vraag 1

Anneke91

Bericht door Anneke91 » 18-05-2019 10:19

Wat vinden jullie van dit antwoord?

-Het fenomeen is dat je niks wilt missen als er iets nieuws komt.

Ik twijfel door het laatste stukje ('als er iets nieuws komt').

Olandesina

Bericht door Olandesina » 18-05-2019 10:53

Anneke91 schreef:Wat vinden jullie van dit antwoord?

-Het fenomeen is dat je niks wilt missen als er iets nieuws komt.

Ik twijfel door het laatste stukje ('als er iets nieuws komt').
Volgens mij is het goed. Gaat om het niks willen missen.

AnnetteNED

Bericht door AnnetteNED » 18-05-2019 19:31

HannekeL schreef:
Jeanne schreef:Ik heb FOUT geteld (vanwege beredenering dat 'het fenomeen zo oud is als de weg naar Rome'):
- met het fenomeen wordt bedoeld dat je door je mobieltje een gevoel ontwikkeld om niets te willen missen.
- dat mensen zich verplicht voelen hun sociale media te blijven checken zodat ze niks missen.
- het niks willen missen op social media

GOED vind ik (ondanks dat er een dubbelop fout dreigt vanwege dat de tekst spreekt over een 'oud' fenomeen):
- het oude gevoel van niks willen missen.

ik TWIJFEL over de volgende antwoorden:
- gevoel van niks willen missen exponentieel toegenomen (ik neig naar fout, want het is geen oud fenomeen dat het exponentieel toeneemt)
- dat iedereen overal bij moet zijn en niks mag missen ('mag' komt in mijn ogen overeen met je 'gedwongen voelen'dus ik neig naar goed)
- dat mensen dingen doen (zoals social media) om te zorgen dat ze niks missen. (ik neig naar goed, ondanks eerste deel)
- dat men overal meteen van op de hoogte wil zijn (beetje zoals de discussie hierboven bij 'bij de tijd blijven'. Is 'op de hoogte zijn' een beter equivalent voor 'niets willen missen'? Ik neig naar goed)
Ik ben het niet eens met het fout rekenen van de eerstgenoemde antwoorden. De kern van een goed antwoord moet het 'niets willen missen' bevatten. Het gaat mij bij zo'n open vraag als deze te ver om van de leerling te vragen dat ze zelf de nuance zien dat het voor alle tijden geldt. In het voorbeeld dat de schrijver zelf noemt komen alleen maar aspecten van social media naar voren, dus is het logisch dat de leerling dit ook zo interpreteert. Helemaal omdat de term fomo zo sterk verbonden is aan social media, vind ik het geen probleem om die koppeling hier goed te rekenen.

Bij twijfel: op de hoogte blijven zou ik fout rekenen, omdat hieruit niet spreekt dat je koste wat het kost alles bij wil houden. Op de hoogte blijven kan ook betekenen dat je eens per dag checkt en dan weer bij bent.
Er is hier dus verschil van mening op het forum. Jammer dat het verslag van LT niets over vraag 1 vermeldt.

Olandesina

Bericht door Olandesina » 19-05-2019 14:59

Als de leerling antwoordt 'Met dit fenomeen wordt fomo bedoeld', is dat toch ook goed?

MwDuin

Bericht door MwDuin » 19-05-2019 15:53

Olandesina schreef:Als de leerling antwoordt 'Met dit fenomeen wordt fomo bedoeld', is dat toch ook goed?
Ja, dat is het eerste antwoord in het CV.

Lizzy

Bericht door Lizzy » 19-05-2019 17:01

Hoe beoordelen jullie een letterlijke vertaling van fomo als antwoord. Dus: de angst om iets te missen. Ik reken dit graag goed.

MwDuin

Bericht door MwDuin » 19-05-2019 17:23

Lizzy schreef:Hoe beoordelen jullie een letterlijke vertaling van fomo als antwoord. Dus: de angst om iets te missen. Ik reken dit graag goed.
Tuurlijk :)

Marente

Re: vraag 1

Bericht door Marente » 20-05-2019 15:52

metteke schreef:
HiskeSchipper schreef:
kabo265 schreef: Als het er niet staat, hoeft het volgens mij ook niet.
In vakspecifieke regel 1 staat: “Bij een antwoord op een open vraag waarbij de kandidaat niet hoeft te antwoorden in een volledige zin, wordt niet de grammatica van het antwoord beoordeeld, maar de spelling wel.”
Het is verwarrend! Bij vraag 11 staat namelijk vermeld 'beoordeel de spelling'. Dat impliceert dat het niet hoeft bij vragen waarbij het niet expliciet vermeld is. Een leerling van mij noteerde bij vraag 2 en 3 'alinia' i.p.v. 'alinea'. Ik heb het aangestreept, maar door de opmerking bij vraag 11 ga ik twijfelen.
Ik denk dat spelling niet hoeft worden aangerekend als het niet in de CV staat. Waarom anders die opmerking bij vraag 11?

AnnetteNED

Re: vraag 1

Bericht door AnnetteNED » 20-05-2019 17:04

Marente schreef:
metteke schreef:
HiskeSchipper schreef: In vakspecifieke regel 1 staat: “Bij een antwoord op een open vraag waarbij de kandidaat niet hoeft te antwoorden in een volledige zin, wordt niet de grammatica van het antwoord beoordeeld, maar de spelling wel.”
Het is verwarrend! Bij vraag 11 staat namelijk vermeld 'beoordeel de spelling'. Dat impliceert dat het niet hoeft bij vragen waarbij het niet expliciet vermeld is. Een leerling van mij noteerde bij vraag 2 en 3 'alinia' i.p.v. 'alinea'. Ik heb het aangestreept, maar door de opmerking bij vraag 11 ga ik twijfelen.
Ik denk dat spelling niet hoeft worden aangerekend als het niet in de CV staat. Waarom anders die opmerking bij vraag 11?
Er is een aanvulling op het cv.

KatjavG

Bericht door KatjavG » 20-05-2019 19:05

Margreeth schreef:
AnnetteNED schreef:Veel leerlingen voegen 'op sociale media' toe aan het antwoord. Niet fout toch?

Dus: het niks willen missen op sociale media
BEWERKT:
Het is extra informatie die het antwoord minder goed maakt. Het fenomeen is nl. veel breder en dat is in de tekst ook goed terug te vinden. Als je 'op social media' toevoegt maak je het fenomeen te klein.
Wat vinden jullie dan van dit antwoord?
"Met het fenomeen wordt bedoeld dat mensen niets willen missen op sociale media. Dit noemen ze ook wel 'fear of missing out'."

Plaats reactie