Vraag 23

Plaats reactie
Yke Schotanus

Vraag 23

Bericht door Yke Schotanus » 12-05-2019 18:54

Lastig, ik zag er vier waarvan ik er twee discutabel vond. Hopelijk keurt het antwoordmodel inderdaad, zoals de vraagstelling suggereert, meer dan drie tegenstellingen goed.

Ik twijfelde over: je hebt er geen ervaring voor nodig, versus: Je hebt er veel ervaring voor nodig nodig. - je zou zeggen dat zit al in de naamgeving, toch is het een inhoudelijk verschil en het is nooit gezegd dat de naamgeving klopt.

Volgende:
Je kunt meteen/zonder lange inwerkperiode aan de slag, versus: dat is wel anders/er is scholing/veel inwerken nodig. - Probleem: er staat eigenlijk alleen maar in de tekst dat dit bij 'ervaringsberoepen wel anders is', mag je dat dan zelf invullen? En zo ja, mag je verwachten dat ll. dat doen? En staat hier eigenlijk niet gewoon dat er ervaring voor nodig is, dus is het wel een nieuw punt?

Volgende:
Je ziet meteen resultaat/wat goed werk is, is duidelijk te zien/te meten, versus: wat goed werk is, is moeilijk te beoordelen - hier zou het antwoordmodel wel eens overspecifiek kunnen uitvallen

Volgende:
wat je moet weten is te vatten in duidelijke instructies versus wat je moet weten is niet op te schrijven in boekjes.

Er gaan vast ook leerlingen komen die komen met: tastbare producten, versus: diensten. Of: werken met de hander, versus: werken met het hoofd. Of: werken met plantend, dieren of dingen, of werken met mensen. Ik heb er nog niet goed over doorgedacht, maar ik denk dat ik die antwoorden geen van alle goed vindt. Afgezien van het feit dat dergelijke verschillen niet in de tekst worden uitgewerkt, zijn de categorieën denk ik ook niet goed.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 14-05-2019 16:24

Bij hokje 2 of 6: Vanaf dag 1 aan de slag - niet gelijk aan de slag. Is het tweede deel vergelijkbaar met 'lang leertraject noodzakelijk'? Op basis van 57-59 zou ik zeggen van wel. Een lang leertraject wordt slechts indirect gesuggereerd in de tekst.
Ook bij hokje 2 of 6: Een paar uur instructie is voldoende - Er is ervaringskennis die niet in een boekje op te schrijven is.
Bij hokje 6: 'wel /niet op te schrijven in een boekje' als alternatief voor 'makkelijk/lastig overdraagbaar'?

HansD

Bericht door HansD » 15-05-2019 09:34

Christine Brackmann schreef:Bij hokje 2 of 6: Vanaf dag 1 aan de slag - niet gelijk aan de slag. Is het tweede deel vergelijkbaar met 'lang leertraject noodzakelijk'? Op basis van 57-59 zou ik zeggen van wel. Een lang leertraject wordt slechts indirect gesuggereerd in de tekst.

Ook bij hokje 2 of 6: Een paar uur instructie is voldoende - Er is ervaringskennis die niet in een boekje op te schrijven is.
Bij hokje 6: 'wel /niet op te schrijven in een boekje' als alternatief voor 'makkelijk/lastig overdraagbaar'?
Ik vind 'vanaf dag 1 aan de slag - niet gelijk aan de slag' wel oké.
Het 'niet in een boekje op te schrijven' lijkt me wel wat specifiek: het is onderdeel van een opsomming om aan te geven dat je het niet zomaar kunt. (r. 47-51)

Lotte Weemstra

Bericht door Lotte Weemstra » 16-05-2019 20:21

Wat vinden jullie van de tegenstelling: 'direct te beoordelen' en 'veel regels om werk te beoordelen'?

Komt 'veel regels om werk te beoordelen' overeen met lastig te beoordelen?

Ik zou zelf zeggen dat het juist lastig is om te beoordelen, omdat er geen eenduidige regels zijn voor wat een goede docent, verzorgende of onderzoeker is. Ik denk zelf dus dat het geen goede tegenstelling is.

Marente

Bericht door Marente » 16-05-2019 21:44

Lotte Weemstra schreef:Wat vinden jullie van de tegenstelling: 'direct te beoordelen' en 'veel regels om werk te beoordelen'?

Ik zou zelf zeggen dat het juist lastig is om te beoordelen, omdat er geen eenduidige regels zijn voor wat een goede docent, verzorgende of onderzoeker is. Ik denk zelf dus dat het geen goede tegenstelling is.
Vergelijkbare antwoorden heb ik fout gerekend.

Maaike

Bericht door Maaike » 17-05-2019 16:35

Marente schreef:
Lotte Weemstra schreef:Wat vinden jullie van de tegenstelling: 'direct te beoordelen' en 'veel regels om werk te beoordelen'?

Vergelijkbare antwoorden heb ik fout gerekend.
Geeft de tekst niet juist aan dat er veel regels zijn omdat het lastig te beoordelen is wat een goede docent, verzorgende of onderzoeker is? R. 62-64
Als de tegenstelling met element a) daarbij helder is, ben ik geneigd dit goed te rekenen. Of ben ik nu te soepel?

Maaike

Bericht door Maaike » 17-05-2019 17:15

Wat te doen met antwoorden als deze:

a) geen regels
b) regels

a) geen regels
b) wel regels

Omdat 'veel' ontbreekt, lijkt me dit in beide gevallen te zwak. Of is de tegenstelling voldoende aanwezig?

Hetzelfde probleem doet zich voor bij ervaringskennis.

HansD

Bericht door HansD » 17-05-2019 17:20

Maaike schreef:Wat te doen met antwoorden als deze:

a) geen regels
b) regels

a) geen regels
b) wel regels

Omdat 'veel' ontbreekt, lijkt me dit in beide gevallen te zwak. Of is de tegenstelling voldoende aanwezig?

Hetzelfde probleem doet zich voor bij ervaringskennis.
Ik vind dit ook te zwak, maar bij ervaringskennis ligt dat gevoelsmatig net anders. De hele tekst draait (zo'n beetje) om dat type kennis.

Tinka K.

Bericht door Tinka K. » 19-05-2019 12:46

Dit dan:
leerling heeft alle tegenstellingen goed, maar a en b systematisch omgewisseld. Ze heeft het schema niet nagetekend (waardoor de goede naam boven de kolom had gestaan), maar onder elkaar 1a, 1b, 2a, enz.

Fout rekenen zeker?

Zo zonde..

Herma

Bericht door Herma » 19-05-2019 14:22

Tinka K. schreef:Dit dan:
leerling heeft alle tegenstellingen goed, maar a en b systematisch omgewisseld. Ze heeft het schema niet nagetekend (waardoor de goede naam boven de kolom had gestaan), maar onder elkaar 1a, 1b, 2a, enz.

Fout rekenen zeker?

Zo zonde..
Ai, wat sneu! Dat overnemen van al die schema's kostte ook zo veel kostbare tijd. Begrijpelijk dus wel, deze fout.

Plaats reactie