Vraag 11

lukas

Vraag 11

Bericht door lukas » 17-05-2019 19:31

Beste collega's,

Twee dingen over vraag 11.

1) Wat te doen met leerlingen die alleen antwoorden met een correct citaat uit tekstfragment 1? Die leerlingen begrijpen ook dat de auteur van tekstfragment 1 / Pauline Bijster laat doorschemeren dat de zelf opgelegde beperking moeilijk te handhaven zal zijn, maar schrijven dat niet op.

2) Is er niet ook iets te zeggen voor het volgende citaat uit tekstfragment 1: "Vanaf nu gaat ons voornemen wel lukken."

moniquevankruining

Re: Vraag 11

Bericht door moniquevankruining » 17-05-2019 21:33

lukas schreef:Beste collega's,

1) Wat te doen met leerlingen die alleen antwoorden met een correct citaat uit tekstfragment 1? Die leerlingen begrijpen ook dat de auteur van tekstfragment 1 / Pauline Bijster laat doorschemeren dat de zelf opgelegde beperking moeilijk te handhaven zal zijn, maar schrijven dat niet op.

2) Is er niet ook iets te zeggen voor het volgende citaat uit tekstfragment 1: "Vanaf nu gaat ons voornemen wel lukken."
1) Helaas krijgen die lln volgens het cv maar 1 punt.
2) Nee. Deze zin gaat niet over de beperkingen die de auteur zichzelf oplegt en daar wordt nu juist om gevraagd.

Aniek

Bericht door Aniek » 17-05-2019 21:33

In het geval van 1) zou ik het punt toe willen kennen. De vraag welke auteur het laat doorschemeren is er immers mee beantwoord.

Ook voor de zin bij 2) vind ik wat te zeggen. Een leerling legt het mooi uit: Dat het nu wel gaat lukken wijst erop dat we het allemaal eerder al geprobeerd hebben en het toen mislukte. Volgens mij staat die zin, zeker met deze uitleg, gelijk aan het citaat over het 'opnieuw' van start gaan van het voornemen.

Toevoeging: nu ik het gelijk geplaatste bericht van monique hierboven lees, vrees ik dat zij gelijk heeft met betrekking tot punt 2.

Lotte

Re: Vraag 11

Bericht door Lotte » 18-05-2019 11:30

lukas schreef:Beste collega's,

1. Dit vind ik ook 2 punten waard
2. Dat zou ik fout rekenen, om eerdergenoemde redenen

metteke

Bericht door metteke » 18-05-2019 12:06

En als een leerling het goede citaat niet letterlijk overneemt, maar parafraseert? Bijvoorbeeld:
"De auteur van tekstfragment 1 laat al doorschemeren dat die zelf opgelegde beperking moeilijk te handhaven is, omdat ze zegt dat haar goede voornemen morgen opnieuw van start gaat. Hiermee benadrukt ze dus dat ze het al meerdere keren heeft geprobeerd en dus mislukt is."

Lotte

Bericht door Lotte » 18-05-2019 12:09

metteke schreef:En als een leerling het goede citaat niet letterlijk overneemt, maar parafraseert? Bijvoorbeeld:
"De auteur van tekstfragment 1 laat al doorschemeren dat die zelf opgelegde beperking moeilijk te handhaven is, omdat ze zegt dat haar goede voornemen morgen opnieuw van start gaat. Hiermee benadrukt ze dus dat ze het al meerdere keren heeft geprobeerd en dus mislukt is."
Dat vind ik fout, omdat er in de vraag staat ‘citeer een zin’. Ik heb een leerling die de laatste twee zinnen citeert, dat heb ik dus ook fout gerekend (helaas).

metteke

Bericht door metteke » 18-05-2019 12:13

Lotte schreef:Dat vind ik fout, omdat er in de vraag staat ‘citeer een zin’. Ik heb een leerling die de laatste twee zinnen citeert, dat heb ik dus ook fout gerekend (helaas).
Frustrerend, want de tekst is begrepen en daar gaat het toch om?

Lotte

Bericht door Lotte » 18-05-2019 12:14

metteke schreef:
Lotte schreef:Dat vind ik fout, omdat er in de vraag staat ‘citeer een zin’. Ik heb een leerling die de laatste twee zinnen citeert, dat heb ik dus ook fout gerekend (helaas).
Frustrerend, want de tekst is begrepen en daar gaat het toch om?
Tja, bij leesvaardigheid wel, maar of dat wordt getoetst dit examen is een tweede...
Ik ben het met je eens, heel frustrerend.

Jos Scheurink

Bericht door Jos Scheurink » 18-05-2019 14:55

Wat te doen met leerlingen die een correct citaat geven, maar daar vervolgens een uitleg bij geven die niet klopt:
"Mijn goede voornemen om minder te facebooken gaat morgen opnieuw van start." Hij zegt dus dat hij het minder gaat gebruiken, maar wel blijft gebruiken.
En wat moet ik met die "hij"?

metteke

Bericht door metteke » 18-05-2019 15:04

Jos Scheurink schreef:Wat te doen met leerlingen die een correct citaat geven, maar daar vervolgens een uitleg bij geven die niet klopt:
"Mijn goede voornemen om minder te facebooken gaat morgen opnieuw van start." Hij zegt dus dat hij het minder gaat gebruiken, maar wel blijft gebruiken.
En wat moet ik met die "hij"?
Ik deed er niets mee, omdat je kunt redeneren dat het hier om een verwijsfout gaat en dat is een grammaticale fout en daar hoef je bij deze vraag niet op te letten.

Plaats reactie