmiddels ook aan het CvTE voorgelegd.

Bovendien geeft het CV bij vraag 7 als mogelijke antwoorden bij het tweede streepje: 'emoties zetten aan tot empathie / maatschappelijke betrokkenheid / verhogen het inlevingsvermogen', terwijl bij vraag 12.3b die laatste dus niet benoemd wordt in het CV.

HansD

Re: Vraag 12.3b

Bericht door HansD » 14-05-2019 13:42

M.Kusters schreef:ik heb leerlingen die bij 12.3b antwoorden: "De groei van het inlevingsvermogen".
Ik zie überhaupt (nog) niet in waarom "De groei van het inlevingsvermogen" niet goed is. In mijn beleving betekent empathie gewoon inlevingsvermogen. Van Dale zegt: "het zich inleven in de belevingswereld van anderen, het zich kunnen verplaatsen in de gevoelens of de gedachtegang van een ander". Waarin zit dan het zeer subtiele verschil?
Volgens mij rekenen we dit, met het cv in de hand, gewoon goed.

Marente

Re: Vraag 12

Bericht door Marente » 14-05-2019 13:42

Arjan Domhof schreef:Sommige van mijn leerlingen zeggen bij 1a: 'klanten lokken met emoties'. Ik twijfel of ik het goed moet rekenen, acht het wel verdedigbaar. Wat denken jullie?
Ik worstel met hetzelfde. Ik denk dat ik het toch maar goed reken, aangezien het klopt met de strekking van de tekst.

Plaats reactie