Vraag 6 en 7: konstig of onkonstig beoordelen?

Plaats reactie
Christine Brackmann

Vraag 6 en 7: konstig of onkonstig beoordelen?

Bericht door Christine Brackmann » 11-05-2019 08:45

De poll hoef je niet meer in te vullen (ik kan 'm niet verwijderen). De leerlingen hebben voor zover ik kan overzien de vragen over het algemeen goed gelezen en hun antwoorden netjes op de juiste plek gezet.

M.A.

Bericht door M.A. » 11-05-2019 09:31

Indien je niet op de opties van de poll kunt klikken, blijkt opnieuw inloggen te werken.

M.b.g

Bericht door M.b.g » 11-05-2019 09:58

Misschien even afwachten;). Ik heb geen leerling die dit zo heeft gedaan.

Yke Schotanus

vraag 6 en 7

Bericht door Yke Schotanus » 12-05-2019 20:38

Vooralsnog zeg ik: konstig.
Volgens mij kom je er niet uit als je de inzichten van Safranski tegenover die van de psycho- en enurologen e.d. wil zetten.

Vraag 6: Safranski zegt iets over afstomping, en iets over de ongerichte opwindingsbereidheid die daarop volgt.
Vraag 7: De psycho- en neurologen e.d. zeggen dat emoties de ratio aansturen (dat is niet het tegenovergestelde van hetgeen Safranski zegt) en ze zeggen dat emoties je aanzetten tot empathie/tot handelen wat evt. wel te zien is als een tegenhanger van die afstomping.

Als je bij vraag 6 de antwoorden van 7 al gegeven hebt (wat inderdaad best voorstelbaar is) en je begrijpt aangekomen bij 7 niet dat je diezelfde antwoorden nog eens moet gebruiken of weg moet halen uit 6, dan vind ik dat je echt niet begrijpt waar je mee bezig bent.

Yke Schotanus

vraag 6 en 7

Bericht door Yke Schotanus » 12-05-2019 20:46

Wacht even. Wat is de poll-vraag eigenlijk.
Gaan we vraag 6 en 7 als konstig of onkonstig beoordelen?
Of gaan we de antwoorden op vraag 6 en 7 rigide beoordelen (nl. volgens strikte regels) of konstig (nl. met oog voor wat redelijk is).
Ik stem in beide gevallen voor 'konstig'.
Ik vind het terecht dat dit twee vragen zijn: dat voorkomt verwrongen tegenstellingen.
En natuurlijk vind ik ook dat we 'konstig' moeten beoordelen. Wat dat is, hangt af van het antwoordmodel en de antwoorden van de ll.
Bij zes zou ik alles wat over de psychologen staat negeren en puur kijken naar hetgeen er staat over Safranski's standpunten.
Bij zeven zou ik redelijke alternatieven altijd belonen. Alleen doorrekenen met een fout antwoord bij A, wat bij wiskunde standaard is, en bij Nederlands te weinig gebeurt, zie ik hier nog niet als noodzaak. Zie voorgaand bericht.

Plaats reactie