vraag 10

jkool
Berichten: 21
Lid geworden op: 21-05-2018 10:12

Vraag 10

Bericht door jkool » 19-05-2019 12:37

Wat te doen met leerlingen die bij punt 1 noemen wat bij punt 2 zou moeten staan?
Jacquelien

Andrea Gerrits
Berichten: 12
Lid geworden op: 30-04-2018 20:05

Bericht door Andrea Gerrits » 19-05-2019 13:16

Elka schreef:
Jeanne schreef:Dit wordt een slagveld aan spelfouten en grammaticale fouten. 'Zorg dat er correcte zinnen ontstaan' maar niet verplichten dat ze alles overnemen en er een lopend verhaal van maken want 'neem de nummers over en schrijf je antwoord achter de nummers'.

Ik vind dat leerlingen hier in de val worden gelokt. Deze vorm van antwoorden (invuloefening) staat haaks op het vormen van een correct antwoord in volledige zinnen.

Ik ga hier overigens maandag over bellen met en klacht, want ik vind het schandalig dat ik 4 spelfouten moet aanrekenen in deze oefening als een leerling dus het nummer heeft overgenomen en dan met een hoofdletter begint. Waar GAAT dit examen dan nog over?
Er staat in de opgave: "Zorg dat er correcte zinnen ontstaan.' Ik denk (en hoop en wens) dat je dat op kunt vatten als: zorg ervoor dat de combinatie van de antwoordstarter met jouw eigen antwoord een correcte zin is.

Iets vergelijkbaars was aan de hand in het vwo-examen. Waarschijnlijk geeft het verslag van LT wel wat houvast, net als bij vwo.

Aanvulling: O wacht, ik zie dat ik niet helemaal goed heb gelezen wat je schreef. Het gaat om die hoofdletters. Sorry.
Het verslag van LT geeft helaas geen houvast met betrekking tot het hoofdlettergebruik, maar ik vind het flauw om mijn leerlingen hier spelfouten voor hoofdletters voor aan te rekenen.

Astrid2108
Berichten: 22
Lid geworden op: 12-05-2017 12:28

Vraag 10, nummer 3. Sherry Turkle vindt...

Bericht door Astrid2108 » 19-05-2019 13:17

...het geen verslaving.

Dat schrijven twee leerlingen.
Als het te ver gaat om fomo een verslaving te noemen, dan ziet Turkle fomo het toch als ‘geen verslaving’?

Dus ik twijfel. Ik denk dat dit zo wordt geschreven vanwege dat invulschema. Ik zeg daarmee niet dat ik niet achter zo’n schema sta. Het brengt ook weer structuur.

Wat vinden jullie van het antwoord dat Turkle fomo geen verslaving vindt?

Andrea Gerrits
Berichten: 12
Lid geworden op: 30-04-2018 20:05

Re: Vraag 10

Bericht door Andrea Gerrits » 19-05-2019 13:21

jkool schreef:Wat te doen met leerlingen die bij punt 1 noemen wat bij punt 2 zou moeten staan?
Dat lijkt me fout, want punt 1 is het standpunt en punt 2 het argument. Dan klopt de redenering toch niet lijkt me.

Andrea Gerrits
Berichten: 12
Lid geworden op: 30-04-2018 20:05

Bericht door Andrea Gerrits » 19-05-2019 13:44

AnnetteNED schreef:Bij 2:

- een verslavend stofje i.p.v. oxytocine?
- een stofje dat een belangrijke rol speelt bij het verbinden van sociale contacten met gevoelens van plezier i.p.v. oxytocine?

Moet 'het gebruiken van sociale media' per se genoemd worden of is het voldoende als ze zeggen:
- want onze hersenen maken oxytocine aan
Ik heb ook een leerling die alleen het aanmaken van oxytocine noemt. Wie kan beredeneren waarom ik dit goed of fout zou kunnen rekenen?

jkool
Berichten: 21
Lid geworden op: 21-05-2018 10:12

Re: Vraag 10, nummer 3. Sherry Turkle vindt...

Bericht door jkool » 19-05-2019 13:50

Astrid2108 schreef:...het geen verslaving.

Dat schrijven twee leerlingen.
Als het te ver gaat om fomo een verslaving te noemen, dan ziet Turkle fomo het toch als ‘geen verslaving’?

Dus ik twijfel. Ik denk dat dit zo wordt geschreven vanwege dat invulschema. Ik zeg daarmee niet dat ik niet achter zo’n schema sta. Het brengt ook weer structuur.

Wat vinden jullie van het antwoord dat Turkle fomo geen verslaving vindt?
Dat vind ik goed.
Jacquelien

Mireille
Berichten: 13
Lid geworden op: 18-05-2019 17:57

Bericht door Mireille » 19-05-2019 14:25

Andrea Gerrits schreef:
AnnetteNED schreef:Bij 2:

- een verslavend stofje i.p.v. oxytocine?
- een stofje dat een belangrijke rol speelt bij het verbinden van sociale contacten met gevoelens van plezier i.p.v. oxytocine?

Moet 'het gebruiken van sociale media' per se genoemd worden of is het voldoende als ze zeggen:
- want onze hersenen maken oxytocine aan
Ik heb ook een leerling die alleen het aanmaken van oxytocine noemt. Wie kan beredeneren waarom ik dit goed of fout zou kunnen rekenen?

Heeft de leerling de redereing begrepen? Ik denk van wel...

metteke
Berichten: 218
Lid geworden op: 14-05-2016 12:59

Re: vraag 10

Bericht door metteke » 19-05-2019 14:35

Nsc schreef:En ken je bij 4 en 5 het punt toe als een leerling bij punt 4 noemt 'je kunt niet zonder dus met je er op een gezonde manier mee om leren gaan' en bij punt 5 'dus moet je je socialmediagebruik leren beheersen'?
Alleen het punt voor punt 4, niet voor punt 5.

Mireille
Berichten: 13
Lid geworden op: 18-05-2019 17:57

Re: vraag 10

Bericht door Mireille » 19-05-2019 15:52

metteke schreef:
Nsc schreef:En ken je bij 4 en 5 het punt toe als een leerling bij punt 4 noemt 'je kunt niet zonder dus met je er op een gezonde manier mee om leren gaan' en bij punt 5 'dus moet je je socialmediagebruik leren beheersen'?
Alleen het punt voor punt 4, niet voor punt 5.
Doe ik ook.

Olandesina
Berichten: 51
Lid geworden op: 11-05-2019 08:55

Re: vraag 10

Bericht door Olandesina » 19-05-2019 17:22

Mireille schreef:
metteke schreef:
Nsc schreef:En ken je bij 4 en 5 het punt toe als een leerling bij punt 4 noemt 'je kunt niet zonder dus met je er op een gezonde manier mee om leren gaan' en bij punt 5 'dus moet je je socialmediagebruik leren beheersen'?
Alleen het punt voor punt 4, niet voor punt 5.
Doe ik ook.
Bij mij heeft een leerling punt 4 goed (we kunnen niet zonder sociale media) en zegt dan bij 5: Je moet je leren beheersen wanneer er impulsen op je afkomen. Dat is fout toch?

Plaats reactie