Vraag 11

Jos Scheurink

Bericht door Jos Scheurink » 18-05-2019 15:10

metteke schreef:
Jos Scheurink schreef:Wat te doen met leerlingen die een correct citaat geven, maar daar vervolgens een uitleg bij geven die niet klopt:
"Mijn goede voornemen om minder te facebooken gaat morgen opnieuw van start." Hij zegt dus dat hij het minder gaat gebruiken, maar wel blijft gebruiken.
En wat moet ik met die "hij"?
Ik deed er niets mee, omdat je kunt redeneren dat het hier om een verwijsfout gaat en dat is een grammaticale fout en daar hoef je bij deze vraag niet op te letten.
En wat denk je over mijn eerste vraag, de verkeerde uitleg bij het goede citaat?

metteke

Bericht door metteke » 18-05-2019 15:26

Jos Scheurink schreef:
metteke schreef:
Jos Scheurink schreef:Wat te doen met leerlingen die een correct citaat geven, maar daar vervolgens een uitleg bij geven die niet klopt:
"Mijn goede voornemen om minder te facebooken gaat morgen opnieuw van start." Hij zegt dus dat hij het minder gaat gebruiken, maar wel blijft gebruiken.
Ik deed er niets mee, omdat je kunt redeneren dat het hier om een verwijsfout gaat en dat is een grammaticale fout en daar hoef je bij deze vraag niet op te letten.
En wat denk je over mijn eerste vraag, de verkeerde uitleg bij het goede citaat?
De uitleg maakt het gegeven citaat niet fout, toch? Dus punt toekennen!

Arjan Domhof

Re: Vraag 11

Bericht door Arjan Domhof » 19-05-2019 11:02

lukas schreef: 1) Wat te doen met leerlingen die alleen antwoorden met een correct citaat uit tekstfragment 1? Die leerlingen begrijpen ook dat de auteur van tekstfragment 1 / Pauline Bijster laat doorschemeren dat de zelf opgelegde beperking moeilijk te handhaven zal zijn, maar schrijven dat niet op.
Dat vind ik 1 punt waard. De vraag is immers gericht op het noemen van de auteur. Het citaat is slechts ter ondersteuning van dat antwoord.

Matthijs603

Bericht door Matthijs603 » 19-05-2019 11:11

Ik heb zelf de afweging niet hoeven maken, maar vind het erg flauw om in zo'n geval niet gewoon 2 punten te geven, omdat het overduidelijk is dat een citaat uit het tekstfragment hoort bij de auteur van het tekstfragment.

Arjan Domhof

Bericht door Arjan Domhof » 19-05-2019 12:41

Matthijs603 schreef:Ik heb zelf de afweging niet hoeven maken, maar vind het erg flauw om in zo'n geval niet gewoon 2 punten te geven, omdat het overduidelijk is dat een citaat uit het tekstfragment hoort bij de auteur van het tekstfragment.
Bij deze vraag kun je twee punten verdienen: één voor het noemen van de auteur en één voor het juiste citaat. Die scheiding is heel duidelijk aangegeven in de vraagstelling, als ook in het cv.

Momo

Bericht door Momo » 19-05-2019 13:22

Leerlingen die de naam van de auteur / Pauline Bijster niet noemen hebben de vraag niet goed gelezen. Ook dat is leesvaardigheid toch?
Hetzelfde geldt voor leerlingen die parafraseren. In de vraagstelling staat duidelijk dat het antwoord ondersteund moet worden met een citaat.

Andrea Gerrits

Bericht door Andrea Gerrits » 19-05-2019 14:25

Matthijs603 schreef:Ik heb zelf de afweging niet hoeven maken, maar vind het erg flauw om in zo'n geval niet gewoon 2 punten te geven, omdat het overduidelijk is dat een citaat uit het tekstfragment hoort bij de auteur van het tekstfragment.
Helemaal mee eens!

Margreeth

Bericht door Margreeth » 19-05-2019 21:38

De uitleg hoef je alleen maar te bekijken voor de spelling, niet voor de inhoud. In vraag 11 wordt er naar een auteur en een citaat gevraagd.

MwDuin

Bericht door MwDuin » 20-05-2019 12:23

Lizzy schreef:Rekenen jullie het fout wanneer een leerling het heeft het over hij, terwijl het gaat over Pauline Bijster?
Nee, daar hoef je niets mee te doen. Dit kwam in eerdere examens ook voor.

Vd Veen

Bericht door Vd Veen » 20-05-2019 18:10

Andrea Gerrits schreef:
Helemaal mee eens!
Ik geef geen punten, omdat je volgens mij geen punten mag geven voor een antwoord dat niet gegeven is.

Plaats reactie