Vraag 7

Yke Schotanus

Bericht door Yke Schotanus » 14-05-2019 10:03

De leerling geeft aan waar het staat. Als dat met een pijl gebeurd was, was je er niet over begonnen. Als je niet al te veel hoeft te puzzelen zou ik hier dus niet moeilijk over doen.

Yke Schotanus

Bericht door Yke Schotanus » 14-05-2019 10:15

Over de volgende antwoorden twijfel ik :

1 Emoties staan niet op zichzelf.
Dit staat niet in het antwoordmodel. Toch staat wel in de tekst dat 'met dank aan psychologen' in de film duidelijk wordt dat 'emoties niet op zichzelf staan'. Ik pleit ervoor dit antwoord ook goed te rekenen. Kan dat binnen het model, of moet ik het CvTE aanschrijven?

2 Het inlevingsvermogen groeit aanzienlijk als we meer informatie over anderen krijgen.
Zoals ik elders betoogd heb gaat informatie in de context van alinea 13 over emoties. Ik vind dit dus een goed antwoord. Maar mag ik het ook goed rekenen?

Herma

Bericht door Herma » 14-05-2019 14:16

Yke Schotanus schreef:Over de volgende antwoorden twijfel ik :

1 Emoties staan niet op zichzelf.
Dit staat niet in het antwoordmodel. Toch staat wel in de tekst dat 'met dank aan psychologen' in de film duidelijk wordt dat 'emoties niet op zichzelf staan'. Ik pleit ervoor dit antwoord ook goed te rekenen. Kan dat binnen het model, of moet ik het CvTE aanschrijven?

2 Het inlevingsvermogen groeit aanzienlijk als we meer informatie over anderen krijgen.
Zoals ik elders betoogd heb gaat informatie in de context van alinea 13 over emoties. Ik vind dit dus een goed antwoord. Maar mag ik het ook goed rekenen?
Ik denk niet dat je 1. 'Emoties staan niet op zichzelf' mag goedrekenen. De vraag is immers welke inzichten van de moderne psychologie en neurologie verschillen van de inzichten van Safranski. Dit inzicht verschilt met wat de de film Inside Out toont, niet met de inzichten van Safranski.

Wat 2. betreft, zie mijn reactie hierboven.

D.G.

Bericht door D.G. » 14-05-2019 14:23

marabakker schreef:Ik heb twee leerlingen (tot nu toe) die bij opdracht 7 hebben opgeschreven: "het antwoord staat bij vraag 6"

Wat zouden jullie hier doen? Vraag 7 fout rekenen, of in vraag 6 kijken of ze inderdaad het juiste antwoord hebben gegeven.

Toen ik de opgave zelf maakte heb ik ook eerst de verschillen benoemd in de eerste vraag, daarom neig ik naar het tweede.
Uiteraard kijk je dan bij vraag 6 als duidelijk gemaakt is waar dan dan staat, de leerling heeft het immers gezien. Ik kan mij voorstellen dat een leerling het antwoord niet opnieuw formuleert bij 7.

Yke Schotanus

Bericht door Yke Schotanus » 14-05-2019 14:48

Herma heeft gelijk wat betreft het antwoord: emoties staan niet op zichzelf.
We weten niet wat Safranski hiervan vindt. Toch is het ook niet zo dat de opvatting verschilt van die uit de film, want het is een opvatting die in de film wordt uitgedragen. Maar dat is geneuzel in de marge. Het antwoord is hoe dan ook fout. Bedankt, Herma.

Wat emoties en informatie betreft: zie mijn opmerkingen hierboven. Ik vind het informatie-citaat goed, omdat het hier gezien de context evident om informatie aangaande emoties gaat.

Janneke

Bericht door Janneke » 16-05-2019 12:48

Verschillende leerlingen hebben de tweede mogelijkheid gesplitst.

1. Als we meer informatie hebben over emoties hebben van anderen, groeit ons inlevingsvermogen aanzienlijk.
2. Emoties zetten aan tot maatschappelijke betrokkenheid.

Ik vind dit verdedigbaar. Inlevingsvermogen of empathie is niet hetzelfde als maatschappelijke betrokkenheid. Het ene is passief, het andere actief. Mag ik hier 2 punten voor geven?

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 16-05-2019 17:39

Janneke schreef:Verschillende leerlingen hebben de tweede mogelijkheid gesplitst.

1. Als we meer informatie hebben over emoties hebben van anderen, groeit ons inlevingsvermogen aanzienlijk.
2. Emoties zetten aan tot maatschappelijke betrokkenheid.

Ik vind dit verdedigbaar. Inlevingsvermogen of empathie is niet hetzelfde als maatschappelijke betrokkenheid. Het ene is passief, het andere actief. Mag ik hier 2 punten voor geven?
In alinea 13 gaat het ook al over maatschappelijke betrokkenheid én empathie en daarom vind ik deze antwoorden wel echt overlappen. Ik zou hier 1 punt geven.

Tinka K.

Bericht door Tinka K. » 16-05-2019 18:02

Als een leerling opschrijft 'media kunnen mensen aanzetten tot empathie' dan is het fout, toch?

Ik ben even in de ik-twijfel-aan-alles-fase.

Cold Ceessie

Bericht door Cold Ceessie » 16-05-2019 19:26

Beste collega's, vinden jullie dat het woord 'emoties' in het antwoord moet staan? Ik kom namelijk wat antwoorden tegen, waarin het niet is opgenomen.
In het CV staat het woord wel driemaal vermeld, maar in het LT-verslag wordt ervoor gepleit om een antwoord als 'informatie over anderen krijgen verhoogt de empathie' goed te keuren. Hierin ontbreekt dus 'emoties'.

Overigens vond ik het verslag oude stijl veel prettiger werken. Een kwestie zoals hiervoor zou erin zijn aangekaart.

moniquevankruining

Bericht door moniquevankruining » 16-05-2019 20:42

Tinka K. schreef:Als een leerling opschrijft 'media kunnen mensen aanzetten tot empathie' dan is het fout, toch?

Ik ben even in de ik-twijfel-aan-alles-fase.
Ik vind dat wel goed. Uit de vraagstelling blijkt dat het om emoties gaat. Bovendien staat in de tekst: 'Media kunnen laten zien wat er in de hoofden van mensen omgaat en daarmee aanzetten tot empathie.'

Plaats reactie