Vraag 25

Marente

Bericht door Marente » 17-05-2019 21:22

MartijnKoek schreef:
Marente schreef:
HansD schreef: Ja.
Maar dan heb je net zoveel punten als je twee antwoorden goed hebt (bijv 1a en 2b) als wanneer je maar een antwoord goed hebt, bijv alleen 1a. Dat is toch ook niet logisch?
1a en 2b goed levert wat mij betreft 2 punten op (gewoon los van elkaar).
Wat bedoel je precies? Als je alleen 1a goed hebt, kun je nooit meer dan 1 punt halen. Bij gekruiste koppels staan overal goede antwoorden, alleen kloppen ze niet als gevraagd essentieel verschil. Dus waar 1b zou moeten staan, staat 2b, en andersom.
Hoeveel punten krijgt een leerling die 1a en 2b goed heeft en 1b en 2a fout heeft, maar wel alles op de juiste plek heeft ingevuld? Ik heb ze nu in zulke gevallen twee punten gegeven.

Marjo

Bericht door Marjo » 17-05-2019 22:21

Marente schreef:
MartijnKoek schreef:
Marente schreef: Maar dan heb je net zoveel punten als je twee antwoorden goed hebt (bijv 1a en 2b) als wanneer je maar een antwoord goed hebt, bijv alleen 1a. Dat is toch ook niet logisch?
1a en 2b goed levert wat mij betreft 2 punten op (gewoon los van elkaar).
Wat bedoel je precies? Als je alleen 1a goed hebt, kun je nooit meer dan 1 punt halen. Bij gekruiste koppels staan overal goede antwoorden, alleen kloppen ze niet als gevraagd essentieel verschil. Dus waar 1b zou moeten staan, staat 2b, en andersom.
Hoeveel punten krijgt een leerling die 1a en 2b goed heeft en 1b en 2a fout heeft, maar wel alles op de juiste plek heeft ingevuld? Ik heb ze nu in zulke gevallen twee punten gegeven.
Dat is inderdaad 2 punten. De koppeling van 2a en 1b levert maar 1 punt op.

Er staat nergens in de tekst dat de onkonstigen meer regels WILLEN. Ze maken meer regels, omdat ze de kwaliteit zo moeilijk weten te vangen van het werk van de konstigen. De konstigen raken hiervan gedemotiveerd. De onkonstigen zal het een worst wezen.
Vanaf alinea 6 begint de bespreking van de houding van de konstigen. In alinea 8 komen de onkonstigen erbij. Maar na de zin in regel 116-117 begint eigenlijk het slot. Vanaf 'Waar zij de regels gaan bepalen...' is een soort samenvatting, met een slotzin die aansluit op het begin van de tekst.

MartijnKoek

Bericht door MartijnKoek » 18-05-2019 00:34

Marjo schreef:
Marente schreef:
MartijnKoek schreef: Wat bedoel je precies? Als je alleen 1a goed hebt, kun je nooit meer dan 1 punt halen. Bij gekruiste koppels staan overal goede antwoorden, alleen kloppen ze niet als gevraagd essentieel verschil. Dus waar 1b zou moeten staan, staat 2b, en andersom.
Dat is inderdaad 2 punten. De koppeling van 2a en 1b levert maar 1 punt op.

Er staat nergens in de tekst dat de onkonstigen meer regels WILLEN. Ze maken meer regels, omdat ze de kwaliteit zo moeilijk weten te vangen van het werk van de konstigen. De konstigen raken hiervan gedemotiveerd. De onkonstigen zal het een worst wezen.
Vanaf alinea 6 begint de bespreking van de houding van de konstigen. In alinea 8 komen de onkonstigen erbij. Maar na de zin in regel 116-117 begint eigenlijk het slot. Vanaf 'Waar zij de regels gaan bepalen...' is een soort samenvatting, met een slotzin die aansluit op het begin van de tekst.
Marjo, jouw eerste alinea hierboven lijkt mij toch niet in overeenstemming met de tekst. Er staat nergens dat de regels er alleen zijn voor konstigen. De regels zijn er omdat van ervaringswerk (gedaan door konstigen én onkonstigen) zo moeilijk de kwaliteit te meten is. Misschien zijn die regels gemaakt door onkonstigen (zie citaat van Mariken), maar dat doet bij deze vraag eigenlijk niet ter zake, want 'regels maken' lijkt mij geen houding. Mijn voorstel om 'De onkonstigen willen graag (meer - tussen haakjes dus -) regels' ook goed te rekenen is gebaseerd op het deel vanaf 'Waar zij...', dat - samenvattend of niet - m.i. toch moeilijk anders te lezen is dan dat onkonstigen die regels belangrijk / fijn / voor ieders bestwil vinden, dat ze dus willen dat die regels er zijn. Dat het ze een worst zou wezen, dát zie ik dan weer niet in de tekst staan.

maartjezijnge

Bericht door maartjezijnge » 18-05-2019 10:05

Als je 1a en 1b en 2b goed hebt en bij 2a staat onzin, heb je dan 2 of 3 punten?
De vraag is dus of 'Als alleen 2a of 2b goed is' uit het CV betekent 'van 2a en 2b' (dan 3 punten in totaal) of 'van alle vakjes' (dan 2 punten in totaal).

Verder lijkt het me essentieel dat er een houding wordt genoemd en ik ben het niet eens met LT dat het bij de onkonstigen gaat over werk dat geen tacit knowledge vereist. Het gaat in de laatste alinea m.i. juist om mensen die een beroep uitoefenen waarbij ervaringskennis nodig is en die daarbinnen 'onkonstig' genoemd kunnen worden.

Walter O.

Bericht door Walter O. » 18-05-2019 11:27

maartjezijnge schreef:Als je 1a en 1b en 2b goed hebt en bij 2a staat onzin, heb je dan 2 of 3 punten?
De vraag is dus of 'Als alleen 2a of 2b goed is' uit het CV betekent 'van 2a en 2b' (dan 3 punten in totaal) of 'van alle vakjes' (dan 2 punten in totaal).

Verder lijkt het me essentieel dat er een houding wordt genoemd en ik ben het niet eens met LT dat het bij de onkonstigen gaat over werk dat geen tacit knowledge vereist. Het gaat in de laatste alinea m.i. juist om mensen die een beroep uitoefenen waarbij ervaringskennis nodig is en die daarbinnen 'onkonstig' genoemd kunnen worden.
Uitgangspunt bij de scoretoekenning is volgens mij dat er per koppel maximaal twee punten te verdienen zijn: twee punten voor 1a + 1b, twee punten voor 2a + 2b. Voor twee punten moeten beide onderdelen van het koppel correct zijn, voor één punt volstaat één correct onderdeel. De laatste opmerking in het CV is dus niet meer dan een in principe overbodige toevoeging, waarmee men wil voorkomen dat voor een onjuiste koppeling aan een element uit het andere ‘segment’ toch twee punten worden toegekend.

Marente

Bericht door Marente » 18-05-2019 12:22

Walter O. schreef:
maartjezijnge schreef:Als je 1a en 1b en 2b goed hebt en bij 2a staat onzin, heb je dan 2 of 3 punten?

Uitgangspunt bij de scoretoekenning is volgens mij dat er per koppel maximaal twee punten te verdienen zijn: twee punten voor 1a + 1b, twee punten voor 2a + 2b. Voor twee punten moeten beide onderdelen van het koppel correct zijn, voor één punt volstaat één correct onderdeel. De laatste opmerking in het CV is dus niet meer dan een in principe overbodige toevoeging, waarmee men wil voorkomen dat voor een onjuiste koppeling aan een element uit het andere ‘segment’ toch twee punten worden toegekend.
Daar ga ik bij het toekennen van punten maar vanuit, omdat dat mij het meest logisch lijkt. Ik vind de toevoeging wel verwarrend. Ik heb nog geen antwoord op mijn mail aan examenloket, maar misschien dat die in het weekend niet worden beantwoord?

Tinka K.

Bericht door Tinka K. » 18-05-2019 16:17

`Samengevat: gewoon een punt per goed antwoord, ongeacht of de 'andere helft' goed is of niet?
4 vakjes, 4 punten lijkt immers zo logisch

Liselotteschuuring

Bericht door Liselotteschuuring » 18-05-2019 16:46

Het antwoord van het cvte

Vraag 25
Het voorstel bij vraag 25 is om het cv op een niet nader aangeduide manier 'aan te passen', vanuit het idee dat de vraag problematisch zou zijn. In de argumentatie wordt aangenomen dat 'onkonstigen' niet alleen anders denken over hun werk, maar ook ander werk verrichten dan 'konstigen'. Gesteld wordt dat 'onkonstigen' geen houding hebben t.a.v. werk dat 'tacit knowledge' vereist, omdat ze zulk werk helemaal niet doen. Deze bewering is op grond van de tekst niet hard te maken. In onderwijs en zorg werken zowel mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn (en dus volgens de tekst eerder afhaken bij overdreven regulering) als mensen die het voor het geld doen (en beter tegen regulering bestand zijn). In de eerste helft van de tekst wordt het onderscheid geponeerd tussen werk dat 'tacit knowledge' vereist en werk dat dit niet vereist; maar er wordt nergens beweerd dat de eerste soort werk louter en alleen wordt uitgevoerd door 'konstigen'.

Barbara Snel

Bericht door Barbara Snel » 20-05-2019 19:41

Liselotteschuuring schreef:Het antwoord van het cvte

Vraag 25
Het voorstel bij vraag 25 is om het cv op een niet nader aangeduide manier 'aan te passen', vanuit het idee dat de vraag problematisch zou zijn. In de argumentatie wordt aangenomen dat 'onkonstigen' niet alleen anders denken over hun werk, maar ook ander werk verrichten dan 'konstigen'. Gesteld wordt dat 'onkonstigen' geen houding hebben t.a.v. werk dat 'tacit knowledge' vereist, omdat ze zulk werk helemaal niet doen. Deze bewering is op grond van de tekst niet hard te maken. In onderwijs en zorg werken zowel mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn (en dus volgens de tekst eerder afhaken bij overdreven regulering) als mensen die het voor het geld doen (en beter tegen regulering bestand zijn). In de eerste helft van de tekst wordt het onderscheid geponeerd tussen werk dat 'tacit knowledge' vereist en werk dat dit niet vereist; maar er wordt nergens beweerd dat de eerste soort werk louter en alleen wordt uitgevoerd door 'konstigen'.
Ja, dit lijkt me een terechte reactie. Ik verbaasde me toen ik in de handreiking van Levende Talen het commentaar op vraag 25 las. De aanwezigen dachten blijkbaar dat 'onkonstigen' de mensen zijn die werk doen dat geen 'tacit knowledge' vereist. Volgens de tekst is dat niet juist; het zijn mensen die juist wel werk doen dat 'tacit knowledge' vereist, maar zonder de echte liefde voor het vak.

Marente

Bericht door Marente » 23-05-2019 18:10

Antwoord van het CvTE m.b.t. mijn vraag over de scores:

Geachte mevrouw Benink,

Dank voor uw mail. Wij hebben deze voorgelegd aan de vakdeskundigen en ontvingen de volgende reactie:

Het antwoordmodel voorziet in alle mogelijke antwoorden, maar we begrijpen dat de formulering ervan mensen op het verkeerde been zet. Hieronder ziet u in uw vraagstelling onze antwoorden.

Wanneer een leerling twee antwoorden goed heeft, maar ze niet juist koppelt (bijv 1a en 2b), heeft hij dan in totaal maar 1 punt?
- Ja, als de juiste antwoorden 1a en 2 b aan elkaar zijn gekoppeld, lever dat maar één punt op.

Of krijgt hij een extra punt voor de koppeling (wat je kunt lezen uit de laatste zin bij de betreffende vraag in het CV, maar het lijkt me niet logisch)?
- Dat is niet bedoeld.

Als hij in totaal 1 punt krijgt, houdt dat in dat voor 1 goed antwoord (bijv 1a) net zoveel punten krijgt als voor 2 (bijv 1a en 2b).
- Dat is inderdaad de consequentie van het verkeerd koppelen van de deelantwoorden.

Plaats reactie