vraag 10

metteke

Bericht door metteke » 18-05-2019 16:24

Joost schreef:3. vindt het idee (fomo) te ver gaan als verslaving.

Regelmatig tref ik dit soort zinnetjes, die ik kan lezen als een krom geformuleerd, maar inhoudelijk juist antwoord. Of als een antwoord dat, als ik letterlijk de kromme formulering volg, inhoudelijk onjuist is.

Ik neig ernaar het bovenstaande goed te keuren, maar ik twijfel of ik er goed aan doe.
Volgens mij is het door de kromme formulering helaas inhoudelijk onjuist en dus fout.

Mireille

Bericht door Mireille » 18-05-2019 18:00

Ik zit met het tellen van de woorden. Ik heb nu een aantal leerlingen dat de eerste twee punten fout heeft. In de beantwoording hebben de leerlingen echter al zo veel woorden gebruikt, dat ik eigenlijk halverwege het antwoord van punt 3 moet stoppen met nakijken. Heel zuur, want de laatste drie punten zijn juist goed. Ik vind dit heel gek: de leerling heeft het wel begrepen, maar krijgt geen punten. Hoe zien jullie dit?

metteke

Bericht door metteke » 18-05-2019 18:06

Mireille schreef:Ik zit met het tellen van de woorden. Ik heb nu een aantal leerlingen dat de eerste twee punten fout heeft. In de beantwoording hebben de leerlingen echter al zo veel woorden gebruikt, dat ik eigenlijk halverwege het antwoord van punt 3 moet stoppen met nakijken. Heel zuur, want de laatste drie punten zijn juist goed. Ik vind dit heel gek: de leerling heeft het wel begrepen, maar krijgt geen punten. Hoe zien jullie dit?
Het is frustrerend, maar dit is nu eenmaal wel de consequentie van vakspecifieke regel 3...

HannekeL

Bericht door HannekeL » 18-05-2019 20:29

Mireille schreef:Ik zit met het tellen van de woorden. Ik heb nu een aantal leerlingen dat de eerste twee punten fout heeft. In de beantwoording hebben de leerlingen echter al zo veel woorden gebruikt, dat ik eigenlijk halverwege het antwoord van punt 3 moet stoppen met nakijken. Heel zuur, want de laatste drie punten zijn juist goed. Ik vind dit heel gek: de leerling heeft het wel begrepen, maar krijgt geen punten. Hoe zien jullie dit?
Ontzettend zuur inderdaad. Heb je goed gekeken naar herhaling van de vraag en de in de vraag gegeven woorden? Die tellen niet mee, misschien scheelt dat nog iets.

Margreeth

Bericht door Margreeth » 18-05-2019 22:41

AnnetteNED schreef:Bij 1 mogen ze toch ook 'sociale media' noemen i.p.v. 'fomo'? Bij 2 hebben ze het tenslotte ook over sociale media.
Lijkt me niet goed. Fomo is toch niet hetzelfde als social media? Social media spelen een belangrijke rol bij de fomo, maar de angst iets te missen komt door het gebruik van social media. En dat gebruik van de sociale media wordt bij punt 2 genoemd.

Arjan Domhof

Bericht door Arjan Domhof » 19-05-2019 10:12

metteke schreef:Ik heb zojuist via de examenlijn het CvTE (https://www.examenblad.nl/organisatie/examenlijn/2019) verzocht zich uit te spreken over de kwestie met de hoofdletters.
Heel benieuwd wat dit oplevert. Ik heb leerlingen die hier zes spelfouten pakken, omdat ze ook fomo nog met een hoofdletter schrijven.

Jelmer

Bericht door Jelmer » 19-05-2019 10:30

metteke schreef:
Ivar Gierveld schreef:
metteke schreef: Bij mijn leerlingen kom ik het ook tegen. Ik reken het fout: inhoudelijk is het minder goed en het past ook niet in het geheel van de samenvatting.
Ik vind dat bij 5 alleen iets met het signaalwoord 'dus' uit de tekst gedaan mag worden, niet met 'daarom'. Dat zijn immers voorbeelden en mogelijke invullingen van de conclusie. Dus alleen 'gezond mee omgaan'

Ik neem een beetje aan dat LT hier wat over gaat zeggen.
Ik ben het met je eens als leerlingen 'digitaal dieet' letterlijk noemen, maar als een leerling schrijft 'dus moeten we ons leren beheersen' vind ik het een iets ander verhaal. Ik neig ernaar dat wel goed te rekenen.
Ik neig er ook naar om antwoorden met 'we moeten ons dus leren beheersen' goed te rekenen.

Anneke91

Bericht door Anneke91 » 19-05-2019 10:40

Ik heb een leerling die de woorden die er al stonden heeft overgenomen, maar dit heeft hij iets aangepast. Bijvoorbeeld:

(Paul Zak beweert dat) fomo zelfs kenmerken van een verslaving heeft.
(Want) hij ontdekte dat onze hersenen oxytocine aanmaken wanneer we sociale media gebruiken. (En dat doet verlangen naar meer.)

Wat zouden jullie hiermee doen?

Geert Nauta

Bericht door Geert Nauta » 19-05-2019 11:39

Leerlingen schrijven: ´... dat fomo verslavend is´. Is de toevoeging ´heeft kenmerken van´ noodzakelijk om het punt te mogen toekennen bij het eerste element?

jkool

Vraag 10

Bericht door jkool » 19-05-2019 12:28

Geert Nauta schreef:Leerlingen schrijven: ´... dat fomo verslavend is´. Is de toevoeging ´heeft kenmerken van´ noodzakelijk om het punt te mogen toekennen bij het eerste element?
Ik heb precies dezelfde vraag. Leerlingen leggen Paul Zak met 'dat fomo verslavend is in feite woorden in de mond, want het wordt juist met een voorbehoud uitgedrukt. Het is niet voor niets een citaat.

Conclusie: helaas fout.
Jacquelien

Plaats reactie