vraag 37

Mireille

Bericht door Mireille » 23-05-2019 16:01

metteke schreef:
tommyhopstaken schreef:
Olandesina schreef:Met wetenschap kunnen we toekomstige problemen oplossen?
Heel veel leerlingen hebben bij mij iets van deze strekking (wetenschap is het potentieel waarmee we problemen kunnen oplossen). Ik reken dit goed. Problemen oplossen is vooruitgang / nieuwe mogelijkheden / perspectieven.

Zijn jullie het daar mee eens?
Eens! Dit antwoord zie ik ook heel veel. Maar wat dan te vinden van 'Zonder wetenschap zijn er geen antwoorden op vraagstukken'? Dat is echt te mager, of niet? :roll:
Fout. Het gaat niet om nieuwe mogelijkheden, maar om nieuwe problemen.

Mireille

Bericht door Mireille » 23-05-2019 16:03

Mireille schreef:
metteke schreef:
tommyhopstaken schreef: Heel veel leerlingen hebben bij mij iets van deze strekking (wetenschap is het potentieel waarmee we problemen kunnen oplossen). Ik reken dit goed. Problemen oplossen is vooruitgang / nieuwe mogelijkheden / perspectieven.

Eens! Dit antwoord zie ik ook heel veel. Maar wat dan te vinden van 'Zonder wetenschap zijn er geen antwoorden op vraagstukken'? Dat is echt te mager, of niet? :roll:
Vind mezelf toch te streng. Maar ergens moet wel 'nieuw' in het antwoord staan.

Mireille

Bericht door Mireille » 23-05-2019 16:11

Mireille schreef:
metteke schreef:
tommyhopstaken schreef: Heel veel leerlingen hebben bij mij iets van deze strekking (wetenschap is het potentieel waarmee we problemen kunnen oplossen). Ik reken dit goed. Problemen oplossen is vooruitgang / nieuwe mogelijkheden / perspectieven.

Vind mezelf toch te streng. Maar ergens moet wel 'nieuw' in het antwoord staan.

Jos Scheurink

Bericht door Jos Scheurink » 24-05-2019 14:41

Herma schreef:
moniekvis schreef:
Herma schreef: Inderdaad lastig! Iemand een goed argument voor of tegen het antwoord dat Metteke aandraagt?

Ontbreekt bij dit laatste voorbeeld (met de omkering) niet het 'toekomstige'? Is alleen 'problemen oplossen' voldoende of moet er iets van 'het potentieel' of 'toekomstige' in het antwoord staan?
Terzijde: het laatste voorbeeld (van Metteke) ging niet over problemen oplossen, maar over het beantwoorden van vraagstukken.
Het argument dat je geeft, vind ik wel overtuigend: er moet expliciet iets over de toekomst of vooruitgang gemeld worden.
Zit in het oplossen van problemen niet impliciet iets 'toekomstigs'. Het is nu een probleem. De wetenschap kan het oplossen. Vanwege die redenering zou ik "De wetenschap zorgt voor het oplossen van problemen." goed willen rekenen. Bovendien is het oplossen van problemen vooruitgang, een van de alternatieven van het CV"

Jos Scheurink

Bericht door Jos Scheurink » 24-05-2019 14:55

"Wetenschap is de sleutel tot een goede toekomst." Te ver van het juiste antwoord?

Na nog eens goed alinea 4 gelezen te hebben kom ik tot het volgende:
Waarom niet bezuinigen op wetenschap?
Wetenschappers zijn de nieuwsgierigen die achter de horizon kijken, naar de toekomst, waar we ons op moeten voorbereiden.
Dus lijken mij antwoorden als hierboven en als "wetenschappers zijn belangrijk voor de toekomst" eigenlijk gewoon goed.

Herma

Bericht door Herma » 24-05-2019 15:08

Mee eens. Ik was net bezig met een reactie van dezelfde strekking, toen ik zag dat je je vraag zelf al daarmee had aangevuld.

Olandesina

Bericht door Olandesina » 24-05-2019 18:37

Jos Scheurink schreef:"Wetenschap is de sleutel tot een goede toekomst." Te ver van het juiste antwoord?

Na nog eens goed alinea 4 gelezen te hebben kom ik tot het volgende:
Waarom niet bezuinigen op wetenschap?
Wetenschappers zijn de nieuwsgierigen die achter de horizon kijken, naar de toekomst, waar we ons op moeten voorbereiden.
Dus lijken mij antwoorden als hierboven en als "wetenschappers zijn belangrijk voor de toekomst" eigenlijk gewoon goed.
Wetenschappers zijn de nieuwsgierigen die achter de horizon kijken, naar de toekomst. Zou je dit dan goed rekenen?

Frans Bruggemann

Bericht door Frans Bruggemann » 26-05-2019 11:44

Is er niemand die zich verwonderd heeft over de opdracht van vraag 37?

Geef antwoord in een of meer volledige zinnen en gebruik voor je antwoord niet meer dan 10 woorden.

metteke

Bericht door metteke » 26-05-2019 14:23

Frans Bruggemann schreef:Is er niemand die zich verwonderd heeft over de opdracht van vraag 37?

Geef antwoord in een of meer volledige zinnen en gebruik voor je antwoord niet meer dan 10 woorden.
:lol:

nmem

Bericht door nmem » 28-05-2019 10:17

En wat doen jullie met leerlingen die regel 51-53 citeren? Daarin staat het woord wetenschap niet, maar dat staat wel in de vraag. Is het te algemeen?

Plaats reactie