Algemene indruk

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 14-05-2019 22:00

Yke Schotanus schreef:Ook ik ben blij te zien dat in het antwoormodel al aardig wat alternatieven zijn meegenomen. Vooral de (m.i. terechte) uitbreiding bij 26 is een aangename verrassing. Men lijkt echt 'konstig' bezig geweest.
Vraag 26 is vraag 33? Ik zie geen uitbreiding bij 26.

C.schelke

Bericht door C.schelke » 15-05-2019 14:49

Wat kijken al die schema's rottig na! Veel van mijn leerlingen hebben de schema's namelijk niet letterlijk overgenomen, maar werken volgens de 'nummering'. Antwoord 1a in een schema kan dan net zo goed antwoord 2a zijn en vice versa. Hierdoor moet ik steeds terug naar het cv om te zien of ik alles goed interpreteer. Tot slot houdt het ook qua formulering niet over; zeker niet als leerlingen het kopje van het schema als startpunt van een aan te vullen zin opvatten. Ik geef ze geen ongelijk - bij andere vakken vul je schema's in met woorden; niet met zinnen.

MartijnKoek

Bericht door MartijnKoek » 17-05-2019 08:29

Yke Schotanus schreef:Ook ik ben blij te zien dat in het antwoormodel al aardig wat alternatieven zijn meegenomen. Vooral de (m.i. terechte) uitbreiding bij 26 is een aangename verrassing. Men lijkt echt 'konstig' bezig geweest.

Wat de door mij geconstateerde incongruentie betreft: voor mij voelt het echt fout. Te meer doordat de originele zin, in tegenstelling tot D.G.'s parafrase, niet in de hoofdzinvolgorde staat. Dat betekent dat je niet alleen moet willen accepteren dat 'wordt' twee keer is weggelaten, maar dat de tweede keer ook 'ook' is weggelaten:
Op die manier wordt niet alleen het hoofd, maar wordt ook het hart en wordt ook de buik van de lezer bediend.
Als je drie keer 'wordt' wilt, is dit logischer:
Op die manier wordt niet alleen het hoofd, maar ook het hart en ook de buik van de lezer bediend.
Veel logischer is:
Op die manier wordt niet allen het hoofd, maar worden ook het hart en de buik van de lezer bediend.
Maar goed, heel belangrijk is het niet. Ik vond 'de lacune' een storender fout. Ik heb die passage drie keer over gelezen en toen geconstateerd dat ik hem niet hoefde te begrijpen om de vragen te kunnen maken.
Ik denk toch niet dat de zin grammaticaal onjuist is. Het betreft hier, zoals Michel al aangaf, een samentrekking. Niet alleen van 'wordt', maar van 'Op deze manier wordt'. Die samentrekking is, naar mijn idee, volgens de regels der samentrekking geschied. Verder is 'ook' niet weggelaten in de laatste zin, maar simpelweg overbodig: er staat immers al 'en'. De door Yke voorgestelde alternatieven zou je stilistisch wel kunnen prefereren boven de zin in de tekst, maar dat maakt die laatste nog niet grammaticaal onjuist, noch minder logisch.

Ik vind het een mooi examen; echt een toets tekstbegrip. Kijkt ook fijn na.

cefas

Bericht door cefas » 24-05-2019 09:46

Vanwege mijn tegenvallende resultaten bij leesvaardigheid vorig jaar, terwijl ik echt heel goede leerlingen had, en aangezien die resultaten meegewogen worden in mijn beoordeling, kijk ik regelmatig naar de mogelijke N-term. Ik denk dat die ongeveer 0,5 gaat worden. Wat denken jullie? Of moet ik eens aan gezelligere dingen gaan denken? :)

D.G.

Bericht door D.G. » 25-05-2019 20:14

cefas schreef:Vanwege mijn tegenvallende resultaten bij leesvaardigheid vorig jaar, terwijl ik echt heel goede leerlingen had, en aangezien die resultaten meegewogen worden in mijn beoordeling, kijk ik regelmatig naar de mogelijke N-term. Ik denk dat die ongeveer 0,5 gaat worden. Wat denken jullie? Of moet ik eens aan gezelligere dingen gaan denken? :)
Waar baseer je dit op?

cefas

Bericht door cefas » 27-05-2019 10:29

Ik vergelijk het gemiddelde van m'n pupillen met de scores die ze in de klas voor leestoetsen en oefenexamens hadden. Maar ja, nogal nattevingerwerk.

moniquevankruining

Bericht door moniquevankruining » 28-05-2019 21:25

Mijn natte vinger gokt op 0.8, maar ik hoop toch iets hoger.
Waarom?
Ein-de-lijk zou ik dan eens een 9 kunnen uitdelen voor een examen Nederlands. Blijkbaar is het mogelijk. Of toch niet, als Cefas een betere gokker is...

Plaats reactie