Vraag 7

Christine Brackmann

Vraag 7

Bericht door Christine Brackmann » 10-05-2019 22:12

Marc van O. had hier: Volgens de moderne psychologie en neurobiologie zetten emoties aan tot maatschappelijke betrokkenheid en empathie; en in de tweede plaats zijn emoties geen rivalen.

Als tweede inzicht had ik hier iets anders: emoties organiseren het rationele denken eerder dan dat ze het ontwrichten.
Naar mijn idee staat dit duidelijker tegenover Safranski's 'haard van onrust / opwindingsbereidheid'.

Herma

Bericht door Herma » 10-05-2019 23:28

Dat ben ik met je eens, Christine. Bovendien zegt Safranski niet dat emoties wel rivalen zijn.

Matthijs603

Bericht door Matthijs603 » 11-05-2019 09:02

Ik had:

Een: Ons inlevingsvermogen groeit aanzienlijk als we meer informatie over anderen krijgen.
Twee: Emoties organiseren het rationele denken eerder dan dat ze het ontwrichten.

Maar ik had ook veel twijfel bij vragen 6 en 7..

Ben Salemans

Bericht door Ben Salemans » 11-05-2019 21:03

Ook ik worstelde met vraag 6 en 7. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om bij vraag 6 twee (halve, licht bewerkte) citaten te geven en bij vraag 7 ook. Ik claim zeker niet dat dit de correcte antwoorden zijn.

Bij vraag 6 meende ik dat ik mijn informatie moest halen uit alinea's die vooral over Safranski gaan en dat zijn alinea's 10 en 11. Ik heb het volgende antwoord gegeven:
6. Twee inzichten van Safranski m.b.t. emoties die verschillen met inzichten vanuit de moderne psychologie en neurobiologie:
a. Doordat de media ons in real time vertellen wat er over de hele wereld gebeurt, leven we in een permanent gelijktijdig heden waarin we geen afstand van de gebeurtenissen kunnen nemen (zie r. 182-188).
b. We worden door zo veel emotionele prikkels geconfronteerd dat we ze niet meer kunnen omzetten in handelingen: we worden gevoelloos, stompen af (zie r. 204-209).
Doorgaans volgen de vragen de tekst op de voet. Ook daarom leek het mij logisch dat het antwoord op vraag 7 moest halen uit de alinea's ná de Safranski-alinea's van vraag 6. Zo belandde ik bij alinea 12 die gaat over de film Inside Out, waarin gebruikt is gemaakt van recente inzichten in de moderne psychologie en neurobiologie (zie r. 220-223). Ik heb bij 7 het volgende antwoord gegeven:
7. Twee inzichten van de moderne psychologie en neurobiologie m.b.t. emoties die verschillen met de inzichten van Safranski:
a. Emoties zijn niet de vijanden van de rede, maar het omgekeerde is het geval: emoties organiseren het rationale denken eerder dan dat ze het ontwrichten (zie r. 224-230).
b. Emoties kunnen aanzetten tot maatschappelijke betrokkenheid en empathie (zie r. 250-254).
(Vergeef het mij dat ik dit verhaal ook bij Vraag 6 plaatste.)

Yke Schotanus

vraag 7

Bericht door Yke Schotanus » 12-05-2019 21:40

Ben Salemans, jouw 6a antwoord gaat volgens mij niet over emoties.

En aan de mensen die tegenstellingen zoeken: er worden geen tegenstellingen gevraagd. Er worden verschillen gevraagd. Daarom is die vraag ook gesplitst denk ik. Zie verder mijn antwoord onder bij de vraag 6 en 7 poll.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 13-05-2019 20:35

Is 'Er is meer tijd nodig om ons in te leven' een voldoende weergave van het antwoord bij het eerste streepje?

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 13-05-2019 20:53

Bij het tweede streepje van vraag 7 staat 'Emoties verhogen het inlevingsvermogen'. Dit komt niet overeen met de tekst. In alinea 14 staat 'ons inlevingsvermogen groeit aanzienlijk als we meer informatie over anderen krijgen'. Veel leerlingen nemen dit op bij vraag 7. Het lijkt mij terecht: inlevingsvermogen gaat over emoties/empathie en het inzicht is dus dat meer informatie (en niet de emoties) het empathisch vermogen vergroten.

Herma

Bericht door Herma » 13-05-2019 23:32

Christine Brackmann schreef:Bij het tweede streepje van vraag 7 staat 'Emoties verhogen het inlevingsvermogen'. Dit komt niet overeen met de tekst. In alinea 14 staat 'ons inlevingsvermogen groeit aanzienlijk als we meer informatie over anderen krijgen'. Veel leerlingen nemen dit op bij vraag 7. Het lijkt mij terecht: inlevingsvermogen gaat over emoties/empathie en het inzicht is dus dat meer informatie (en niet de emoties) het empathisch vermogen vergroten.
Ik kom dit ook tegen en vind het een lastige. In de tekst staat inderdaad dat het inlevingsvermogen groeit als we meer informatie over anderen krijgen, gevolgd door de zin dat we daar tijd voor nodig hebben. Dat laatste zie ik terug bij het eerste streepje van 7, waar het gaat om het verwerken van emoties. Het lijkt erop dat het CvTE hier informatie en emoties gelijkstellen. Dus ja, ik reken dit antwoord goed.

Yke Schotanus

Bericht door Yke Schotanus » 14-05-2019 00:23

Voor mij is het evident dat die informatie over emoties gaat. Alinea 14 bouwt voort op alinea 13 en dat is een uitwerking van de stelling dat het onwenselijk is om de emotionalisering terug te dringen. Het CvTE heeft dus volkomen gelijk als het emoties en informatie hier als één pot nat beschouwt.

marabakker

Bericht door marabakker » 14-05-2019 09:56

Ik heb twee leerlingen (tot nu toe) die bij opdracht 7 hebben opgeschreven: "het antwoord staat bij vraag 6"

Wat zouden jullie hier doen? Vraag 7 fout rekenen, of in vraag 6 kijken of ze inderdaad het juiste antwoord hebben gegeven.

Toen ik de opgave zelf maakte heb ik ook eerst de verschillen benoemd in de eerste vraag, daarom neig ik naar het tweede.

Plaats reactie