Spellingkwesties

Ivar Gierveld

Spellingkwesties

Bericht door Ivar Gierveld » 13-05-2019 09:50

Vraag 23: Let op: het officiële werkwoord is vakkenvullen, aan elkaar dus. Echter, in de tekst staat 'vakken vullen'. Niet fout rekenen dus.

(ik kan natuurlijk de enige zijn die dat pas na een halve klas te hebben nagekeken, ging controleren)

Yke Schotanus

Bericht door Yke Schotanus » 13-05-2019 16:08

Het aantal fouten in het examen loopt lekker op.

Liselotteschuuring

word / wordt gebeurd / gebeurt

Bericht door Liselotteschuuring » 16-05-2019 11:20

Als een leerling een werkwoordfout maakt bij een vraag waar we alleen op spelling moeten letten (en dus niet op grammaticaliteit)... hoef ik dat dan niet fout te rekenen?
Voorbeeld: Doordat we constant op de hoogte zijn van alles wat er gebeurd, worden we overspoeld met prikkels.
Voorbeeld: Safranski zegt dat de prikkels in ons neerslaan en een haard van onrust vormt.

Vergelijk met: De media is --> dat rekenen we goed.

Matthijs603

Bericht door Matthijs603 » 16-05-2019 11:25

Ik heb het eerste voorbeeld nu wel fout gerekend (en 'de media is' niet), maar ik vind dit ook echt een lastige kwestie. In heel veel gevallen hangen fouten in 'de spelling' samen met fouten in 'de grammatica'. 'Gebeurd' an sich is inderdaad niet fout gespeld, maar in de context wel. Het tweede voorbeeld gaat wel, net als 'de media', om incongruentie en niet om pv/vd.

Marente

Re: word / wordt gebeurd / gebeurt

Bericht door Marente » 16-05-2019 15:41

Liselotteschuuring schreef:Als een leerling een werkwoordfout maakt bij een vraag waar we alleen op spelling moeten letten (en dus niet op grammaticaliteit)... hoef ik dat dan niet fout te rekenen?
Voorbeeld: Doordat we constant op de hoogte zijn van alles wat er gebeurd, worden we overspoeld met prikkels.
Voorbeeld: Safranski zegt dat de prikkels in ons neerslaan en een haard van onrust vormt.

Eerste voorbeeld tel ik fout, tweede niet. Maar nu ik erover nadenk, ga ik twijfelen.

HansD

Bericht door HansD » 16-05-2019 19:25

Marente schreef:
Liselotteschuuring schreef:Als een leerling een werkwoordfout maakt bij een vraag waar we alleen op spelling moeten letten (en dus niet op grammaticaliteit)... hoef ik dat dan niet fout te rekenen?

Eerste voorbeeld tel ik fout, tweede niet. Maar nu ik erover nadenk, ga ik twijfelen.
Dit is ook even door mijn hoofd geschoten, maar ik vind het te ver gaan om de werkwoordspelling te negeren. Dit is toch een onderdeel dat we aanbieden bij spelling en niet bij grammatica? (Ik niet tenminste...) Wat mij betreft strepen we dit soort fouten gewoon aan.

moniquevankruining

Bericht door moniquevankruining » 16-05-2019 20:25

HansD schreef:
Marente schreef:

Dit is ook even door mijn hoofd geschoten, maar ik vind het te ver gaan om de werkwoordspelling te negeren. Dit is toch een onderdeel dat we aanbieden bij spelling en niet bij grammatica? (Ik niet tenminste...) Wat mij betreft strepen we dit soort fouten gewoon aan.
Helemaal mee eens!

Ivar Gierveld

Bericht door Ivar Gierveld » 16-05-2019 21:23

Matthijs603 schreef:Ik heb het eerste voorbeeld nu wel fout gerekend (en 'de media is' niet), maar ik vind dit ook echt een lastige kwestie. In heel veel gevallen hangen fouten in 'de spelling' samen met fouten in 'de grammatica'. 'Gebeurd' an sich is inderdaad niet fout gespeld, maar in de context wel. Het tweede voorbeeld gaat wel, net als 'de media', om incongruentie en niet om pv/vd.
Ik snap het probleem maarrrrrr 'De media is' is incongruent dus grammaticaal. En een verkeerde werkwoordspelling is gewoon spelling. Dat het woord an sich bestaat doet niet terzake

'Het gebeurd' is dus fout imho

Matthijs603

Bericht door Matthijs603 » 17-05-2019 09:58

Vind ik ook hoor, maar het geeft wel aan dat spelling en grammatica niet altijd los van elkaar kunnen worden gezien.

Wat doen jullie bijvoorbeeld bij deze opdrachten met:

- verkeerd woordgebruik (reden i.p.v. rede).
- verkeerde verwijzing naar mensen (andere i.p.v. anderen)
- teveel i.p.v. te veel, er om i.p.v. erom

Spelfouten, grammatica of (in het eerste geval) inhoudelijk fout (hoewel overduidelijk is dat de juiste zin is geciteerd, dus niets mee doen)?

Lotte Weemstra

Bericht door Lotte Weemstra » 17-05-2019 11:14

Ik heb het eerste en het derde voorbeeld als spelfout gerekend. Het tweede voorbeeld vind ik meer een grammaticale fout.

Wat doen jullie bij 'maatschappelijk betrokkenheid'? Ik heb dat nu als spelfout gerekend, maar ik twijfel.

Plaats reactie