vraag 10

MwDuin

Bericht door MwDuin » 19-05-2019 20:14

Mireille schreef:
Andrea Gerrits schreef:
AnnetteNED schreef:Bij 2:

- een verslavend stofje i.p.v. oxytocine?
- een stofje dat een belangrijke rol speelt bij het verbinden van sociale contacten met gevoelens van plezier i.p.v. oxytocine?

Moet 'het gebruiken van sociale media' per se genoemd worden of is het voldoende als ze zeggen:
- want onze hersenen maken oxytocine aan
Ik heb ook een leerling die alleen het aanmaken van oxytocine noemt. Wie kan beredeneren waarom ik dit goed of fout zou kunnen rekenen?

Heeft de leerling de redereing begrepen? Ik denk van wel...
Onze hersenen maken in heel veel situaties oxytocine aan. Fomo wordt veroorzaakt door het feit dat de hersenen oxytocine aanmaken naar aanleiding van het gebruiken van sociale media. Dit onderdeel is dus essentieel.

MwDuin

Bericht door MwDuin » 19-05-2019 20:16

Anneke91 schreef:Ik heb een leerling die de woorden die er al stonden heeft overgenomen, maar dit heeft hij iets aangepast. Bijvoorbeeld:

(Paul Zak beweert dat) fomo zelfs kenmerken van een verslaving heeft.
(Want) hij ontdekte dat onze hersenen oxytocine aanmaken wanneer we sociale media gebruiken. (En dat doet verlangen naar meer.)

Wat zouden jullie hiermee doen?
Hoi Anneke,
Er staat niet in het cv dat citeren niet toegestaan is, dus je mag dit soort antwoorden zonder meer goed rekenen. (en al had het er wel gestaan: als er ook maar een kleinigheidje is aangepast, is het al geen citeren meer)

Gerda

Punt 2:

Bericht door Gerda » 19-05-2019 20:51

Sommige leerlingen hebben punt 1 fout, maar geven dan bij 2: "want na 10 minuten op sociale media zit er net zo veel oxytocine in onze hersenen als bij een verliefdheid." kan ik daar een punt voor geven?
NB Leerlingen die ipv sociale media Facebook en/of Twitter noemen heb is sowieso fout gerekend.

Debby

Re: vraag 10

Bericht door Debby » 20-05-2019 09:58

Olandesina schreef:
Mireille schreef:
metteke schreef: Alleen het punt voor punt 4, niet voor punt 5.
Doe ik ook.
Bij mij heeft een leerling punt 4 goed (we kunnen niet zonder sociale media) en zegt dan bij 5: Je moet je leren beheersen wanneer er impulsen op je afkomen. Dat is fout toch?
In deze draad was hier al eerder iets over opgemerkt, maar ik ben blij dat je het nogmaals aanzwengelt. Eigenlijk mogen we hier alleen maar het CV volgen (5 je moet er op een verstandige/gezonde manier mee leren omgaan), omdat het digitale dieet en de uitleg daarvan achter de dubbele punt verder gaan in de redenering (er staat immers 'Daarom ...' in de tekst) en naar dat staartje van de redenering wordt niet gevraagd bij vraag 10. Oftewel: hier moet je ook '... je moet je impulsen leren beheersen' fout rekenen.

Ik heb wel de neiging om antwoorden goed te rekenen die helemaal uitleggen wat een verstandige manier dan is, maar die uitleg reikt verder dan alleen het beheersen van impulsen.

Het blijft lastig. Mevrouw Turkle zou het zelf waarschijnlijk prima vinden, maar die zit niet in de CvTE ...

HannekeL

Bericht door HannekeL » 20-05-2019 11:13

Digitaal dieet + leren beheersen: vind ik correct. Turkle geeft aan dat het een andere manier van zeggen is, een omschrijving van haar conclusie: je moet er op een gezonde manier mee leren omgaan → Turkle: ‘daarom heb ik het liever over’ = met andere woorden. Digitaal dieet is dus een andere omschrijving van er verstandig mee leren omgaan, en staat ook gelijk aan je leren beheersen.

Debby

Bericht door Debby » 20-05-2019 11:25

Bedankt voor je reactie, Hanneke. Als dit een 3.3 zou zijn, dan vind ik het prima om beide alternatieven goed te keuren. En dan inderdaad beide, aangezien beide antwoorden achter 'Daarom ...' staan.

Hopelijk willen andere collega's zich ook nog uitspreken, want een landelijke consensus bereiken zou fijn zijn voordat we de eerste correctie gaan opsturen.

Matthijs603

Bericht door Matthijs603 » 20-05-2019 11:42

Ik ben het met Hanneke eens. Ik twijfel(de) wel over 'digitaal dieet', omdat dit beeldspraak is, maar bij bolletje 4 ('is als eten') mag dat wel/ook..

kabo265

Re: Vraag 10, nummer 3. Sherry Turkle vindt...

Bericht door kabo265 » 20-05-2019 12:31

Astrid2108 schreef:...het geen verslaving.

Dat schrijven twee leerlingen.
Als het te ver gaat om fomo een verslaving te noemen, dan ziet Turkle fomo het toch als ‘geen verslaving’?

Dus ik twijfel. Ik denk dat dit zo wordt geschreven vanwege dat invulschema. Ik zeg daarmee niet dat ik niet achter zo’n schema sta. Het brengt ook weer structuur.

Wat vinden jullie van het antwoord dat Turkle fomo geen verslaving vindt?
Ik zie dit ook regelmatig. Ik ben geneigd om dit fout te rekenen, omdat het namelijk niet zo is. Ze vindt het te ver gaan om fomo een verslaving te noemen. Dat is volgens mij niet hetzelfde als dat fomo een verslaving is.

Vd Veen

Vraag 10

Bericht door Vd Veen » 20-05-2019 15:58

Ik ben het eens met Ivar.
Ik keur bij 5 beheersen en digitaal diëten dus niet goed.

Indien je deze antwoorden wel goedkeurt, levert het volgende antwoord van één van mijn leerlingen ten onrechte (denk ik) alle punten op.

4. sociale netwerken zijn net als eten: je kunt niet zonder, je moet er op een gezonde manier mee leren leven
5. dus je moet je leren beheersen.

HannekeL

Re: Vraag 10

Bericht door HannekeL » 20-05-2019 16:20

Vd Veen schreef:Ik ben het eens bij Ivar.
Ik keur bij 5 beheersen en digitaal diëten dus niet goed.

Indien je deze antwoorden wel goedkeurt, levert het volgende antwoord van één van mijn leerlingen ten onrechte (denk ik) alle punten op.

4. sociale netwerken zijn net als eten: je kunt niet zonder, je moet er op een gezonde manier mee leren leven
Ik zou hier inderdaad een punt geven voor beide aspecten, maar de toevoeging 'je moet er op een gezonde manier mee leren leven' is overbodig bij 4. Ik zou dus ook twee punten geven als er stond:
4. sociale netwerken zijn net als eten: je kunt niet zonder

Ik ben het niet eens met Ivar, omdat je volgens mij wél naar het gedeelte achter daarom mag kijken. Na daarom zegt Turkle namelijk: zou ik willen spreken van. Dit vat ik op als 'met andere woorden'. Oftewel: digitaal dieet/leren beheersen is synoniem aan er verstandig mee leren omgaan.

Ik begrijp het standpunt wel, als je heel sec naar de signaalwoorden uit de tekst kijkt, maar ik probeer liever te bedenken of de leerling de tekst heeft begrepen. Als een leerling hier digitaal dieet antwoord, heeft hij volgens mij precies begrepen welke oplossing Turkle voorstelt. Prima antwoord dus.

Plaats reactie