Incongruentie (media)

Plaats reactie
RobP

Incongruentie (media)

Bericht door RobP » 12-05-2019 17:02

“In tekst 1 wordt juist gezegd dat de media juist kijkt in de hoofden van mensen en zo de kijker daarmee aanzet tot empathie.”

In bovenstaande zin staan twee enkelvoudige persoonsvormen, die allebei betrekking hebben op het meervoudige 'media'. Moet ik dit als één taalfout aanmerken of als twee fouten?

Ben Salemans

Re: Incongruentie (media)

Bericht door Ben Salemans » 12-05-2019 17:49

RobP schreef:“In tekst 1 wordt juist gezegd dat de media juist kijkt in de hoofden van mensen en zo de kijker daarmee aanzet tot empathie.”

In bovenstaande zin staan twee enkelvoudige persoonsvormen, die allebei betrekking hebben op het meervoudige 'media'. Moet ik dit als één taalfout aanmerken of als twee fouten?
Normaliter moet je iedere fout (ook een herhaalde fout) tellen. Dit zijn dus twee fouten.
Maar... elders op dit forum (zie:
grammaticale-fouten-in-vragen-zonder-vo ... -t536.html) kun je lezen dat je alleen maar naar grammaticale correctheid hoeft te kijken als in de vraag/opdracht gesteld wordt dat de examenkandidaat in een of meer volledige zinnen moet antwoorden. Het antwoord dat jij citeert, hoort waarschijnlijk bij opdracht 7. In die opdracht is niet vermeld dat de examenkandidaat in een of meer volledige zinnen moet antwoorden. Je hoeft bij opdracht 7 dus niet te letten op grammaticale fouten. Incongruentie is een grammaticafout. Je hoeft je leerling die twee 'media'-fouten dus niet aan te rekenen. Nul fouten!

RobP

Bericht door RobP » 12-05-2019 18:55

Goed nieuws voor de leerlingen (deze fout komt behoorlijk vaak voor), stom dat ik hier niet aan heb gedacht. Bedankt!

Geldt dit trouwens ook voor de vragen 17 en 31, waar staat dat in één zin moet worden geantwoord, zonder 'volledige'?

M.A.

Bericht door M.A. » 14-05-2019 22:13

Geldt dit trouwens ook voor de vragen 17 en 31, waar staat dat in één zin moet worden geantwoord, zonder 'volledige'?[/quote]

Nee, want in het CV staat dat 17 en 31 op spelling én grammatica moeten worden beoordeeld.

pvandijk

Bericht door pvandijk » 16-05-2019 08:37

RobP schreef:“In tekst 1 wordt juist gezegd dat de media juist kijkt in de hoofden van mensen en zo de kijker daarmee aanzet tot empathie.”

Dit hoeft sowieso niet fout gerekend te worden. Het examen geeft dit voorbeeld zelf - dan neem je het de kandidaat niet meer kwalijk. Een jaar of vijf geleden ging het hier ook al eens over.

Mirjam

Bericht door Mirjam » 16-05-2019 09:09

pvandijk schreef:

Dit hoeft sowieso niet fout gerekend te worden. Het examen geeft dit voorbeeld zelf - dan neem je het de kandidaat niet meer kwalijk. Een jaar of vijf geleden ging het hier ook al eens over.
Kun je me vertellen waar het in het examen van dit jaar staat? Dat scheelt een hoop zoekwerk.

HansD

Bericht door HansD » 16-05-2019 19:06

Mirjam schreef:
pvandijk schreef:

Kun je me vertellen waar het in het examen van dit jaar staat? Dat scheelt een hoop zoekwerk.
Ik heb even gezocht, maar in tekst 1 staat geen congruentiefout (met het woord media).

Plaats reactie