Grammaticale fouten in vragen zonder 'volledige zinnen'-eis

Johanna Brouwer

Bericht door Johanna Brouwer » 14-05-2019 19:32

Wat doe je bij antwoorden die alleen op spelling gecontroleerd moeten worden, met verkeerd woordgebruik? Een leerling schrijft ...wat in je hoofd omleeft… Niet fout rekenen omdat het immers goed gespeld is?
Ik raak in verwarring.

Lotte Weemstra

Bericht door Lotte Weemstra » 14-05-2019 19:45

Johanna Brouwer schreef:Wat doe je bij antwoorden die alleen op spelling gecontroleerd moeten worden, met verkeerd woordgebruik? Een leerling schrijft ...wat in je hoofd omleeft… Niet fout rekenen omdat het immers goed gespeld is?
Ik raak in verwarring.
Ik raak ook in verwarring. Ik heb ook een leerling die 'uitbrenging' heeft opgeschreven.

En hoe zit het met leerlingen die wel een hele zin opschrijven, maar de zin niet beginnen met een hoofdletter? Is dit een spelfout of grammaticale fout? Ik heb leerlingen die een zin zonder hoofdletter beginnen bij vragen waar ik alleen de spelling hoef te beoordelen.

Ben Salemans

Bericht door Ben Salemans » 14-05-2019 19:51

Johanna Brouwer schreef:Wat doe je bij antwoorden die alleen op spelling gecontroleerd moeten worden, met verkeerd woordgebruik? Een leerling schrijft ...wat in je hoofd omleeft… Niet fout rekenen omdat het immers goed gespeld is?
Ik raak in verwarring.
Lastig hoor. Ik zie stijlfouten als contaminaties (zoals "omgaat"+"leeft"= "omleeft"), incongruentie, foute verwijswoorden, verkeerd woordgebruik, foute samentrekking enz. als grammaticale fouten omdat het fouten in de samenstelling of opbouw van zinnen zijn. Die stijlfouten zijn in elk geval geen spelfouten. Mijn conclusie, Johanna: als alleen op spelling moet worden gecontroleerd hoef je stijlfouten niet fout te rekenen.

Ben Salemans

Bericht door Ben Salemans » 14-05-2019 19:59

Lotte Weemstra schreef:En hoe zit het met leerlingen die wel een hele zin opschrijven, maar de zin niet beginnen met een hoofdletter? Is dit een spelfout of grammaticale fout? Ik heb leerlingen die een zin zonder hoofdletter beginnen bij vragen waar ik alleen de spelling hoef te beoordelen.
Een zin hoort met een hoofdletter te beginnen. Als die begint met een kleine letter is dat een spelfout. Veel leerlingen doen dat fout, gewend als ze zijn dat dergelijke fouten op hun mobieltjes automatisch worden verbeterd.

Lotte Weemstra

Bericht door Lotte Weemstra » 14-05-2019 20:01

Dan heb ik het goed gedaan. Ik begon ineens te twijfelen.

Ivar Gierveld

Bericht door Ivar Gierveld » 14-05-2019 20:02

Ik raak in verwarring.
Ik zou het gezocht vinden dit niet fout te rekenen. Het is geen grammaticale fout maar een stijlfout. Het woord moet 'omgaat' oid zijn en is daarmee fout gespeld.

Tinka K.

Bericht door Tinka K. » 14-05-2019 20:10

Ivar Gierveld schreef:
Ik raak in verwarring.
Ik zou het gezocht vinden dit niet fout te rekenen. Het is geen grammaticale fout maar een stijlfout. Het woord moet 'omgaat' oid zijn en is daarmee fout gespeld.
Is het niet zo dat de inhoud hier in het geding komt? Het is volgens mij geen spelfout, misschien wel een neologisme.
In hoeverre is dit woord belangrijk voor het inhoudelijke antwoord?

Ben Salemans

Bericht door Ben Salemans » 14-05-2019 20:26

Ben Salemans schreef:Opvallend bij Vraag 17 is dat het correctievoorschrift zelf een (inge)kort antwoord als "journalistiek waarvoor meer onderzoek gedaan wordt" wel goedkeurt. Verwarrend... Afijn, als een leerling bij Vraag 17 een kort antwoord geeft zoals in het correctievoorschrift, ga ik de grammaticaliteit van dat antwoord dus niet afkeuren.
Ik vind bij nader inzien toch dat als niet expliciet het woord 'volledig(e) zin' in de opdracht staat, het antwoord niet op grammaticaliteit hoeft te worden beoordeeld. Dan hadden de examenmakers maar duidelijker bij opdracht 17 ("Geef antwoord in één zin") en 31 ("Vat in één zin samen") moeten vermelden dat ze een volledige zin als antwoord wilden hebben. Nu kan in het correctiemodel wel staan dat bij opdracht 17 en 31 ook de grammaticaliteit moet worden beoordeeld. Maar daar ben ik het dus niet mee eens, te meer omdat het correctievoorschrift bij opdracht 17 zelf een korte zin geeft die mij geen complete zin lijkt.

In de Bijlage van het officiële stuk "Nederlands - vwo: vakspecifieke informatie centraal examen 2019" van het College voor Toetsen en Examens (zie: https://www.examenblad.nl/vakspecifiek/ ... 9_def3.pdf) lezen we:
Hoe moet correct taalgebruik worden beoordeeld bij een open vraag waarop niet in volledige zinnen hoeft te worden geantwoord?
Bij een antwoord op een open vraag waarbij de kandidaat niet hoeft te antwoorden in een volledige zin, wordt niet de grammaticaliteit van het antwoord beoordeeld, maar wordt er wel gelet op fouten in de
spelling.
Welnu, bij opdrachten 17 en 31 staat nergens expliciet vermeld dat er in volledige zinnen moet worden geantwoord. Dus hoeft de grammaticaliteit van de antwoorden bij 17 en 31 dus niet te worden beoordeeld. Ik beschouw dit als een fout in het correctievoorschrift of als een fout of tekortkoming in het geciteerde CvTE-stuk. Leerlingen mogen daar niet de dupe van worden.

Overigens zou ik het heel prettig vinden als er nu eindelijk eens een duidelijke omschrijving (door de CvTE?) zou komen van wat een volledige zin is. (Er zijn zinnen die bijv. slechts uit één woord bestaan en toch volledig zijn. Hoera!)

Johanna Brouwer

Bericht door Johanna Brouwer » 14-05-2019 21:59

Ivar Gierveld schreef:
Ik raak in verwarring.
Het antwoord was inhoudelijk niet goed, en dat lag niet aan het woord omleeft. Het woord is op zich wel goed gespeld, maar een stijlfout.

Marente

Bericht door Marente » 16-05-2019 15:26

Ben Salemans schreef:Opvallend bij Vraag 17 is dat het correctievoorschrift zelf een (inge)kort antwoord als "journalistiek waarvoor meer onderzoek gedaan wordt" wel goedkeurt. Verwarrend... Afijn, als een leerling bij Vraag 17 een kort antwoord geeft zoals in het correctievoorschrift, ga ik de grammaticaliteit van dat antwoord dus niet afkeuren.
Valt dat niet onder zelfstandig gebruik van bijzinnen (CV, pag. 4)? Dan hoeft het nl sowieso niet fout te worden gerekend.

Plaats reactie