Pagina 5 van 5

Geplaatst: 31-05-2019 22:40
door Ben Salemans
Marente schreef:Antwoord van het CvTE m.b.t. mijn vraag over de scores:
(...) Het antwoordmodel voorziet in alle mogelijke antwoorden, maar we begrijpen dat de formulering ervan mensen op het verkeerde been zet. (...)
Volgens het correctievoorschrift is de score bij vraag 25 als volgt:
Als 1a en 1b beide juist zijn: 2 scorepunten toekennen.
Als 2a en 2b beide juist zijn: 2 scorepunten toekennen.
Als alleen 1a of 1b goed is: 1 scorepunt toekennen.
Als alleen 2a of 2b goed is: 1 scorepunt toekennen.
De koppeling van 1a en 2b levert 1 scorepunt op; ook de koppeling van 2a en 1b levert 1 scorepunt op
Ik kort een eerdere versie van deze bijdrage in. Het correctievoorschrift moet als volgt worden gelezen of geïnterpreteerd (wat mij niet meteen duidelijk was); toevoegingen zijn door mij onderstreept:
Als 1a en 1b beide juist zijn: 2 scorepunten toekennen.
Als 2a en 2b beide juist zijn: 2 scorepunten toekennen.
Als van het antwoordkoppel 1a en 1b alleen 1a of 1b goed is: 1 scorepunt toekennen.
Als van het antwoordkoppel 2a en 2b alleen 2a of 2b goed is: 1 scorepunt toekennen.
De koppeling van 1a en 2b levert 1 scorepunt op; ook de koppeling van 2a en 1b levert 1 scorepunt op
Laten we voor alle duidelijkheid enkele voorbeelden beoordelen:
Voorbeeld 1: 1a fout, 1b goed, 2a goed, 2b fout: 2 punten.
Voorbeeld 2: 1a goed, 1b goed, 2a goed, 2b fout: 3 punten.
Voorbeeld 3: 1a goed, 1b fout, 2a goed, 2b fout: 2 punten.
Extra voorbeeld van Herma: 1 antwoord goed: 1 punt.

Mijn interpretatieproblemen werden veroorzaakt door het gegeven dat in Vraag 25 wordt gevraagd naar twee essentiële verschillen tussen de 'konstigen' en de 'onkonstigen'. Voor elk van die twee verschillen is (per verschil) 2 punten te verdienen (samen, in totaal, 4 punten). Ik vond en vind het eigenaardig dat er toch punten te verdienen zijn als geen van die verschillen wordt genoemd. Als een leerling gelukkigerwijs de helft van een tegenstelling uit het antwoordmodel noemt (en dus eigenlijk die tegenstelling niet begrepen heeft), krijgt die leerling daar 1 punt voor. Als een examenkandidaat geen enkele tegenstelling goed heeft, maar op goed geluk wel 2 onderdelen van de tegenstellingen uit het antwoordmodel noemt, krijgt die leerling daar 2 punten voor. Geen enkele tegenstelling goed en toch 2 van de 4 punten halen, net alsof de leerling 1 tegenstelling goed heeft benoemd. Ik kon het niet geloven. Maar zo moeten we het correctievoorschrift wel opvatten. Het correctievoorschrift is hier dus wel heel soepel...

(Met dank aan Herma.)

Geplaatst: 01-06-2019 00:35
door Herma
Ben, ik denk dat de examenmakers het zo ook bedoelen en eigenlijk staat het er ook. Jij interpreteert dat 'Als alleen...' te strikt. Het staat er niet voor niets twee maal: een keer voor de combinatie 1a-1b en een keer voor 2a-2b. Voor elk van deze mogelijkheden, mag je dus 1 punt toekennen, als je het goede antwoord maar niet ook scoort bij de 'foute' koppeling.

Jouw voorbeeld 1 levert dan 1 punt op.
Jouw voorbeeld 2 levert dan 3 punten op.
Jouw voorbeeld 3 levert dan 2 punten op
Extra voorbeeld: slechts 1 antwoord goed: 1 punt.