II vraag 7

Plaats reactie
J.Krijger

II vraag 7

Bericht door J.Krijger » 20-06-2019 12:07

Bij mij heeft geen enkele leerling bij het 1e bolletje Hume genoemd. Bij jullie?

Een leerling schrijft:
In alinea 11 en 12 wordt gesteld dat er sterke aanwijzingen zijn dat apen zich niet empathisch gedragen. We kunnen dus geen morele oordelen halen uit de natuur.

Het voorbeeld van de aap wordt hier inderdaad gebruikt als argument om te illustreren dat we niets uit de natuur kunnen leren. Het is iets anders in het CV, maar volgens mij is dit ook gewoon een juist antwoord. Goed rekenen?

Liselotteschuuring

Re: II vraag 7

Bericht door Liselotteschuuring » 20-06-2019 17:14

Wat is het gehele antwoord van de leerling? Het moet namelijk gaan om twee tegengestelde visies. Met argumenten. Jouw leerling heeft dus als visie bij tekst 1: we kunnen geen morele oordelen halen uit de natuur, want apen gedragen zich niet empathies,
En wat dan bij het tekstfragment?

Overigens vind ik dit argument wel slapjes

J.Krijger

Bericht door J.Krijger » 20-06-2019 18:42

Liselotteschuuring schreef:
20-06-2019 17:14
Wat is het gehele antwoord van de leerling? Het moet namelijk gaan om twee tegengestelde visies. Met argumenten. Jouw leerling heeft dus als visie bij tekst 1: we kunnen geen morele oordelen halen uit de natuur, want apen gedragen zich niet empathies,
En wat dan bij het tekstfragment?

Overigens vind ik dit argument wel slapjes
Het tweede deel van haar antwoord is:

In tekstfragment 1 wordt gesteld dat onderzoekers geen verschillen vonden tussen de hersenen van de mens en de hersenen van een dier (aap). De onderzoekers denken dat emoties van een mens ook kunnen voorkomen bij een dier omdat de hersenen niet veel verschillen. Door deze vergelijking zouden we dus iets kunnen leren van de natuur.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 20-06-2019 20:51

Ik vind dat ze een goed antwoord geeft. Het argument dat ze uit alinea 11 haalt, leidt tot de conclusie aan het begin van alinea 12. Prima dus. Wat deze vraag erg lastig maakt is dat de leerling eerst moet bepalen wat de verschillende visies zijn en vervolgens met welk argument de visie ondersteund wordt. De visie zélf hoeft niet gegeven te worden. Die staat in het cv immers tussen haakjes.

J.Krijger

Bericht door J.Krijger » 20-06-2019 22:44

Christine Brackmann schreef:
20-06-2019 20:51
Ik vind dat ze een goed antwoord geeft. Het argument dat ze uit alinea 11 haalt, leidt tot de conclusie aan het begin van alinea 12. Prima dus. Wat deze vraag erg lastig maakt is dat de leerling eerst moet bepalen wat de verschillende visies zijn en vervolgens met welk argument de visie ondersteund wordt. De visie zélf hoeft niet gegeven te worden. Die staat in het cv immers tussen haakjes.
Bedankt voor de reactie! Ik ga het inderdaad goed rekenen.

Plaats reactie