vraag 37

Gert Rijlaarsdam
Berichten: 30
Lid geworden op: 08-05-2017 17:25

vraag 37

Bericht door Gert Rijlaarsdam » 17-05-2019 10:04

In alinea 4 wijzen alle voorbeelden die worden genoemd naar 'nieuw'. Naar 'toekomst', naar wat we nu nog niet weten maar zullen moeten gaan weten. Alle antwoordvarianten die zoiets verwoorden, zou ik goed rekenen.

HannekeL
Berichten: 48
Lid geworden op: 14-05-2017 18:17

Bericht door HannekeL » 17-05-2019 11:12

Mee eens. Ik reken ook antwoorden goed zoals: 'wetenschap helpt mensen zich voor te bereiden op de toekomst'.

Olandesina
Berichten: 51
Lid geworden op: 11-05-2019 08:55

Bericht door Olandesina » 17-05-2019 14:26

Met wetenschap kunnen we toekomstige problemen oplossen?

Lotte
Berichten: 27
Lid geworden op: 12-05-2017 22:47

37

Bericht door Lotte » 18-05-2019 08:54

Ik heb leerlingen die antwoorden ‘ het is kortzichtig’. Toen ik beter ging kijken, vond ik dat eigenlijk een beter antwoord dan het antwoordmodel. Zeker als het antwoord op vraag 38 ‘A argument’ is.

Het schema zou dan zijn:
stpt: je moet niet bezuinigen
arg 1: het is kortzichtig
sub1: wetenschap zorgt voor nieuwe mogelijkheden/perspectieven
arg 2: NL wetenschappers doen het goed in de wereld

Wat vinden jullie?

Gert Rijlaarsdam
Berichten: 30
Lid geworden op: 08-05-2017 17:25

Re: 37

Bericht door Gert Rijlaarsdam » 18-05-2019 10:45

Lotte schreef:Ik heb leerlingen die antwoorden ‘ het is kortzichtig’. Toen ik beter ging kijken, vond ik dat eigenlijk een beter antwoord dan het antwoordmodel. Zeker als het antwoord op vraag 38 ‘A argument’ is.

Het schema zou dan zijn:
stpt: je moet niet bezuinigen
arg 1: het is kortzichtig
sub1: wetenschap zorgt voor nieuwe mogelijkheden/perspectieven
arg 2: NL wetenschappers doen het goed in de wereld

Wat vinden jullie?
In de tekst wordt de argumentatie toch anders gepresenteerd:
eerst is er het argument in r 47 en verder, nadat het antwoord op de vraag ('Nee') het standpunt is: alle zinnen die volgen zijn variaities op het argument dat we moeten weten waarop we ons moeten voorbereiden, de toekomst,nieuwe problemen, nieuwe grote vragen etc. Als we snijden in het potentieel dat ons die kennis kan leveren, is dat kortzichtig.

Als een leerling alleen kortzichtig opvoert als argument, is dat argumentatief onvolledig, zoals je ook in je schema weergeeft: kortzichtig betekent niets als het subargument niet meegeleverd wordt.

tommyhopstaken
Berichten: 14
Lid geworden op: 21-05-2018 07:56

Bericht door tommyhopstaken » 18-05-2019 11:52

Olandesina schreef:Met wetenschap kunnen we toekomstige problemen oplossen?
Heel veel leerlingen hebben bij mij iets van deze strekking (wetenschap is het potentieel waarmee we problemen kunnen oplossen). Ik reken dit goed. Problemen oplossen is vooruitgang / nieuwe mogelijkheden / perspectieven.

Zijn jullie het daar mee eens?

Herma
Berichten: 334
Lid geworden op: 11-04-2016 23:00

Bericht door Herma » 19-05-2019 14:02

tommyhopstaken schreef:
Olandesina schreef:Met wetenschap kunnen we toekomstige problemen oplossen?
Heel veel leerlingen hebben bij mij iets van deze strekking (wetenschap is het potentieel waarmee we problemen kunnen oplossen). Ik reken dit goed. Problemen oplossen is vooruitgang / nieuwe mogelijkheden / perspectieven.

Zijn jullie het daar mee eens?
Eens, want goed argument waarom deze antwoorden ook goed gerekend moeten worden.

metteke
Berichten: 218
Lid geworden op: 14-05-2016 12:59

Bericht door metteke » 19-05-2019 14:24

tommyhopstaken schreef:
Olandesina schreef:Met wetenschap kunnen we toekomstige problemen oplossen?
Heel veel leerlingen hebben bij mij iets van deze strekking (wetenschap is het potentieel waarmee we problemen kunnen oplossen). Ik reken dit goed. Problemen oplossen is vooruitgang / nieuwe mogelijkheden / perspectieven.

Zijn jullie het daar mee eens?
Eens! Dit antwoord zie ik ook heel veel. Maar wat dan te vinden van 'Zonder wetenschap zijn er geen antwoorden op vraagstukken'? Dat is echt te mager, of niet? :roll:

Herma
Berichten: 334
Lid geworden op: 11-04-2016 23:00

Bericht door Herma » 19-05-2019 14:51

metteke schreef:
tommyhopstaken schreef:
Olandesina schreef:Met wetenschap kunnen we toekomstige problemen oplossen?
Heel veel leerlingen hebben bij mij iets van deze strekking (wetenschap is het potentieel waarmee we problemen kunnen oplossen). Ik reken dit goed. Problemen oplossen is vooruitgang / nieuwe mogelijkheden / perspectieven.

Zijn jullie het daar mee eens?
Eens! Dit antwoord zie ik ook heel veel. Maar wat dan te vinden van 'Zonder wetenschap zijn er geen antwoorden op vraagstukken'? Dat is echt te mager, of niet? :roll:
Inderdaad lastig! Iemand een goed argument voor of tegen het antwoord dat Metteke aandraagt?

metteke
Berichten: 218
Lid geworden op: 14-05-2016 12:59

Bericht door metteke » 19-05-2019 14:54

Ik zelf! :lol: Van Dale geeft als synoniem van 'vraagstuk' het woord 'probleem', dus dan is dit antwoord gewoon goed.

Plaats reactie