Spelling

Margreeth

Re: Spelling

Bericht door Margreeth » 17-05-2019 20:07

AnnetteNED schreef:
metteke schreef:Bij het topic over vraag 1 stelt AnnetteNED een vraag over spelling. Gebaseerd op vakspecifieke regel 1 heb ik spelfouten in vraag 1, 2 en 3 aangestreept, maar nu zie ik in het CV bij vraag 11 de expliciete opmerking staan dat er bij deze vraag op spelling gelet moet worden. Impliceert die opmerking dat het bij vragen waarbij niets vermeld staat, niet hoeft???????
Ook bij vraag 25 staat niet op het correctiemodel dat we op spelling moeten letten.
Ik heb een bericht naar het CvTE gestuurd met de vraag om duidelijkheid bij vraag 1,11 en 25 wat de spelling betreft.

J van Wijk

Bericht door J van Wijk » 21-05-2019 19:25

Moet ik een spelfout rekenen indien leerlingen social media opschrijven in plaats van sociale media? Ik neig naar niet fout rekenen, omdat social media nu eenmaal een meer gebruikte term is dan de Nederlandse variant. Ik wil het voor de zekerheid toch even hier neerleggen..

Margreeth

Bericht door Margreeth » 21-05-2019 19:33

J van Wijk schreef:Moet ik een spelfout rekenen indien leerlingen social media opschrijven in plaats van sociale media? Ik neig naar niet fout rekenen, omdat social media nu eenmaal een meer gebruikte term is dan de Nederlandse variant. Ik wil het voor de zekerheid toch even hier neerleggen..
Wat is beter: social media, op z'n Engels, of sociale media, op z'n Nederlands?

Het is allebei goed. Zowel social media ('soosjul miedia') als sociale media is heel gebruikelijk.

Onze Taal heeft wel een voorkeur voor de Nederlandse omschrijving sociale media. Het Nederlandse sociaal heeft net als het Engelse social in de eenentwintigste eeuw een bredere betekenis gekregen; er is dus geen betekenisverschil. Verder vinden sommige mensen social media overkomen als een vakterm, waardoor sociale media wat neutraler lijkt.

Een voordeel van sociale media is dat het beter aansluit bij andere omschrijvingen met media, bijvoorbeeld gedrukte media, traditionele media en nieuwsmedia.

Overigens is sociale media in het Nederlands een meervoudig begrip:

De sociale media spelen een steeds grotere rol in ons bestaan.
Sociale media spelen een steeds grotere rol in ons bestaan.
Het meervoud heeft ook bij het Engelse social media de voorkeur, al is het enkelvoud wanneer het lidwoord ontbreekt niet fout te noemen:

De social media spelen een steeds grotere rol in ons bestaan.
Social media spelen een steeds grotere rol in ons bestaan.
Social media speelt een steeds grotere rol in ons bestaan. (= het fenomeen social media)
Bron: https://onzetaal.nl/taaladvies/social-m ... iale-media.
Kort antwoord: het mag dus allebei.

AnnetteNED

Bericht door AnnetteNED » 21-05-2019 22:49

Veel leerlingen schrijven 'thuis blijven' i.p.v. 'thuisblijven'. Fout, toch?

MwDuin

Bericht door MwDuin » 22-05-2019 11:46

AnnetteNED schreef:Veel leerlingen schrijven 'thuis blijven' i.p.v. 'thuisblijven'. Fout, toch?
Klopt.

Zowel DNA (Groene Boekje) als dna (tekst 3 regel 106: spelfout) is goed.

Vd Veen

Bericht door Vd Veen » 22-05-2019 15:11

Als een leerling een woord verkeerd afbreekt, rekenen jullie dat dan als spelfout?

Ik heb ook een leerling die correct afbreekt, maar het streepje niet zet
(hart- en vaat
ziekten)

AnnetteNED

Bericht door AnnetteNED » 22-05-2019 15:28

Vd Veen schreef:Als een leerling een woord verkeerd afbreekt, rekenen jullie dat dan als spelfout?

(hart- en vaat
ziekten)
Beide fouten zijn volgens mij spelfouten.

Margreeth

Bericht door Margreeth » 22-05-2019 17:44

AnnetteNED schreef:
Vd Veen schreef:Als een leerling een woord verkeerd afbreekt, rekenen jullie dat dan als spelfout?

(hart- en vaat
ziekten)
Beide fouten zijn volgens mij spelfouten.
Afbrekingen zijn spelfouten. Voor het afbreken van woorden zijn immers spellingregels gemaakt : https://onzetaal.nl/taaladvies/afbreekregels/

Vd Veen

Bericht door Vd Veen » 22-05-2019 21:49

Vraag 37
Leerlingen moeten hier in volledige zinnen antwoorden.

Antwoord leerling
Zonder de wetenschap geen vooruitgang, ontdekkingen en geen nieuwe perspectieven.
Dit is geen correcte zin en zou dus als spelfout gerekend moeten worden?

Deze 'zin' is net geen citaat en daarom heb ik er moeite mee om hier een spelfout bij te zetten.
Tekst 4 regel 51 t/m 53
'Zonder nieuwsgierigheid geen vooruitgang, geen ontdekkingen, geen nieuwe perspectieven.'

Wat vinden jullie hiervan?

Margreeth

Bericht door Margreeth » 22-05-2019 21:57

Vd Veen schreef:Vraag 37
Leerlingen moeten hier in volledige zinnen antwoorden.

Antwoord leerling
Zonder de wetenschap geen vooruitgang, ontdekkingen en geen nieuwe perspectieven.
Dit is geen correcte zin en zou dus als spelfout gerekend moeten worden?

Deze 'zin' is net geen citaat en daarom heb ik er moeite mee om hier een spelfout bij te zetten.
Tekst 4 regel 51 t/m 53
'Zonder nieuwsgierigheid geen vooruitgang, geen ontdekkingen, geen nieuwe perspectieven.'

Wat vinden jullie hiervan?
Is het geen zelfstandig gebruik van een bijzin? In vakspecifieke regel 1 staat dat je deze goed mag rekenen. De zin van jouw leerling lijkt inderdaad heel erg op de zin uit de tekst. Ik zou geen taalfout rekenen.

Plaats reactie