tijdvak 2 vraag 17

Plaats reactie
Jeanne

tijdvak 2 vraag 17

Bericht door Jeanne » 17-06-2019 19:40

Tweede bolletje cv: het gebruik van digi-taal is barbaars/foutief

Leerling antwoord met: Het gebruik van digi-taal zou ervoor kunnen zorgen dat jongeren straks geen klassiek Nederlands taalgebruik meer gaan gebruiken.

De leerling spreekt geen direct oordeel uit over digi-taal, maar wel een kwalijk gevolg. Volgens de vraagstelling moet de leerling "twee visies geven op het gebruik van digi-taal." Moet een visie per se een oordeel zijn? Het cv antwoord impliceert dat namelijk. Of kan een visie ook een gevolgtrekking zijn?

Herma

Re: tijdvak 2 vraag 17

Bericht door Herma » 17-06-2019 22:39

Jeanne schreef:
17-06-2019 19:40

Leerling antwoord met: Het gebruik van digi-taal zou ervoor kunnen zorgen dat jongeren straks geen klassiek Nederlands taalgebruik meer gaan gebruiken.

De leerling spreekt geen direct oordeel uit over digi-taal, maar wel een kwalijk gevolg. Volgens de vraagstelling moet de leerling "twee visies geven op het gebruik van digi-taal." Moet een visie per se een oordeel zijn? Het cv antwoord impliceert dat namelijk. Of kan een visie ook een gevolgtrekking zijn?
Dat digi-taal foutief is volgens de officieel geldende regels vinden beide partijen. Het verschil zit hem juist in dat de ene partij vindt dat het gebruik van digi-taal schadelijk is (voor de kennis van 'klassiek Nederlands taalgebruik'), zoals je leerling antwoordt en dat de andere partij vindt dat het gebruik van digi-taal goed kan zijn voor het meta-linguïstische taalbewustzijn en de geletterdheid van jongeren positief kan beïnvloeden (r. 117-122). Dat lijkt mij de kern van verschil tussen de twee visies op het gebruik dan digi-taal.
Ik zou het antwoord van je leerling dus goedkeuren.

Herma

Bericht door Herma » 17-06-2019 22:53

Ik vind het cv hier sowieso niet goed aansluiten op de vraag. Die vraagt immers naar het gebruik van digi-taal, niet naar de twee visies op digi-taal.

Debby

Bericht door Debby » 18-06-2019 13:13

Het lijkt me dat er inderdaad meer antwoorden goed te keuren zijn. Want, Herma schrijft '...en dat de andere partij vindt dat het gebruik van digi-taal goed kan zijn voor het meta-linguïstische taalbewustzijn en de geletterdheid van jongeren positief kan beïnvloeden (r. 117-122).' en dat staat niet in het CV, maar wordt wel door twee leerlingen van mij ongeveer omschreven als visie:

- dat jongeren zich meer gaan verdiepen in taal
- dat het goed is voor het metalinguïstisch bewustzijn

Dat kan ik dan toch goedkeuren als voldoende alternatief van bolletje 1/de positieve visie?

Herma

Bericht door Herma » 18-06-2019 21:01

Jeanne schreef:
17-06-2019 19:40

Stelling-standpunt-visie; deze begrippen lijken mij in toenemende mate een uitgebreider antwoord toe te staan dan het cv ons voorschrijft. Daar lijkt het te gaan om de formulering van een stelling over (het gebruik van) digi-taal. Er wordt echter gevraagd naar de twee tegengestelde visies op het gebruik van digi-taal. Bij een visie past volgens mij ook dat het gevolg van het gebruik van digi-taal opgenomen wordt in het antwoord, temeer omdat het daar in deze tekst om gaat.

Plaats reactie