Vraag 25

HansD

Bericht door HansD » 16-05-2019 19:42

Matthijs603 schreef:Eens.

Ik twijfel nog wel over 2b: 'onkonstigen bepalen de regels.' Ik heb die antwoorden nu nog fout gerekend, omdat het dan niet meer om een houding gaat, maar om iets wat gedaan wordt. Vinden jullie dit antwoord toch goed genoeg, omdat (zoals ook in het LT-verslag staat) er eigenlijk geen volledig goed antwoord te geven is bij 2a en 2b?
Ik vind die houding eigenlijk wel essentieel.

Marente

Bericht door Marente » 16-05-2019 21:21

Ben ik de enige die de puntentoekenning bij deze vraag onduidelijk vindt?
Welke toegevoegde waarde heeft de laatste zin (De koppeling...scorepunten op.)? Willen ze daarmee alleen maar voorkomen dat je vier punten toekent als de verschillende eigenschappen van konstigen aan de verkeerde eigenschap van onkonstigen zijn gekoppeld?
Nu staat er eigenlijk dat de koppeling extra punten oplevert: als je 1a en 2b goed hebt en die ook nog eens aan elkaar koppelt, heb je 3 punten. Lijkt me niet de bedoeling en klopt niet met het maximaal te behalen aantal punten. Ik vind het een vreemde toevoeging.
Kan iemand het me uitleggen?

HZ

Bericht door HZ » 17-05-2019 11:26

Marente schreef:Ben ik de enige die de puntentoekenning bij deze vraag onduidelijk vindt?
Welke toegevoegde waarde heeft de laatste zin (De koppeling...scorepunten op.)? Willen ze daarmee alleen maar voorkomen dat je vier punten toekent als de verschillende eigenschappen van konstigen aan de verkeerde eigenschap van onkonstigen zijn gekoppeld?
Nu staat er eigenlijk dat de koppeling extra punten oplevert: als je 1a en 2b goed hebt en die ook nog eens aan elkaar koppelt, heb je 3 punten. Lijkt me niet de bedoeling en klopt niet met het maximaal te behalen aantal punten. Ik vind het een vreemde toevoeging.
Kan iemand het me uitleggen?
Ik ervaar hetzelfde probleem. Ook mijn collega kwam er niet uit.

Voorbeeld a:
1a correct - 1b fout
2a fout - 2b correct
Leerling krijgt 1 punt voor 1a en 1 punt voor 2b. Krijgt de leerling een derde punt voor de koppeling 1a-2b?

Voorbeeld b:
1a correct - 2a correct
1b fout - 2b correct
Leerling krijgt 1 punt voor 1a en 2 punten voor 2a-2b. Krijgt de leerling dan een vierde punt voor de koppeling 1a-2b? Dan zou de leerling met 1 fout alsnog op de maximaal te behalen punten komen. Vind ik niet logisch. Omdat de voorwaarde in de zin over de koppeling ontbreekt, lijkt het wel op een extra punt.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 17-05-2019 11:52

Ander voorbeeld: alle antwoorden zijn goed, maar alleen in gekruiste koppels. Volgens de laatste regel zou dat 2 punten opleveren. Eens?

HansD

Bericht door HansD » 17-05-2019 12:59

Christine Brackmann schreef:Ander voorbeeld: alle antwoorden zijn goed, maar alleen in gekruiste koppels. Volgens de laatste regel zou dat 2 punten opleveren. Eens?
Ja.

Marente

Bericht door Marente » 17-05-2019 15:11

HansD schreef:
Christine Brackmann schreef:Ander voorbeeld: alle antwoorden zijn goed, maar alleen in gekruiste koppels. Volgens de laatste regel zou dat 2 punten opleveren. Eens?
Ja.
Maar dan heb je net zoveel punten als je twee antwoorden goed hebt (bijv 1a en 2b) als wanneer je maar een antwoord goed hebt, bijv alleen 1a. Dat is toch ook niet logisch?
1a en 2b goed levert wat mij betreft 2 punten op (gewoon los van elkaar).

Marente

Bericht door Marente » 17-05-2019 15:42

Ik heb een mail gestuurd naar het examenloket om verduidelijking.

MartijnKoek

Bericht door MartijnKoek » 17-05-2019 18:16

Esther schreef:
kabo265 schreef:Veel leerlingen schrijven bij 2b: 'Zij bepalen de regels.'
Is dit hetzelfde als 'ze hebben niet zo veel moeite met regels.' ?
Heb ik ook. Ik vind dat wel verdedigbaar, want dit staat wel zo in de tekst.
Ik denk dat dit alternatief toch niet goed is. In de tekst staat: 'Waar zij de regels gaan bepalen...'. Dat zegt niet dat het hun houding is OM de regels te gaan bepalen.
Wat ik wel verdedigbaar vind, is dit alternatief: Zij willen graag (meer/veel) regels / vinden regels nuttig. In de laatste alinea staat immers dat wanneer de onkonstigen de regels gaan bepalen zij die 'met de beste bedoelingen' wellicht ook uitbreiden, 'optimaliseren' en in 'targets' vertalen. Dat wijst er m.i. op dat de tekst uitdraagt dat onkonstigen niet alleen geen last hebben van regels, maar deze ook fijn vinden.
Wellicht omdat regels houvast geven als je onkonstig bent - maar dat is dan weer mijn interpretatie.

MartijnKoek

Bericht door MartijnKoek » 17-05-2019 18:20

Marente schreef:
HansD schreef:
Ja.
Maar dan heb je net zoveel punten als je twee antwoorden goed hebt (bijv 1a en 2b) als wanneer je maar een antwoord goed hebt, bijv alleen 1a. Dat is toch ook niet logisch?
1a en 2b goed levert wat mij betreft 2 punten op (gewoon los van elkaar).
Wat bedoel je precies? Als je alleen 1a goed hebt, kun je nooit meer dan 1 punt halen. Bij gekruiste koppels staan overal goede antwoorden, alleen kloppen ze niet als gevraagd essentieel verschil. Dus waar 1b zou moeten staan, staat 2b, en andersom.

MartijnKoek

Bericht door MartijnKoek » 17-05-2019 18:23

Christine Brackmann schreef:Bij 2a: ipv 'gedemotiveerd' schrijven leerlingen ook wel dat de konstigen niet van regels houden/ geen regels willen. Ik vind dat ze daarmee prima een 'houding tav werk dat tacit knowledge vereist' uitdrukken. Het antwoord uit het cv is meer een houding tav regels. Ik zou dit dus graag goed rekenen. Graag jullie mening.
Eens.
En ik pleit dan meteen voor het goedrekenen (bij 2b) van 'onkonstigen willen graag (meer) regels. Zie mijn argumentatie twee posts hierboven.

Plaats reactie