Pagina 1 van 1

N-term

Geplaatst: 28-05-2019 00:56
door Ben Salemans
Ik wil enthousiast, positief, beginnen. Ik vind dit een examen met aantrekkelijke teksten! Dan de vragen/opdrachten. Nu word ik al iets minder enthousiast. Het zijn redelijke vragen, maar enkele vragen zijn te onduidelijk geformuleerd. Bovendien vereisen de vragen erg veel schrijfwerk van leerlingen en daarmee ook erg veel correctiewerk van docenten. Tot slot het correctievoorschrift. Mijn aanvankelijke enthousiasme is nu helemaal verdwenen. Het correctievoorschrift is simpelweg ontoereikend: te veel antwoorden kunnen met het correctievoorschrift niet of nauwelijks worden beoordeeld. Door alle onduidelijkheden in het cv kost het nakijken van de examenwerken enorm veel tijd! Ook verwacht ik dat veel gesprekken tussen eerste en tweede correctoren door dat ontoereikende correctievoorschrift stroef zullen verlopen.

Levende Talen Nederlands heeft de CvTE de gelegenheid geboden om bij een aantal onderdelen van het correctievoorschrift een toelichting te geven. De CvTE-toelichtingen zijn naar mijn smaak vaak onthutsend onduidelijk geformuleerd; ook gaan die CvTE-toelichtingen doorgaans niet in op de kritiek/vragen van Levende Talen op bepaalde formuleringen in het correctievoorschrift. Je krijgt het gevoel dat het CvTE een zwakke examenleerling is die de vragen niet goed leest of niet goed heeft begrepen en dan maar wat begint te kletsen in de hoop dat de lezer/beoordelaar er iets zinnigs uit weet te halen. De leesvaardigheid en schriftelijke taalvaardigheid van de CvTE zijn in elk geval bedenkelijk, uitgaande van de kwaliteit en helderheid van de reacties van de CvTE op de LT-vragen en -opmerkingen. Of is hier sprake van arrogantie van de (CvTE-)macht?

Wat mij betreft moet volgend jaar een voorlopige versie van het correctievoorschrift, net als nu bij het vwo, door een aantal docenten kritisch worden bekeken voordat het als definitief correctievoorschrift wordt vrijgegeven.

Tja, wie zich strikt aan dat rammelend correctievoorschrift houdt - en dat doen wij docenten Nederlands toch, naar ik mag hopen - moet toch wel heel vaak het gevoel hebben gehad correcte antwoorden van leerlingen ten onrechte fout te moeten rekenen. Door het rammelend correctievoorschrift lopen veel examenkandidaten gewoon punten mis. Verder moesten de kandidaten/leerlingen, zoals gezegd, erg veel schrijven. Hierdoor maken zij meer kans op het maken van spel- of taalfouten. Dat resulteert doorgaans in -4 punten aftrek bij onderdeel 41, waardoor leerlingen nog meer punten moeten inleveren.

Zucht... Bij al deze ellende past op dit moment eigenlijk maar één maatregel: een hoge N-term, in elk geval boven de 1,0. Zijn jullie het daarmee eens?